Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 22. Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини

Н. В. Бутенко

Мета: формувати уявлення про ґрунт як місце життєдіяльності тварин і рослин, ознайомити зі складом ґрунту; розвивати навички дослідницької роботи, логічне мислення, спостережливість, зв’язне мовлення, уяву, пам'ять, уміння працювати у парах; виховувати почуття бережливого ставлення до природи.

Обладнання: таблиця «Ґрунт», роздатковий матеріал, макет «Ґрунтовий розріз», шматочки ґрунту у коробочках, склянка з водою й паличка; демонстраційний матеріал: спиртівка, металева коробочка з сухим ґрунтом (чорнозем із залишками рослин), сірники, скло, металева коробочка з вологим ґрунтом. Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Сіли, діти, всі рівненько.

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

- До нас на урок завітав гість. Відгадайте, хто це? (Слайд 1)

Під землею ходить пан.

Оксамитовий жупан.

Нищить всіх жуків добродій,

Порядкує на городі.

- Це кріт. Кроти - активні істоти, які більшу частину життя проводять у відкритих ними норах і підземних ходах. Їх організм пристосований до риючого способу життя. Кроти риють дуже довгі підземні проходи, такі собі підземні дороги. За ніч вони проривають хід довжиною до 50-ти метрів.

- Він запрошує нас в експедицію, щоб розкрити одну таємницю. Експедиція - це подорож, під час якої виконуються певні завдання.

Якщо ми швидко хочемо вирушити, поглянемо у вікно, яка погода на вулиці?

Найкраще про це повідоме наш гідрометцентр.

Хвилинка фенологічних спостережень: вправа «Погода»

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- Тепло чи холодно на дворі?

- Який стан неба?

- Яка температура повітря?

- Чи були сьогодні опади?

III. Повідомлення теми уроку

Мета нашої експедиції: розкрити таємницю скарбниці, яка про себе каже: (Слайд 2)

Увесь годую, не їм. і добром плачу.

світ а сама Все терплю усім

- Що ми прочитали? (Загадку)

- Що ж це за скарбниця? (Земля)

- Земля. Що це? (Під час пояснення дітьми вчитель викладає ілюстрації: планета, ґрунт, суша.) (Слайд 3)

- Отже, у землі є три основних значення: планета, суша, земля. Планета - це тоді, коли ми говоримо про космос, ґрунт говоримо, коли висаджуємо рослини, суша, суходіл, в значенні берег - коли виходимо з води.

- Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про ґрунт, його властивості та значення. (Слайд 4)

IV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

1. Робота за підручником (С. 38)

Пояснення нового матеріалу вчителем.

- Ґрунт - верхній шар землі, на якому ростуть рослини, де живуть різні живі організми. У нижній частині ґрунт поступово світлішає. Під шаром ґрунту залягає шар піску, глини і каміння. (Слайд 5)

- Розгляньте ілюстрацію із зображенням розрізу ґрунту. Що в ньому знаходиться?

(У ґрунті є: коріння рослин, відмерлі рештки рослин, черв'яки, комахи та їхні личинки.)

2. Бесіда

- Що таке ґрунт?

- Що є у ґрунті для життя рослин?

Висновок: у ґрунті є поживні речовини, вода, повітря, тобто є все, що потрібно для росту рослин.

Фізкультхвилинка «Кріт»

Риє, часу він не гає,

Носик вгору задирає.

Лапки струшує весь час,

Хвостиком трамбує лаз.

Ми крокуєм, присідаєм,

Легко бігаєм, стрибаєм.

Втомо, геть іди від нас!

Бо чека важливий час.

Вище руки підіймаєм

І спокійно опускаєм.

Плеснемо ще кілька раз.

За роботу! Все гаразд!

3. Практично-дослідницька робота

- Сьогодні на уроці за допомогою дослідів ми визначимо склад ґрунту.

Дослід 1 (Слайд 6)

- Вкинемо грудочку ґрунту у воду. Що ви бачите? З неї виходять бульбашки повітря.

Висновок: до складу ґрунту входить повітря.

Дослід 2 (Слайд 7)

- Вкинемо грудочку ґрунту у воду і розмішаємо.

Через деякий час на дно склянки осяде шар піску, а над ним буде шар глини.

Висновок: до складу ґрунту входять пісок і глина.

Дослід 3 (Слайд 8)

- Нагріваємо ґрунт, тримаючи над ним холодне скло. На склі з’являються краплини води.

Висновок: до складу ґрунту входить вода.

Дослід 4 (Слайд 9)

- Продовжимо нагрівати ґрунт. Над ним з’являється димок. Відчувається запах паленого перегною.

Висновок: до складу ґрунту входить перегній( опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин).

- Чорного забарвлення ґрунту надає саме перегній. І чим більше в ґрунті перегною, тим вищий урожай. Родючість - основна ознака ґрунту.

- Ви, напевно, чули вислів «родючий ґрунт». Як ви його розумієте? (Родючий ґрунт - це такий, на якому добре ростуть і розвиваються рослини. Такий ґрунт містить багато перегною, воду і повітря. Найбільш родючим ґрунтом є чорнозем. Наша країна багата на чорноземи.)

Значну роль в утворенні ґрунту відіграють тварини, що в ньому живуть. (Слайд 10)

- Для кого ґрунт є домівкою, відгадайте:

Маленький, горбатенький,

все поле перерив.

(Кріт)

Я ходи в землі роблю,

Землю добривом живлю,

А мої нірки-для дощу дірки.

(Червяк)

Поперед комбайна

Господиня файна

Понаносила в комори

Золотих зерняток гори.

(Миша)

- У ґрунті живуть дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом'яки, ховрашки. Ці дрібні тварини розпушують ґрунт, в результаті чого він звільняється від вуглекислого газу і збагачується киснем. Ґрунтове повітря заповнює усі не зайняті водою пори і пустоти. Кроти, ховрашки, хом'яки, мурахи і личинки жуків перемішують нижні шари ґрунту з гумусом. Так утворюється родючий ґрунтовий шар. Він створюється тисячоліттями, а зруйнуватися може дуже швидко. Велике значення для утворення перегною мають дощові черв’яки. Вони живляться мертвим листям, а виділяють його перероблені залишки. Черв’яки - головні «ґрунтоутворювачі». Вони, поїдаючи ґрунт, пропускають його через кишечник, збагачуючи необхідними для росту рослин солями.

V. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота в зошиті (с. 17)

2. Робота з підручником (с. 39)

Робота в парах

- Поміркуйте. Куди зникає брудна вода після миття посуду, прання білизни, купання?

- Що буде з ґрунтом, якщо його поливати брудною водою? Чим ще людина забруднює грунт?

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон» (Слайд 11)

• Сьогодні на уроці ми вивчили...

• Ґрунт - це ...

• Мені найбільше сподобалось ...

• Ці знання мені знадобляться ...

Додаток





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити