Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 29. Дикорослі та культурні рослини

Н. А. Базик

Мета: вчити групувати рослини на дикорослі й культурні, показати взаємозв’язок рослин із неживою природою, розвивати мислення, пам'ять, прищеплювати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Обладнання: сигнальні картки, кружечки зеленого і червоного кольору; роздавальний матеріал для гри «Торбинка запитань», мультимедійна презентація «Вирощування рослин»; малюнки рослин; Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 48 с.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вправа «Емоційний настрій»:

1) руки в сторони на 30 см від тіла, долоні паралельно від землі, вимовляємо спокійно: «Добрий день, мати Земля! Прийми нашу любов і побажання миру і процвітання!»

2) руки в сторони паралельно до підлоги, долоні вниз: «Добрий день, чиста вода! Прийми нашу любов і побажання джерельної чистоти!»

3) руки долонями догори до Сонця: «Добрий день, ласкаве Сонечко! Прийми наші побажання посилати на Землю промені сили і здоров’я!»

II. Актуалізація опорних знань

1. Хвилинка фенологічних спостережень

Розповідають чергові учні:

стан неба: ... ,

вітер: ... ,

опади: ... .

2. Гра «Торбинка запитань»

Діти дістають із торбинки записані запитання і дають на них відповіді:

- На які види діляться рослини за формою листка?

- Які листяні рослини ви знаєте?

- Чим відрізняється сосна від ялини?

- Як називають ліс, у якому ростуть ялини, дуби, клени, берези?

III. Повідомлення теми і мети уроку

- Де ростуть рослини?

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось, на які групи діляться рослини за місцем проживання.

Вправа «Очікування»

- Цей урок мене навчить.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя (супроводжується презентацією).

- Наші предки не вирощували рослини, але споживали різні рослини: ягоди, плоди, горіхи, їстівні листя, коріння. З кожним роком людей ставало все більше і щоб знайти рослинну їжу, потрібно було ходити все далі. Та одного разу жінки помітили, що в тому місці, де залишались зернини, знову виростала рослина. Вони спробували навмисне накидати зерен і побачили, що з зернини виріс цілий колосок. Люди вирішили посадити зернини ближче до своїх печер і доглядати за ними. Вибирали для посіву кращі зернини. Так поступово люди навчились вирощувати рослини.

Ті рослини, які вирощує людина, називаються культурними, а ті, які виросли самі, без втручання людини - дикорослими.

2. Бесіда з класом (з демонстрацією малюнків):

- Де ростуть культурні рослини?

- Культурні рослини вирощують на полях, у садах, городах: зернові (пшениця, жито, ячмінь); плодові (яблуня, груша, слива); декоративні (гвоздика, троянда).

- А дикорослі? Чому вони отримали таку назву?

- Дикорослі рослини ніхто не саджав і не доглядав за ними (дика груша, щавель).

3. Учитель читає вірш:

Три ягідки, три вишеньки

Достигли у садку.

Летіли три горобчики,

Поїли до смаку.

Упали вниз три кісточки,

У землю, в ямку - скік!

З трьох зернят - три паростки,

З’явились через рік.

З’явились три паростки

І виткнулись із землі.

Три живчики, три прутики,

Три вишеньки малі

Яка виросте рослина дикоросла чи культурна?

Фізкультхвилинка

Треба трішки відпочити,

Вправи швидко поробити.

1 - підняли руки вгору,

2 - нагнулися додолу,

3-4 - рівно стали,

5 - руками помахали,

6 - тихенько за парти посідали.

V. Закріплення і осмислення знань

1. Робота за підручником (с. 49)

- Пригадайте, які рослини вирощують люди?

- Які ви бачили рослини, що ростуть самі по собі?

- Накрийте зеленими кружечками дикорослі рослини, а червоними - культурні.

2. Робота в парах

- Розкажіть один одному, які культурні рослини вирощують у вас вдома.

3. Робота над загадками

- Відгадайте загадку і скажіть чи це культурна чи дикоросла рослина, доведіть.

Біла кора, тоненькі віти, що це є?

(Береза)

Не дівка, а червоні намистинки носить.

(Калина)

Гарне дерево, міцне,

Листя різьблене, рясне,

а на гілочках крислатих

росте жолудів багато.

(Дуб)

Фізкультхвилинка

VI. Узагальнення та систематизація знань учнів

1. Робота в зошитах (с. 22)

2. Гра «Так чи ні» (із сигнальними картками)

- Ви зараз послухаєте декілька тверджень і якщо вони правильні, то ви піднімаєте зелений кружечок, якщо ні - червоний:

- Дикорослі рослини можуть рости без догляду людини.

- Польові квіти - культурні рослини .

- Рослини дають чисте повітря.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

Закінчіть речення:

- Сьогодні урок мене навчив...

- Я був задоволений...

- Це мені знадобиться.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити