Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 23. Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота

Т. М. Бочарова, Н. А. Базик

Мета: формувати нові поняття «гірські породи», «земна кора», показати значення гірських порід у природі, розвивати уяву, спостережливість, мовлення; виховувати почуття вдячності рідній землі за її «дарунки».

Обладнання: слайди із зображенням гірських порід; роздатковий матеріал: «конверти дослідника», шматочки кольорової крейди, кольорові олівці, Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с., Природознавство. 1кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х.: Вид-во «Ранок», 2012. - 48 с.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Фенологічні спостереження

- Яка пора року?

- Яка погода на дворі?

- Якого кольору небо?

- Дітки, до нас на урок природознавства завітав гість. А хто він ви здогадаєтесь, якщо відгадаєте загадку.

Загадка

Під землею ходить пан

Оксамитовий жупан

Нищить всіх жуків добродій

Порядкує на городі (Кріт)

- Так, це наш старий знайомий - кріт. А завітав він не з пустими руками, а з великим мішком таємниць. А що в ньому, ви дізнаєтесь тоді, коли добре попрацюєте. Я сподіваюся, що ви будете уважними та кмітливими.

- Діти, кріт нам приніс якісь невідомі предмети. Ваше завдання дізнатися, що це таке?

2. Демонстрація вчителем колекції гірських порід

(Виймає з мішечка кам’яне вугілля, кам’яну сіль, пісок, торф, граніт.)

- Звідки у крота ці багатства? (Із землі). Їх ще називають гірські породи.

3. Словникова робота

Гірські породи - це природні тіла, які розташовані в землі, або на її поверхні.

Геолог - це людина, яка вивчає гірські породи, і досліджує їх властивості. (Слайд 1)

III. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці природознавства ми будемо досліджувати властивості деяких гірських порід і дізнаємося, де люди їх використовують.

IV. Дослідницько-практична робота

1. Практична робота (У кожній на парті набір гірських порід.)

Робота в парах

Завдання дослідити предмет за таким планом:

1. Якого він кольору ?

2. Цей предмет твердий, м’який чи сипучий?

3. Де він використовується?

- Закінчуємо обговорення. Я запрошую першу пару.

1 пара. Учень: - Наша пара, аналізуючи предмет дійшла такого висновку: він твердий, чорного кольору.

- А чи знаєте ви, що це таке?

Учень: - Так. Це кам’яне вугілля.

- Правильно. Це гірська порода, яка називається кам’яне вугілля. А навіщо воно потрібне?

Учень: - Щоб у наших домівках було тепло.

2 пара. Учень: - Предмет, з яким ми ознайомилися - твердий, має червоний колір.

- Діти, ця гірська порода - залізна руда. Вона містить залізо. Її переробляють і отримують сталь.

3 пара. Учні: - Наша пара визначила, що цей предмет твердий, білого кольору. Ми його одразу впізнали - це сіль.

- Які уважні діти! Молодці! А де ж ми використовуємо цю гірську породу?

Учні: - Кожного дня ми вживаємо їжу, а її без солі неможливо приготувати.

- Ось і дійшла черга до останньої пари.

4 пара. Учні: - Цей предмет - сипучий, жовтого кольору. Це пісок.

- Правильно! Це саме пісок. А де ж його можна використати?

Учні: - Цю гірську породу використовують у будівництві.

- Які ж ви спостережливі! Правильно, жодне будівництво не обходиться без використання піску.

Фізкультхвилинка

2. Робота з підручником (слайди 2-17)

а) розгляд малюнків гірських порід;

б) читання і обговорення статті.

3. Робота в групах (Об’єднання учнів в групи, повторення правил роботи в групах.)

Завдання групам: дослідити властивості предметів і де можна їх використати.

І група (Слайд 20)

Він дуже потрібний дітворі,

Він на доріжках, у дворі,

На будівництві і на пляжі,

і в склі розплавлений він навіть. (Пісок)

II група (Слайд 21)

Мене кожен в школі знає!

Дітям я допомагаю

щось на дошці написати,

на асфальті малювати.

Дітям радість я даю,

а зовуся ... (крейдою)

III група (Слайд 22)

Якщо її зустрінеш на дорозі,

то пов’язнуть сильно ноги.

Щоб зробити миску, вазу –

вона знадобиться тобі відразу. (Глина)

Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в зошиті

а) обведіть гірські породи;

б) з’єднайте стрілками предмет і гірську породу.

2. Побудова асоціативного куща

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

- Про що дізналися на уроці?

- Які види роботи сподобались найбільше?

- Дізнайтеся вдома від дорослих про одну з корисних копалин, яку видобувають у нашому краї.

Читання вірша учителем

Як цікаво все вивчати!

Цей урок неначе гра!

Ще нам хочеться пізнати,

Що то є земна кора?

Розкажу, щоб всі ви знали,

Раз прийшов для цього строк.

Це породи й мінерали,

Камінь, глина і пісок.

Ті, що всім нам необхідні –

Корисними люди звуть.

Це вугілля, руди мідні,

Нафта, газ, це сіль і ртуть.

З руд метали виплавляють,

Сіль у їжу додають.

Дім вугіллям зігрівають,

З каменю міста ростуть.

Додаток





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити