Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 19 (1). Вода та її властивості

Т. М. Бочарова

Мета: дати учням уявлення про властивості води, про зміни станів води; розкрити значення води для рослин, тварин, людини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід; виховувати бережливе ставлення до води.

Обладнання: прозорі склянки, посудина з водою, скло, чайник з гарячою водою, шматочки льоду, опорні таблиці, кольорові олівці, фрагменти малюнків, комп’ютер, слайди зі звуками різних джерел води, уривок мультфільм «Капітошка», запис пісні «Кап-кап». Природознавство: підручник для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с.; робочий зошит з природознавства Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. Ранок. 2012.

Хід уроку

І. Організація класу

Продзвенів для нас дзвінок,

Починається урок!

Тож всім успіху бажайте,

Й працювати починайте.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні у нас зустріч з таємницями природи. Щоб бути справжніми природодослідниками, будьте уважними, спостережливими, кмітливими.

Надаємо слово для повідомлення юним синоптикам.

1. Хвилинка фенологічних спостережень у формі гри «Інтерв’ю»

(Один учень задає питання, інший відповідає.)

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Який стан неба?

- Яка сьогодні температура повітря?

- Чи є надворі вітер?

- Чи спостерігали якісь інші явища?

2. Створення проблемної ситуації

- В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи улетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.

- Що знайшли люди? (Кошик.)

Нам Мудрець передав часточку скарбу, щоб ми теж стали мудрішими.

- Що у кошику? (У кошику пляшка з водою.) І нам треба довести, що вода - справжній скарб на планеті Земля.

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Ми спробуємо з’ясувати властивості води, її різний стан та як люди використовують воду. (Робота з опорною схемою.)

(Прослуховування пісеньки «Капітошка». Слайд 1.)

- Хто співає цю веселу пісеньку? А хто такий Капітошка? (Відповіді дітей.) Капітошка - весела райдужна крапелька чистого літнього дощу, яка познайомить нас з властивостями води, розповість в яких станах може бути вода, та покаже фільм про кругообіг води в природі

image11

IV. Вивчення нового матеріалу.

Урок сьогодні у нас незвичайний,

Тому берімось до роботи негайно.

Щоб всі знання сьогодні мали –

Крапля казкова до нас завітала.

З нею чарівні краплі - сестрички,

Усі загадкові, хоча й невеличкі.

1. Загадка від Капітошки.

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває.

Бува, як скло, крихка й тверда –

Це звичайнісінька -... (вода) (Слайд 2).

image12

- Кожна крапля води є дорогоцінним даром природи. Із водою дуже добре знайомий кожен, хто звик умиватися вранці, влітку плавати у морі, взимку кататися на ковзанах. Пити чай і ліпити снігову бабу. Незважаючи на те, що ви багато про неї знаєте, багато властивостей води можуть вас здивувати.

2. Практична робота «Визначення властивостей води» (Слайд 3).

Дослід 1.

- Визначити, якою є вода на смак та запах, та її колір. (У склянки, що стоять на партах, учитель наливає чисту воду.)

- Понюхайте її, спробуйте на смак, опустіть у воду монетку, ґудзика, намистинку.

- Чи змінився у воді колір предмета?

- Чи добре видно занурений у воду предмет?

Учні роблять висновок: вода - прозора рідина без кольору, запаху і смаку.

Дослід 2.

- Перевірити, яку форму має вода. (Слайд 4)

- Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Чому вам так швидко і легко вдалося це зробити? (Вода текуча.)

- Чим вода відрізняється від шматка дерева, або каменя? (Її не можна взяти в руку, бо вона рідка)

- Чи має вода якусь форму?

- Наллємо її в бокал, колбу, вазу. Якої форми вона набула? (Форми посудини, в яку налита).

Висновок: вода - рідина, яка немає форми, текуча.

Фізкультхвилинка

(Діти співають пісню «Кап-кап» і виконують танцювальні рухи.)

V. Первинне закріплення вивченого матеріалу

- А ось ще один секрет. (Мішечок з льодом вчитель кладе у посудину.) Доторкніться руками, спробуйте перекласти в склянку. Чи змінилася форма льоду, як у рідкому стані? То це який стан води? У що взимку може перетворюватися вода? (Слайд 5)

- А ще мені передав Капітошка один секрет, що вода може перетворюватися, як справжня добра Чаклунка. Хочете про це дізнатися? В якому стані ви звикли бачити воду? (Перегляд слайдів.)

(У рідкому стані. Слайд 6)

(У газоподібному стані. Слайд 7)

Перегляд відеофільма «Кругообіг води в природі». (Слайд 8)

VI. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Робота з підручником на с. 33. Дослідницький практикум

Читання і обговорення оповідання «Куди зникає вода з калюжі?»

2. Робота у зошиті з друкованою основою

Завдання 1 на с. 14.

Фізкультхвилинка

3. Робота в групах

Учні об’єднуються в групи - «краплинка», «лід», «сніжинка».

- У вас на партах розрізаний на шматки малюнок. Складіть малюнок, відгадайте загадку, визначте, в якому стані перебуває вода.

I група

Я прозорий і твердий,

Ходять, їздять по мені.

Не тону я у воді,

Не горю я у вогні.

(Лід)

II група

Біле, як сорочка,

Пухнасте, як квочка.

Крил не має,

А гарно літає.

Що це за птиця,

Що сонця боїться?

(Сніг)

III група

Зоря - зоряниця, по небу гуляла

Плакала - ридала, місяць бачив - не підняв,

сонце встало і забрало.

(Роса)

4. Значення води в житті людини. (Слайд 9)

Гра «Я маленька краплинка».

- Ви хочете Капітошці допомогти потрапити знову у хмаринку? Тоді доведіть, для чого людям потрібна вода. Відповіді не повинні повторюватись.

(Орієнтовні відповіді учнів: «Вода потрібна для пиття, вмивання, для приготування їжі.».)

VII. Підсумок уроку

- Що нового ви дізнались на уроці?

- У яких станах є вода?

- Про які властивості води дізналися на уроці? (Слайд 10)

Читання вчителем вірша:

Вода

А вода - це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди.

Є вода - ростуть рослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини,

І радіє вся Земля.

Плавають в водичці діти,

Риби у воді живуть.

Розцвітають в лузі квіти

І рясні дощі ідуть.

Кругообіг повсякчасно

На Землі вода веде.

Тож з водою всім прекрасно

І біди нема ніде.

Додаток





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити