Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

«СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ»

Урок 7. Як людина пізнає світ

Н. В. Діптан, А. А. Назаренко

Мета: формувати поняття про органи чуття людини, з’ясувати призначення органів чуття, дати їм коротку характеристику; розвивати увагу, пізнавальну активність; виховувати бажання рости здоровими.

Обладнання: зображення органів чуття людини; сюжетні малюнки про те, як людина користується своїми органами чуття.

Хід уроку

I. Повторення вивченого матеріалу

1. Фронтальне усне опитування

- Яку тему вивчали на попередньому уроці?

- Що таке природа?

- Наведіть приклади природних об’єктів.

- У які дві групи можна об’єднати природні об’єкти?

- Наведіть приклади об’єктів живої природи; неживої.

- Відгадайте загадки.

Хоч не шию я ніколи,

Та голок завжди доволі. (Їжак)

Он за лісом красота –

Сходить діжка золота. (Сонце)

- До якої природи належать їжак і сонечко? Як ви це визначили?

- Чим жива природа відрізняється від неживої?

- Поясніть твердження: «Жива природа пов’язана з неживою».

- До якої природи належить людина? Доведіть це.

2. Індивідуальне усне опитування

Під час фронтального опитування два учні біля дошки групують предметні малюнки із зображенням об’єктів живої і неживої природи. При перевірці діти обґрунтовують свій вибір, доводячи, чому конкретний приклад був віднесений до певної групи.

II. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми й мети уроку

1. Вступне слово вчителя

Природа повсякчас дивує нас своїми творіннями. І, напевно, найбільш складний і дивний її витвір - це людина. Як і живі істоти, вона дихає, харчується, росте, розвивається, у неї народжуються діти. А тому людям, як і тваринам, необхідні повітря, вода, їжа, тепло. І все таки людина відрізняється від тварин. Відмінність ця величезна. Людина мислить, має мовлення, трудиться. Завдяки цьому вона створила особливий світ - сучасні міста, дороги, машини, телефони, телевізори, комп’ютери й багато інших потрібних і корисних речей. Людина вивчає природу, розкриває все нові й нові її загадки.

Сприймати навколишній світ допомагають людині органи чуття.

Сьогодні на нашому уроці ми довідаємося про те, як і чим людина сприймає навколишній світ. Ви познайомитеся з деякими дуже важливими правилами, без яких у житті ніяк не можна обійтися. Але спочатку спробуємо відповісти на декілька запитань.

2. Бесіда.

- За допомогою чого ми бачимо, що відбувається навколо нас? (Учитель вивішує на дошку малюнок із зображенням ока.)

- Закрийте очі й прислухайтеся. (Учитель може постукати пальцями по столу, пошурхотіти сторінками підручника або тихо включити музику.)

- Які звуки ви почули? Що допомогло нам почути ці звуки? (Вивішується зображення вуха.)

- Що допомагає нам відчути запах ароматних пиріжків зі шкільної їдальні? (Вивішується зображення носа.)

- Що допомагає відрізнити солодку їжу від гіркої, кислу від солоної? (Вивішується зображення язика.)

- Як довідатися, колючі чи м’які голочки в ялини, холодна чи тепла бурулька? (Вивішується зображення руки.)

- Зробіть висновок: що допомагає людині сприймати навколишній світ?

III. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Своє знайомство з навколишнім світом ми здійснюємо за допомогою органів чуття. Їх у кожної людини п’ять. Це - очі, вуха, ніс, язик і шкіра.

На дошці формується схема:

Зір (бачу)

Дотик (торкаю)

Смак (відчуваю)

Слух (чую)

Нюх (нюхаю)

Органи чуття

Учитель прочитує чітко кожне слово, уточнює, чи всі слова зрозумілі, пояснює значення незрозумілих слів.

- Використовуючи цю схему, розкажіть, як органи чуття допомагають нам сприймати навколишній світ.

IV. Закріплення й осмислення знань

1. Дидактичні ігри

«Зірке око»

На дошці вивішуються два малюнки із зображенням предметів, що мають кілька незначних відмінностей. Протягом певного часу діти мають знайти й назвати ці відмінності.

Цю гру можна провести як роботу в парах. Для цього необхідно заздалегідь заготовити малюнки для кожної пари.

«Гострий слух»

Діти слухають аудіозапис заздалегідь дібраних звуків (стукіт дятла, шум моря, шерех паперу й т. ін.), визначають ці звуки. Цю гру можна трохи змінити, запропонувавши дітям упізнати з голосу одного з однокласників.

«Упізнай за смаком»

Викликаним до дошки дітям зав’язують очі й пропонують за смаком визначити продукт або смак продукту. Наприклад: лимон, цукерка, хліб, солоний горішок тощо.

«Спритні руки»

Із зав’язаними очами діти мають визначити на дотик, який предмет потрапив до них у руки. Назвати ознаки цього предмета (гладкий, жорсткий, м’який, твердий, теплий, холодний тощо).

«Чутливий носик»

Із зав’язаними очами діти за запахом визначають предмет і називають його. Наприклад: апельсин, шоколад, парфуми, кава тощо.

2. Бесіда

- Які органи допомогли нам правильно виконати завдання під час ігор?

- Чим людина відчуває запах? Як називається цей орган?

- Чим людина визначає смак? Як називається цей орган?

- Яким органом ми бачимо? Що належить до органу зору?

- Чим ми на дотик визначали предмети? Як називається орган дотику?

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Слухання вірша С. Я. Маршака

Одна у нас є голова,

А ока два І вуха два,

И скроні дві, і дві щоки,

И дві ноги, і дві руки.

Зате один і ніс, і рот.

А от якби все навпаки –

Одна нога, одна рука,

І два роти та язики –

Тоді б ми тільки й знали,

Що їли й розмовляли.

2. Бесіда

- Чому вірш викликає посмішку?

- Хотіли б ви, щоб так було насправді?

- Про які органи чуття говориться у вірші?

- Яку роботу вони виконують?

- Як потрібно ставитися до своїх органів чуття?

- Чому про них треба піклуватися?

- Розкажіть, як ви піклуєтеся про свої оченята, носики, вушка.

- Як піклуєтеся про язичок і шкіру?

3. Виконання завдання на с. 4 зошита

- Розгляньте малюнок. Де перебувають діти?

- Що вони роблять?

- Діти спостерігають за навколишнім світом. Які органи їм у цьому допомагають?

- Розкажіть, яку роботу виконує кожний орган.

- Скільки органів чуття має людина? Назвіть їх.

VI. Підведення підсумків уроку

Підсумкова бесіда.

- Із чим познайомилися сьогодні на уроці?

- Що належить до органів чуття?

- Для чого потрібні органи чуття?

- Як треба піклуватися про органи чуття?

- Що корисного для себе довідалися на уроці?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити