Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 25. Яку будову має рослина

М. В. Скрипець

Мета: дати початкове уявлення про будову рослини та навчити розрізняти її органи (корінь, стебло, листки, квіти і плоди), сформувати початкові уявлення про значення кожного органа для рослини; розвивати спостережливість, кмітливість, уяву, вміння працювати в команді; виховувати бережливе ставлення до рослин; культуру поведінки в природі.

Обладнання: дидактичний матеріал: (картки із зображенням органів рослини,) таблиця «Будова рослини», роздатковий матеріал (гербарні зразки рослин і зразки живих квітучих трав’янистих рослин) ; матеріали для досліду (гілочки рослин, дві склянки з простою водою та водою, підфарбованою синькою, насіння рослин); іграшковий мікрофон, Природознавство: підруч. для

загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х.: Вид-во «Ранок», 2012. - 48с.

Хід уроку

І. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок.

Починаємо урок.

Дружно і старанно

Будем працювати,

Щоб про природу

Багато знань корисних мати.

ІІ. Актуалізація і мотивація навчальної діяльності учнів

1. Хвилинка фенологічних спостережень

- Яка пора року зараз триває? Який місяць?

- Чи помітили ви, яким було небо сьогодні вранці?

- А сонечко світило чи ховалося за хмари?

- Чи вітався з вами вітерець?

- Чи не зустрічалися ви з дощиком?

- А ще, що ви відчули чи побачили, коли йшли до школи?

2. Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон»

- Пригадайте і скажіть, що таке природа?

- Якою буває природа?

- Що належить до неживої природи?

- Що належить до живої природи?

3. Відгадування загадок.

На літо одягається, а взимку роздягається.

(Дерево, кущ)

Ростуть у лузі сестрички, золотенькі очі, білі вії.

(Ромашки)

Стрімко вибігли на гору дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски. Звуть цих подружок...

(Берізки)

- Що об’єднує всі ці слова - відгадки? (Це рослини.)

4. «Мозковий штурм»

- До якої природи належать рослини?

- Чому рослини відносяться до живих організмів?

III. Повідомлення теми і завдань уроку

Хвилинка уяви (звучить ніжна мелодія).

- Заплющіть очі. Прислухайтеся до мелодії. Уявіть. Що ви у лісі. Спробуйте уявити рослини, які там ростуть.

- У природі є багато різних рослин. Одні з них вирощують люди - це культурні рослини, інші ростуть самі - це дикорослі рослини.

- Чим же вони між собою відрізняються?

- Сьогодні на уроці ми вивчимо, яку будову мають рослини, з’ясуємо, яке значення має для рослин кожна її частинка. А ще будемо спостерігати, досліджувати, будемо вчитися працювати у команді.

IV. Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

- Кожного дня ми бачимо навколо себе багато різних рослин. Спершу здається, що вони всі різні і не схожі одна на одну. Але насправді вони мають багато спільного. Більшість рослин має однакову будову - корінь, стебло, листки, квітку, насіння і плоди. Ці частини рослини називаються органами. Саме за цими органами рослини відрізняються від інших живих організмів.

2. Робота з таблицею «Будова рослини»

1. Корінь

2. Стебло

3. Листки

4. Квітка

5. Плід з насінням

Корінь - утримує рослину у землі, живить її водою і поживними речовинами, які бере з ґрунту.

Стебло - утримує рослину над землею, на ньому розміщені всі інші частини рослини.

Воно, ніби трубопровід, по якому від кореня до всіх інших частин рослини надходять поживні речовини і вода.

Дослід

- Готуючись до уроку, разом зі своїми помічниками, ми підготували гілочки рослин. Одні із них ми поставили у просту воду, а інші - у воду, підфарбовану синькою. Роздивіться їх уважно. Що цікавого ви помітили?

- Чому гілочки, які стояли у підфарбованій воді, стали всередині такого ж кольору, як і вода у склянці? (Вода від кореня по стеблу рухається до листків.)

3. Продовження розповіді.

- А яке значення мають листя, квітка і плід для рослин?

Листя - вбирає сонячне світло і тепло, допомагає рослині дихати.

Квітка - у кожної рослини різна за формою, кольором, розміром. З неї утворюється насінина.

Плід - допомагає дозріти насіннячку, яким рослина розмножується.

4. Дидактична гра «Плоди загубилися»

- У мене в коробці лежать плоди різних рослин. Візьміть насіння тієї рослини, яку ви знаєте. Розкажіть, з якої рослини цей плід.

(Плоди: каштана, жолудя, горіха, соняшника, гороху, пшениці, насіння клену, шишка, насіння кавуна, огірка, ягоди калини, картопля та ін.)

Фізкультхвилинка

Ми дубочки і кленці.

В нас тоненькі стовбурці.

Ми стаєм в стрункі ряди,

Випрямляємо гілки.

Тягнемось до сонечка,

Граємось із вітерцем.

Гілки друзям простягаємо.

Один одного вітаємо.

V. Закріплення і осмислення знань

1. Інтерактивна гра «Впізнай орган рослини» (На картках учитель демонструє окремі органи рослини, а учні мають їх впізнати.)

2. Робота за підручником (с. 44). Робота в парах

- Яка рослина зображена на малюнку?

- Назвіть і покажіть по черзі один одному її органи.

- З якого органу починаємо називати рослину?

3. Практична робота у групах (У кожної групи на партах лежать зразки рослин: рослина з гербарію і живої квітучої рослини з коренем.)

Завдання:

- Порівняйте зразки, що лежать у вас на партах. Намалюйте у зошитах рослину з усіма органами (зошит с. 19, завдання 1.)

Фізкультхвилинка

(Пальчикова гімнастика «Багатоніжка»: кінчики пальців обох рук спираються на поверхні парти, рухаються, почергово «перебирають» ніжками; вправи для очей.)

Дуже багато ніжок у багатоніжок.

Вони ніжками перебирають,

Швидко - швидко втікають.

VI. Узагальнення і систематизація вивченого

1. Робота в зошиті (с. 19)

Завдання 2

- Розфарбуйте на малюнках частини рослин.

2. Бесіда

- Уявіть, що до нас прилетіли інопланетяни, де немає рослин.

- Що б ви їм розповіли про корінь рослини, стебло, листки і квітку?

3. Гра «Так чи ні»

(«Так» - плещемо в долоні, «ні» - не робимо ніяких рухів.)

• Корінь вбирає воду з ґрунту?

• З листя утворюється насінина?

• Плід захищає насіннячко від пошкодження?

• З листочка виростає квітка?

• З квітки утворюється насінина?

• По стеблу рухається вода від кореня?

• З листя утворюється плід?

4. Складання природничої казки за даним початком

- Діти, а тепер я пропоную вам скласти казку «Чому плакала берізка?» за даним початком.

Росла у парку маленька берізка. Раділа вона сонечку і дощику, гралася із вітерцем, слухала пісеньки птахів. Одного разу на прогулянку до парку прийшли діти.

- Як ви думаєте, яка біда могла трапитися із берізкою? Через що вона заплакала?

- Що станеться із рослинами, якщо їм шкодити? Як слід поводитися із рослинами?

Колективне складання правил поводження в природі:

• Не рвати рослини без потреби.

• Не ламати гілки дерев і кущів.

• Не топтати рослини.

• Не розпалювати багаття на природі.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Узагальнююча бесіда

- Про що ми з вами говорили на уроці?

- До якої природи належать рослини?

- Які органи рослини ви запам’ятали?

- Як ви будете піклуватися про рослини?

- Молодці, діти. Сьогодні на уроці ви:

Не тільки слухали, а й чули.

Не просто дивилися, а бачили.

Не просто відповідали, а й міркували.

Дружно і старанно працювали.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити