Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

«СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ»

Урок 6. Як людина пізнає світ

Н. В. Діптан,

А. А. Назаренко

Мета: дати поняття про органи, за допомогою яких людина пізнає навколишній світ; продовжувати розвивати зацікавленість процесом пізнання себе та своїх можливостей; виховувати дбайливе ставлення до органів чуття.

Обладнання: таблиця або ілюстрації із зображенням органів чуття; сюжетні малюнки про те, як людина користується своїми органами чуття; вода, одноразові стаканчики та ложечки, предмети для проведення дослідів.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

Демонстрація закритої коробки, у якій лежить якийсь предмет, наприклад яблуко.

- Спробуйте відповісти на мої запитання й відгадати, який предмет лежить у мене в коробці.

- Цей предмет легкий чи важкий?

- Якого він кольору?

- Чи має цей предмет запах?

- Він твердий чи м’який?

- Великий чи маленький?

- Теплий чи холодний?

- Який він на смак?

- Чому ви не змогли відповісти на жодне з моїх запитань?

- Що потрібно зробити, щоб відповісти на ці запитання?

II. Повідомлення теми та мети уроку

Що ж допоможе нам дізнатися про ознаки предмета, який лежить у коробці? Виявляється, у нас є помічники - органи чуття. Це очі, вуха, ніс, язик і шкіра. Загалом їх п’ять, і сьогодні на уроці ми дізнаємося, як ці помічники допомагають нам пізнавати світ.

III. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди й опорою на наочність

Своє знайомство з навколишнім світом людина здійснює за допомогою органів чуття. Це вони допомагають нам повніше й точніше дізнатися про те, що нас оточує.

(На дошці вивішується таблиця, що буде відкриватися в процесі проведення практичної роботи).

Зір (бачу)

Дотик (торкаю)

Смак (відчуваю)

Слух (чую)

Нюх (нюхаю)

Органи чуття

- Розгляньте таблицю. За допомогою якого органу ми бачимо різні предмети, розрізняємо кольори?

- За допомогою якого органу можна відрізнити спів солов’я від крику ворони?

- Який орган допоможе нам відрізнити запах черемхи від запаху бузку?

- За допомогою якого органу ми відрізняємо солодку їжу від гіркої?

- Якими органами чуття ми відчуваємо тепло, холод, дотик якогось предмета?

- Зробіть висновок. Яке значення мають для нас органи чуття?

2. Практична робота

- Давайте за допомогою нескладних дослідів дізнаємося, як працюють наші органи чуття.

Дослід 1

Учитель пропонує відгадати, який фрукт лежить у коробці. Для цього діти ставлять запитання про його зовнішній вигляд.

- Як ви змогли вгадати, який фрукт лежав у коробці, адже ви його не бачили?

- Отже, ви раніше бачили цей фрукт, тому за його ознаками легко його впізнали. Який орган чуття допомагає нам бачити предмет і потім легко відтворити його образ?

З усіх органів чуття саме очі можуть найбільше розповісти нам про світ. Орган зору - очі - допомагають нам розрізняти колір предметів, їх розміри, форму, дізнаватися, далеко предмет чи близько, рухається чи ні. Завдяки зору ми читаємо книги, дивимося телепередачі, милуємося красою світу, що нас оточує. Недарма очі називають вікнами у світ.

Дослід 2

Учитель пропонує дітям заплющити очі й спробувати визначити, який іще предмет лежить у коробці. Коли діти заплющать очі, учитель дзвонить у дзвіночок.

- Який предмет був у мене в руках?

- Як ви дізналися, адже ваші очі були заплющені, і ви його не бачили?

- Який орган допоміг вам визначити, що це за предмет?

Вуха - орган слуху. За допомогою вух людина чує всі звуки, що ними сповнений світ. Особливо важливо для нас чути мовлення інших людей. Адже за допомогою слів ми передаємо одне одному свої думки, знання, важливу інформацію. Чудові звуки природи, музики теж дуже потрібні нам. Ці звуки - частина краси, що нас оточує.

Дослід 3

Для проведення цього досліду необхідно заздалегідь підготувати воду, склянки та ложечки.

Учитель викликає до свого столу учня й пропонує йому визначити, що міститься в баночках, які стоять на столі. (У банках - цукрова пудра, дрібна сіль «Екстра» і борошно). Учень має за зовнішнім виглядом визначити, що це за порошки.

- Чому очі не можуть допомогти нам визначити, що це за порошки?

- Чи зможуть це зробити вуха? Чому?

- Подумайте, який орган чуття допоможе нам виконати цю роботу.

- За допомогою якого органу ми змогли розібратися, де сіль, де цукор і де борошно?

Язик - орган смаку. Саме завдяки йому людина розрізняє смак їжі.

Дослід 4

Для проведення цього досліду можна викликати до дошки трьох учнів. Учитель зав’язує їм очі й просить тримати руки за спиною. Потім до облич дітей учитель підносить предмети, а учні мають здогадатися, які саме.

По черзі кожному з трьох учнів підносяться розрізаний огірок, апельсин, шматочок дині або відкриті парфуми. Можна вибрати й інші предмети, які мають виразні запахи, що їх легко впізнати дітям.

- За допомогою чого ви впізнали предмети?

Ніс - орган нюху. Нюх - це здатність людини відчувати запахи.

Багато приємних запахів радують нас: запах квітів, хвойного лісу. Деякі запахи ніби попереджають нас про небезпеку. Наприклад, про витік газу з газової плити або про те, що їжа зіпсована і вживати її не можна. І навпаки, приємний запах їжі викликає апетит.

Дослід 5

Учитель показує коробочки й говорить, що там залишилося ще кілька предметів. Це іграшки. Учитель викликає кількох учнів і просить їх по черзі витягти з коробки іграшку. Попередньо дітям зав’язують очі. У бесіді вчитель з’ясовує, як діти впізнали іграшки і який орган їм у цьому допоміг.

Це дивовижно! Шкіра, виявляється, може «розповісти» людині про те, що її оточує. Гладенький предмет чи шорсткий, м’який чи твердий?

Це можна визначити на дотик - за допомогою шкіри. Із закритими очима або в темряві можна дізнатися про розміри та форму предмета. Шкіра попереджає нас про небезпеку. Чому, доторкнувшись до гарячого, людина відразу відсмикує руку? Тому що шкіра миттєво подає сигнал: стережися, гаряче! А на морозі вона нам підказує: дуже холодно, можна обморозити пальці!

Здатність людини відчувати доторк, біль, тепло, холод, називається дотиком. Шкіра - орган дотику. Ось чому так важливо берегти шкіру, не ранити її, уникати опіків і обмороження.

IV. Закріплення й осмислення знань

1. Виконання завдань на с. 4-5 зошита

2. Відгадування загадок

Брат із братом Через дорогу живуть,

А один одного не бачать. (Очі)

Ось гора, біля гори Дві глибокі є нори.

В норах цих повітря бродить,

То заходить, то виходить. (Ніс)

Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик)

Два скельця, три дужки На ніс і на вушка. (Окуляри)

- Яке слово зайве? Чому?

- Чи всі органи чуття ми назвали?

V. Узагальнення й систематизація знань

Бесіда

- Назвіть органи чуття, про які сьогодні говорили.

- Як саме вони нам допомагають?

- Як до них потрібно ставитися?

- Як ви дбаєте про свої органи чуття?

VI. Підведення підсумків уроку

- Із чим познайомилися на уроці?

- Про що нове дізналися?

- Які знання стануть вам у пригоді в житті?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити