Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік
4. Конспекти уроків
СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 29. Дикорослі та культурні рослини
Н. А. Базик
Мета: вчити групувати рослини на дикорослі й культурні, показати взаємозв’язок рослин із неживою природою, розвивати мислення, пам'ять, прищеплювати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання: сигнальні картки, кружечки зеленого і червоного кольору; роздавальний матеріал для гри «Торбинка запитань», мультимедійна презентація «Вирощування рослин»; малюнки рослин; Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х.: Вид-во «Ранок», 2012. — 48 с.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Вправа «Емоційний настрій»:
1) руки в сторони на 30 см від тіла, долоні паралельно від землі, вимовляємо спокійно: «Добрий день, мати Земля! Прийми нашу любов і побажання миру і процвітання!»
2) руки в сторони паралельно до підлоги, долоні вниз: «Добрий день, чиста вода! Прийми нашу любов і побажання джерельної чистоти!»
3) руки долонями догори до Сонця: «Добрий день, ласкаве Сонечко! Прийми наші побажання посилати на Землю промені сили і здоров’я!»
II. Актуалізація опорних знань
1. Хвилинка фенологічних спостережень
Розповідають чергові учні:
стан неба: ... ,
вітер: ... ,
опади: ... .
2. Гра «Торбинка запитань»
Діти дістають із торбинки записані запитання і дають на них відповіді:
- На які види діляться рослини за формою листка?
- Які листяні рослини ви знаєте?
- Чим відрізняється сосна від ялини?
- Як називають ліс, у якому ростуть ялини, дуби, клени, берези?
III. Повідомлення теми і мети уроку
- Де ростуть рослини?
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось, на які групи діляться рослини за місцем проживання.
Вправа «Очікування»
- Цей урок мене навчить.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя (супроводжується презентацією).
- Наші предки не вирощували рослини, але споживали різні рослини: ягоди, плоди, горіхи, їстівні листя, коріння. З кожним роком людей ставало все більше і щоб знайти рослинну їжу, потрібно було ходити все далі. Та одного разу жінки помітили, що в тому місці, де залишались зернини, знову виростала рослина. Вони спробували навмисне накидати зерен і побачили, що з зернини виріс цілий колосок. Люди вирішили посадити зернини ближче до своїх печер і доглядати за ними. Вибирали для посіву кращі зернини. Так поступово люди навчились вирощувати рослини.
Ті рослини, які вирощує людина, називаються культурними, а ті, які виросли самі, без втручання людини - дикорослими.
2. Бесіда з класом (з демонстрацією малюнків):
- Де ростуть культурні рослини?
- Культурні рослини вирощують на полях, у садах, городах: зернові (пшениця, жито, ячмінь); плодові (яблуня, груша, слива); декоративні (гвоздика, троянда).
- А дикорослі? Чому вони отримали таку назву?
- Дикорослі рослини ніхто не саджав і не доглядав за ними (дика груша, щавель).
3. Учитель читає вірш:
Три ягідки, три вишеньки
Достигли у садку.
Летіли три горобчики,
Поїли до смаку.
Упали вниз три кісточки,
У землю, в ямку - скік!
З трьох зернят - три паростки,
З’явились через рік.
З’явились три паростки
І виткнулись із землі.
Три живчики, три прутики,
Три вишеньки малі
Яка виросте рослина дикоросла чи культурна?
Фізкультхвилинка
Треба трішки відпочити,
Вправи швидко поробити.
1 - підняли руки вгору,
2 - нагнулися додолу,
3-4 - рівно стали,
5 - руками помахали,
6 - тихенько за парти посідали.
V. Закріплення і осмислення знань
1. Робота за підручником (с. 49)
- Пригадайте, які рослини вирощують люди?
- Які ви бачили рослини, що ростуть самі по собі?
- Накрийте зеленими кружечками дикорослі рослини, а червоними - культурні.
2. Робота в парах
- Розкажіть один одному, які культурні рослини вирощують у вас вдома.
3. Робота над загадками
- Відгадайте загадку і скажіть чи це культурна чи дикоросла рослина, доведіть.
Біла кора, тоненькі віти, що це є?
(Береза)
Не дівка, а червоні намистинки носить.
(Калина)
Гарне дерево, міцне,
Листя різьблене, рясне,
а на гілочках крислатих
росте жолудів багато.
(Дуб)
Фізкультхвилинка
VI. Узагальнення та систематизація знань учнів
1. Робота в зошитах (с. 22)
2. Гра «Так чи ні» (із сигнальними картками)
- Ви зараз послухаєте декілька тверджень і якщо вони правильні, то ви піднімаєте зелений кружечок, якщо ні - червоний:
- Дикорослі рослини можуть рости без догляду людини.
- Польові квіти - культурні рослини .
- Рослини дають чисте повітря.
VII. Підсумок уроку. Рефлексія
Закінчіть речення:
- Сьогодні урок мене навчив...
- Я був задоволений...
- Це мені знадобиться.