УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ


Урок 5

Тема. Як людина пізнає світ


Мета: ознайомити учнів із органами чуття (очі, вуха, ніс, язик, шкіра); учити називати їх; сприяти розвитку вмінь розпізнавати різноманітні форми предметів; учити знаходити між ними схоже і відмінне, визначати істотні ознаки; розвивати мовлення; виховувати повагу до однокласників.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як людина пізнає світ.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

—    Які звуки ви чули, коли йшли до школи? (Гавкав собака, їхала машина, розмовляли люди.)

—    Які запахи ви відчували, гуляючи на шкільному подвір’ї? (Запах хвойних дерев, трав’янистих рослин)

—    Хто з вас гладив собаку, кішку? Що ви відчували? (Гладячи собаку, кішку, ми відчуваємо тепло тіла тварини, м’якість шерсті, форму тіла; бачимо радість тварини.)

—    Що допомогло вам побачити предмети, почути звуки, відчути запахи, відчути тепло? (У цьому нам допомогли очі, вуха, ніс, шкіра.)

—    Чи будемо ми відчувати тепло і м’якість шерсті собаки або кішки, якщо тварина торкнеться нашої щоки або голої ноги?

—    Якщо ми гладитимемо собаку, кішку в рукавичках, то ми зможемо відчути тепло тварини? (Ми можемо відчувати, що шерсть тварини м’яка, не лише руками, але і щокою, і лобом, і ногою, якщо нога гола.)

—    Уявіть, що ви загоряєте на сонечку. Що ви бачите? чуєте? відчуваєте?

—    Що допомогло вам?

Висновок. Інформацію про навколишній світ ми отримуємо за допомогою органів чуття (носа, очей, вух, шкіри).

2. Гра «Око, вухо»

Діти утворюють коло.

—    Я називатиму частини тіла людини: голова, рука, ніс, лоб, шия, вуха, губи, палець, нога тощо. Якщо ви почуєте слово «око», то повинні швидко сісти на місце, потім підвестися і сказати, що ви бачите праворуч від себе.

►► Фізкультхвилинка

3. Гра «Відгадай, чий голосок»

Спочатку обирають ведучого, йому зав’язують очі. Весь клас хором промовляє слова:

Нумо дружно встанемо в кружок

І скажемо:

— Відгадай, чий голосок!

Слова «Відгадай, чий голосок» промовляє тільки той, на кого показує учитель. Ведучий повинен відгадати, хто говорить.

—    Який орган чуття допомагав вам грати? (Вуха)


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Робота над загадками

—    Чи знаєте ви себе? Відгадайте загадки.

•     Один говорить, двоє дивляться та слухають. (Язик, очі, вуха)

•     Два сусіди-непосидьки: вдень на роботі, вночі на відпочинку. (Очі)

•     Між двох світил я в середині один. (Ніс)

•     П’ять братиків — роками рівні, ростом різні. (Пальці)

•     Усе життя одне одну обганяють, а обігнати одна одну не можуть. (Ноги)

• Червоні двері в моїй печері,

Білі звірі сидять біля дверей.

І м’ясо, і хліб — усю здобич мою —

Я з радістю білим звірам віддаю. (Губи, зуби)

2. Гра «Що змінилося?»

На набірне полотно виставляють предметні малюнки. За командою «День — ніч» учні заплющують та розплющують очі. Учитель змінює порядок, кількість предметів і запитує, що змінилося.

• Було собі два брата

Й обидва Кіндрата,

Через доріжку живуть,

А один одного не бачать. (Очі)


• Маленьке, кругленьке,

А весь світ бачить. (Око)


• Два віконця маємо,

Добре про них дбаємо,

Обидва близько себе,

Як зорі до неба. (Очі)


• Прийшла біда — тече вода. (Око)

—    Якою є відгадка до всіх цих загадок?

3. Гра «Хто краще чує»

Учитель пропонує дітям заплющити очі, зосередитися і намагатися запам’ятати всі звуки, які вони почують протягом однієї хвилини. Потім діти розплющують очі та називають все, що вони почули. Перемагає той, хто почув більше звуків.

Учитель просить дітей зосередитися і намагатися почути, як працює їх організм: як стукає їх серце, які звуки видають, рухаючись суглоби тощо. Після цього діти розповідають усе, що вони почули, і про звуки свого організму.

Самі мовчать, а нам допомагають почути тих,

Хто розмовляє й весело співає. (Вуха)

4. Гра «Імітатор»

Один учень — ведучий — імітує звуки тварин. Хто відгадав — стає ведучим.

5. Гра «Що я бачу»

Ведучий учень вигукує: «Кругле!». Усі відгадують, що побачив учень. Це може бути, наприклад годинник. Хто першим правильно назвав круглий предмет, той називає іншу ознаку. Це може бути матеріал, із якого зроблені предмети:

•     певного кольору;

•     прямокутні;

•     дерев’яні;

•     металеві;

•     кам’яні;

•     назви яких починаються з певної літери тощо.


V. Підсумок уроку

—    Що нового дізналися на уроці?

—    Що таке органи чуття?

—    Назвіть органи чуття.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити