Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 24. Ознайомлення з гірськими породами рідного краю

Т. М. Бочарова, Н.Ф. Головко

Мета: практично ознайомити учнів з гірськими породами рідного краю; вчити їх розпізнавати; формувати вміння здобувати знання на основі дослідів; виховувати самостійність, бережливе ставлення до природних ресурсів.

Обладнання: Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак.- Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 48 с., с.16; роздатковий матеріал: набір гірських порід для кожної групи; мікрофон, відео, слайди.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Дзвінко пролунав дзвінок,

Всіх покликав на урок.

То ж сідайте всі в рядок –

Починається урок.

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Хвилинка фенологічних спостережень

- Який сьогодні день тижня?

- Яка температура повітря?

- Чи є надворі вітер?

- Чи спостерігали якісь інші явища природи?

2. Загадка.

Людина ця мандрує по планеті.

Досліджує гірські породи різні.

Щоб потім людям користь принести.

Відгадайте, хто він такий?

- Правильно, дітки, це геолог.

- Сьогодні геолог запрошує вас у подорож по нашому рідному краю.

- В якій країні ви живете? (В Україні.)

- А як називається край, в якому ви проживаєте? (Херсонщина.)

- Отже, вирушаємо в подорож по Херсонщині, але за однієї умови: ви повинні допомогти геологу відгадати загадки.

Загадки

Чорне, блискуче, всіх людей гріє.

(Вугілля)

Він жовтенький і сипучий.

У дворі лежить у кучі.

Якщо хочеш - можеш брати

І фортецю будувати.

Тільки воду мусиш мати.

(Пісок)

Земляне масло, рідке,

горить кіптяво, виділяє тепло.

(Нафта)

Буре, м’яке, із рослин складається,

легко загоряється.

(Торф)

Осадова гірська порода,

яка утворюється на дні морів.

(Вапняк)

Якщо зустрінеш на дорозі –

У вас ув’язнуть зразу ноги.

Зробити глечик або вазу –

Вона потрібна нам відразу.

(Глина)

Прозорий або білий мінерал,

дуже важливий для харчування

людей і тварин.

Саму мене ніколи не з’їси,

Але без мене супи й борщі не смачні.

(Сіль)

- А які ще гірські породи ви знаєте?

- Давайте назвемо їх. (Показ слайдів.)

III. Повідомлення теми уроку

- Сьогодні на уроці ми дізнаємося на які гірські породи багата Херсонщина і де використовують їх.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя про корисні копалини рідного краю (Слайд з картою.)

- З усіх гірських порід, які ми повторили, у нас на Херсонщині видобувають: пісок (Цюрупинськ, Гола Пристань); вапняки (Білозерка, Берислав, Цюрупинськ, Тягинський кар’єр); сіль (Генічеськ, Геройське); мінеральна вода (Чонгар); глина (Генічеськ, Чаплинка, Берислав); торф (Кардашинка); природній газ (Стрілкове).

2. Видобування природних копалин (Показ слайду «Кар’єри та шахти».)

- Гірські породи, які залягають близько до поверхні землі, видобувають у кар’єрах. Це пісок, глина, вапняк, граніт, кам’яна сіль.

- Породи, які залягають глибоко в надрах, видобувають у шахтах. Це кам’яне вугілля.

Фізкультхвилинка

3. Використання гірських порід (Слайд: гончарі виготовляють глечики, склодуви - вази, різні скляні вироби, будівельні матеріали - виготовляють на заводах.)

4. Повідомлення юних геологів.

1. Пісок є всюди, де вітер і вода руйнують гори. Особливо багато його на морському березі. Азовський пісок - природне багатство, яке здавна використовували люди: у виробництві цементу, як добавку для вигодовування курей, гусей, качок.

2. Пісок застосовують у скляній промисловості, у будівництві житла та доріг.

3. Пісок стає у пригоді взимку, коли на дорогах ожеледиця. Вапном у суміші з піском, ракушняком білять дерева, будівлі.

4. Пісок - це засіб лікування багатьох хронічних недугів. Найбільш цілющий пісок - на краю прибою, там, де розбиваються хвилі. Гуляючи босоніж по морському пісочку, ви навіть не замислюєтеся, що займаєтесь лікуванням ніг гарячим піском.

V. Практична робота

Гра «Дослідники» (Поділ класу на групи за порами року, повторення правил роботи в групах.)

Завдання

Дослідити властивості гірських порід нашої місцевості і навести приклади їх використання

1 група - глину;

2 група - пісок;

3 група - сіль;

4 група - вапняк;

Кожна група звітує за планом:

1) Який колір?

2) Чи має запах?

3) Тверда чи крихка порода?

4) Що побачили через лупу?

5) Тоне у воді чи спливає?

6) Як використовується людиною?

Презентація кожної групи

Фізкультхвилинка (Релаксаційна пауза)

Діти, заплющіть очі, обіпріться об спинку стільчика, випрямте спинку опустіть руки. Уявіть себе біля самого берега Азовського моря. Легенький теплий вітерець дихає вам в обличчя. Ви лежите на нагрітому сонцем піску. Приймаєте повітряну та сонячну ванни, лікуєтесь гарячим піском. Усі хвороби відходять від вас... Ви здорові та веселі. (Діти слухають шум прибою.)

VІ. Узагальнення знань учнів

1. Робота за підручником, с. 42. Вправа «Упізнай».

- Виберіть корисні копалини, що видобувають на Херсонщині.

2. Самостійна робота в зошиті, с. 18, завд. 3. Вправа «Продовж речення».

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

- В яку гру ми сьогодні грали? Що досліджували?

- Чому потрібно економно використовувати гірські породи?

- Які гірські породи добувають у нашому краї? Що виготовляють з них?

Гра «Мікрофон»

- Сьогодні на уроці я дізнався...

- Мені сподобалося.

- Розкажу батькам про ...

Виразне читання вірша:

Ми - малі дослідники,

Ми - малі «чомучки».

Щоб знайти нові дива –

Вийдем на околицю села.

Підемо до парку –

Там пісок та галька.

Підемо до ставу –

Глини ми дістанем.

Для малесеньких пісчинок

Є в нас лупа й окомір,

До того ж прекрасний зір,

З глини буде глечик.

А з піску доріжка.

На заводі - вази,

Склянки та пляшки.

Ось чого навчились

Та дізнались ми!

Додаток





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити