Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 26. Які бувають рослини

М. В. Скрипець

Мета: вчити учнів розрізняти дерева, кущі, трав’янисті рослини за будовою і зовнішніми ознаками; розвивати спостережливість, увагу, уяву, мовлення учнів; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: дидактичний матеріал (картки із різних видів дерев, кущів, трав’янистих рослин); роздавальний матеріал: «конверти дослідників» із кольоровими кружечками на кожну парту, конверти із картками, на яких зображені частини рослин (корінь, стебло, листок, квітка, плоди); кольорові олівці, Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 48 с.

Хід уроку

І. Організація класу

Задзвенів для всіх дзвінок,

Час почати наш урок.

Про навколишній світ пізнати,

Цікаве й корисне про рослини вивчати.

ІІ. Актуалізація і мотивація навчальної діяльності учнів

1. Хвилинка фенологічних спостережень

- Яка зараз пора року?

- Які ознаки осені ви спостерігали, коли йшли до школи?

- Тепло чи холодно надворі?

- А погода якою була: сонячною чи похмурою?

- Чи були сьогодні опади? А вітер?

2. Фронтальне опитування

- Про що ми говорили на минулому уроці?

- Чому рослини відносять до живої природи?

3. Гра «Збери рослину»

На партах в учнів лежать конверти, у яких на картках зображені частини рослини (корінь, стебло, листки, квітки і плоди).

Завдання

З карток скласти рослину.

- З якої частини рослини ви почнете роботу?

- Навіщо рослинам корінь?

- Яким органом потрапляють необхідні речовини до всієї рослини?

- Яке значення для рослин мають листочки?

- Що утворюється з квітки?

- Як називається орган, що захищає насінину?

- Чи можете ви сказати, який орган для рослин є найголовнішим?

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку

(Вчитель вивішує на дошці картки із зображенням названих рослин.)

- Чи впізнали ви рослину, яку утворили з частинок?

- Розгляньте уважно зображення рослин на дошці

- Чи можна їх розділити на групи за будовою і зовнішніми ознаками?

- На які б групи ви поділили ці рослини?

- За якими ознаками ви їх розділяли?

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, на які групи поділяються рослини за будовою і зовнішнім виглядом. Будемо вчитися їх впізнавати і розрізняти.

IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

- Рослини, які ви бачите на дошці належать до різних груп. Рослини, які мають один твердий дерев’яний стовбур, називаються деревами.

- Які дерева ви знаєте?

- Друга група - це кущі. Чим вони відрізняються від дерев? Так, у кущів від кореня росте декілька міцних дерев’яних стебел, які відростають від землі. Назвіть, які кущі ви знаєте?

- Третя група - це трав’янисті рослини. На відміну від дерев і кущів, трав’янисті рослини мають м’які, соковиті і зелені стебла. Наведіть приклади трав’янистих рослин.

Фізкультхвилинка

Трава низенька - низенька,

Дерева високі - високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вліво, то вправо нахиляє.

Дерева гнутися не хочуть,

А до сонечка тягнутись хочуть.

Виростуть високі, гарні і стрункі,

Як у нашім класі діточки усі.

V. Закріплення і осмислення знань

1. Робота з підручником (с. 46-47)

Завдання 1

- Розгляньте фото рослин у підручнику. Назвіть, рослини, які ви впізнали.

- Визначте, яка із зображених рослин - дерево, яка - кущ, яка - трав’яниста рослина.

- Доводьте свою думку за зразком: «Я думаю, що це -..., тому що ...».

2. Робота в парах

Завдання 2

- Візьміть «конверти дослідників» з кружечками. На малюнку у підручнику (с. 47) зеленими кружечками накрийте дерева, червоними - кущі, синіми - трави. Назвіть рослини, які ви впізнали.

3. Відгадування загадок

- Відгадайте загадки.

- До яких груп рослин належать слова - відгадки?

Стоїть над водою із розплетеною косою.

(Верба)

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле - біле

І за вітром полетіло.

(Кульбабка)

Червона, солодка, запашна.

Росте низько, біля землі близько.

(Полуниці)

Навесні рожевий цвіт.

Восени червоний плід.

В неї повно колючок.

Колеться, мов той клубок.

(Шипшина)

Біла, наче сніг, кора

І тоненькі віти.

Що за дерево таке?

Відгадайте, діти.

(Береза)

Лист різний із оксамита,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки - чай з ...

(малини)

Фізкультхвилинка: гра-медитація

- А тепер, діти, ми поділимося на групи і спробуємо себе уявити рослиною. (Звучить ніжна мелодія)

1 група Закрийте очі і уявіть себе деревом.

2 група Закрийте очі і уявіть себе кущиком.

3 група Закрийте очі і уявіть себе квіткою.

- Що ви відчували, коли закривали очі і уявляли себе рослиною?

3. Робота в зошиті (с. 20).

Робота в групах (Повторити з учнями правила роботи в групах.)

Завдання 1

Намалювати схематично у зошиті дерево, кущ, трав’янисту рослину.

Завдання 2

1 група Розфарбувати дерева і сказати їх назву.

2 група Розфарбувати кущі і назвати рослини.

3 група Розфарбувати і назвати трав’янисті рослини.

- Яку із рослин вам було впізнати найважче?

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого

1. Гра «Впізнай рослину»: на картках вчитель показує рослину.

Учні називають вид рослини (дерево, кущ, трав’яниста рослина).

2. Гра «Впіймай «зайву» рослину»: вчитель читає назви рослин, учні визначають, яка із них є «зайвою».

Дуб, береза, калина, ялинка, клен, тополя.

Малина, аґрус, порічки, суниці, смородина.

Ромашка, мак, ліщина, подорожник, дзвіночки.

3. «Мозковий штурм»

- Чи можете ви уявити своє життя без рослин?

- Яким би тоді став навколишній світ?

- Що нам дають рослини?

- Що ми можемо зробити для їх збереження?

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Узагальнююча бесіда

- Про що ми говорили на уроці?

- На які групи поділяються рослини?

- Назвіть дерева, про які ви сьогодні дізналися? А про які кущі ви довідалися?

- За якою ознакою відрізняють від інших рослин трав’янисті рослини?

- За що ми повинні дякувати рослинам?

- Як ми повинні до них ставитися?

2. Заучування вірша

Кожне деревце й травинку

Станем завжди берегти.

І тоді для природи

Будем друзями я і ти.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити