УСІ УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА 1 КЛАС

МОЯ КРАЇНА – УКРАЇНА


Урок 67

Тема. Природа Українських Карпат


Мета: розповісти учням про природу Українських Карпат; розвивати просторові уявлення, пізнавальний інтерес; розкривати екологічну, практичну, естетичну та гігієнічну цінність природи; виховувати бережливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

►► Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?


II. Повідомлення теми і мети уроку

Знову покликали гори Карпати —

Все про чарівність їх будем знати!

Сині вершини, бистрії ріки,

Квітів пахучих цілющії ліки.

—    На сьогоднішньому уроці ми подорожуватимемо до Українських Карпат.


III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

Де синії гори, де гори Карпати,

Туман в полонинах пливе...

Карпати, Карпати, зелені Карпати

Навік полонили мене.

—    Гори Карпати розташовані на заході України.

—    Погляньте уважно на карту. Тут розташовані Карпати.

—    Назвіть найвищу точку гір. Так, це гора Говерла.

—    Назва Карпатських гір походить від слов’янського «харбат», тобто «хребет». Українські Карпати — гори, що є середніми заввишки.

Карпатські гори — це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів — навесні та влітку, снігу — взимку. Навесні сніг тривалий час лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені. З гір тече безліч струмків і річок. Карпати — місцевість, у якій найбільше річок. Поміж них — Дністер, Тиса, Прут, Черемош.

У Карпатах найбільше лісів. Тому їх називають «лісистими» і «зеленими». Рідкісними рослинами вкрита площа гір: едельвейс альпійський, аконіт Далена, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська та ін.

З-поміж рослин велике значення мають ліси, у яких переважають ялина, сосна, модрина, смерека, ялиця. Хвойні ліси змінюються на чагарники, а за ними простягаються гірські луки — полонини. Вони вкриті різними трав’янистими рослинами.

Під час розповіді учитель демонструє зразки гербарію.

—    З-поміж тварин в Українських Карпатах найпоширеніші олень благородний, білка, бабак, їжак, дикий кабан, лисиця, кріт, куниця, ведмідь; плазуни — тритон, саламандра, ящірка прудка, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна та ін.; риби — окунь, лящ, щука, короп та ін. З-поміж птахів — беркут, орел, лелека чорний, шишкар ялиновий, дрізд, дятел, тетерук та ін. Карпати багаті на корисні копалини.

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця —

Не торкнутися нам дна!

Так ми довго, довго йшли,

Поки на Говерлу не прийшли.

—    У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. У місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюється багато людей. Чим так приваблюють туристів Карпати? (Гірське чисте повітря, цілющі води, краса навколишнього світу)

2. Фізкультхвилинка

Раз-два — піднімається гора.

Три-чотири — це крутії гірські схили.

П’ять-шість — це орли дивний танець завели.

Сім-вісім — це смерічки похилилися до річки.

Дев’ять-десять — це вода з водоспаду витіка.


IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Робота над загадками

—    Відгадайте загадки, і ви дізнаєтеся, які тварини є найпоширенішими в Карпатах.

• Де живе він?

В густих хащах.

Там гуляє, там і спить,

Своїх діток там ростить.

Любить груші, мед, малину,

Ловить часом і рибину.

Та найбільше любить спати,

Ляже в осінь, а встає

Лиш тоді, як весна настає. (Ведмідь)


• Хто цей звір рогатий,

Що рогами багатий? (Лось)


• Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,

Як батіг, довге, але зовсім не б’ється.

Людини боїться, молоко вживає:

В лісі їх багато, — мабуть, кожен знає. (Вуж)


• Хтось із саду до городу

Проклада з горбів дорогу.

У землі метро будує,

Там і днює, і ночує. (Кріт)

2. Робота в парах. Складання діалогу «Канікули у Карпатах»

Зразок діалогу

—    Оленко, де ти була на канікулах?

—    Ми всією сім’єю відпочивали в Карпатах.

—    Що тобі найбільше сподобалося?

—    Там дуже гарна природа, чисте повітря, цілюща вода.

—    Ти сфотографувалася біля гір?

—    Ні. У мене не було фотоапарата, але я знімала нашу мандрівку на відеокамеру.

—    Даси мені касету переглянути?

—    Так. Тобі сподобається, бо Карпати — найгарніше місце України. Особливо мені сподобалося озеро Синевір і красива легенда про його виникнення.

—    Ти розповіси нам її в класі?

—    Так, обов’язково.

—    Я теж хотіла б відвідати Карпати.

—    Ми можемо поїхати туди всім класом.

—    Попросимо про це нашу вчительку.

3. Практична робота

—    Розгляньте карту України. Знайдіть Карпатські гори. Визначте, у якій частині України вони розташовані. Покажіть їх на карті.


V. Підсумок уроку

—    Про що дізналися на уроці?

—    Які річки течуть у Карпатах? (Дністер, Тиса, Прут)

—    Як називають рівнину в Карпатах? (Полонини)

—    Чому Карпати називають «лісистими» і «зеленими»? (Тому що в цих горах багато лісів.)

—    Які рослини ростуть у Карпатах? (Бук, ялиця, едельвейс, смерека)

—    Які тварини зустрічаються в Карпатах? (Білка, олень благородний, дятли, вовк, лисиця)

—    Чому тут побудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку? (Гірське повітря, лікувальний клімат, корисний для здоров’я)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити