Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 30. Кімнатні рослини

Н. О. Бахарєва

Мета: ознайомити з кімнатними рослинами, їх різноманітністю, значенням кімнатних рослин для здоров’я людей; закріпити уявлення про будову рослин; розвивати допитливість; виховувати естетичне сприйняття оточуючого світу.

Обладнання: рослини, які ростуть у класній кімнаті; зображення рослин для гри «Оживи рослину»; мультимедійна презентація «Кімнатні рослини»; кольорові олівці; Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 48 с.

Хід уроку

І. Організація класу

Весело дзвенить дзвінок,

Кличе він нас на урок

Урок природи чекає на нас,

У подорож до країни квітів

Вирушати нам час.

II. Актуалізація опорних знань учнів

1. Хвилинка фенологічних спостережень

- Яка зараз пора року?

- Як називається місяць?

- Який сьогодні день?

- Чи були опади? Які?

2. Бесіда з класом

- Давайте з вами пригадаємо, про що йшла мова на попередньому уроці?

- Які рослини з’явилися на Землі першими: дикорослі чи культурні?

- Назвіть дикорослі дерева та культурні дерева.

3. Дидактична гра «Оживи рослину»: учень обирає картку із зображенням рослини і розповідає про неї за планом:

а) Я... (назва рослини).

б) Я... (дерево, кущ чи трав’яниста рослина), тому що...

в) Я... (листяна чи хвойна рослина) , тому що...

г) Я... (дикоросла чи культурна). Я росту...

III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та завдань уроку

- Діти, пропоную вам послухати невеличке оповідання «Подарунок мамі»: «Один знайомий хлопчик захотів зробити матусі подарунок. Він вирішив зібрати в лісі букет квітів. Матуся так любить квіти! Коли він попросив батька сходити з ним до лісу, щоб зірвати квіти, той похитав головою і пояснив хлопчикові, що лісові квіти краще не рвати: по-перше, не можна руйнувати лісове довкілля; по-друге, лісові, лугові квіти швидко в’януть і гинуть. Окрім смутку, матуся нічого не відчує. Можна квіти купити на базарі, вони спеціально вирощуються для людей. «Але я хотів, щоб мої квіти стояли дуже довго і приносили матусі радість», - сказав хлопчик. «Тоді в мене є ідея»,- сказав тато.»

- Як ви думаєте, яка ідея виникла у тата? (Так, подарувати мамі кімнатну рослину.)

- А чим же татусева ідея краща, ніж зірвати букет лісових квітів?

- Які рослини називаються кімнатними? Які ви знаєте кімнатні рослини?

- Для чого їх утримують удома, у школі, дитячих садочках, в офісах?

Рефлексія

(Звучить легка музика, діти на хвилину заплющують очі, а потім відкривають їх.)

- Подивіться, куди ми з вами потрапили? Так, ми в чарівній країні квітів. А зустрічає нас сама Фея кімнатних рослин (учитель запрошує до класу дівчинку, яка грає роль Феї кімнатних рослин). Сьогодні на уроці Фея познайомить нас з кімнатними рослинами, їх різноманітністю, дізнаємось багато цікавого про них.

- На які б запитання ви хотіли б отримати відповіді?

IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя

- Погляньте довкола нашої класної кімнати. Що її прикрашає? Кімнатні рослини - наші великі друзі. Вони прикрашають приміщення, поліпшують склад повітря, зволожують його, полегшуючи тим самим дихання людям. Коли за вікном зима, сніг, - квітучий сад на підвіконні нагадує нам про тепле літо. Квіти створюють святковий настрій, заспокоюють нервову систему, відволікають від важких думок, наповнюють приємним запахом приміщення.

Усі кімнатні рослини - «мандрівники», які прибули до нас із різних країн світу. Це маленькі, але справжні рослини тропічних лісів Бразилії, пустель Африки та Мексики. Умови, у яких вони там ростуть, своєрідні: велика кількість вологи, дуже тепло і в повітрі багато вуглекислого газу. Подивіться, у Феї на підвіконні, наче на живій рослинній мапі, бачимо втілення людської фантазії. Квіти не тільки на підвіконнях, шафах, але й у вас на партах.

2. Дослід «Визначення будови кімнатних рослин»

- Розгляньте кімнатні рослини. Які їх органи ви можете назвати? (Стебло, листя, квітка, корінь.)

- Будова рослин загальна. Але чим же вони різняться? (Ми розрізняємо рослин за формою листя, розміром, кольором, наявністю квітки чи її відсутністю.)

Фізкультхвилинка

3. Робота з підручником на с. 51

- А тепер подивіться в підручник і скажіть, які кімнатні рослини зображено? (Кактус, алое, фіалка, бегонія.)

4. Розповідь Феї про зображені кімнатні рослини із супроводженням мультимедійної презентації:

- КАКТУС. Там у себе на батьківщині, у Мексиці, кактуси - велетенські дерева, завтовшки 1,5 м, заввишки - 15 м. Колись мандрівники підпалювали сухі кактуси і освітлювали пустелі на велику відстань. Тому їх ще називають факелами пустель. У кактусів замість звичайного листа - колючки.

- АЛОЕ. Батьківщина - пустеля Карру в Африці. Там ця рослина сягає заввишки до 20 м. Листя товсте, зубчасте, якщо його полити водою, вода скочуватиметься кульками, а листя залишиться сухим. Це тому, що лист алое вкритий воском. Якщо відрізати шматочок листка, то можна побачити речовину, схожу на желе.

- УЗАМБАРСЬКА ФІАЛКА. Батьківщина - Узамбарські гори Африки. Фіалка - невеличка трав’яниста рослина. Листки бархатисті, округлої форми, іноді із загнутими вгору краями. Верхній бік листків яскраво зелений, нижній - блідо-зелений. Квітки невеликі. На одній квітці можуть цвісти одночасно від 80 до 100 квіток.

- БЕГОНІЯ. Батьківщина бегонії - Америка. Назву цю рослина дістала від прізвища ботаніка Бегона, який першим знайшов її. Ще бегонію називають «вухом Наполеона». За своїм контуром з нижньої червоної сторони листя квітки схоже на велике відмерле вухо. Квітки у цих рослин дрібні, з рожевими або білими пелюстками.

5. Знайомство з лікарськими кімнатними рослинами

- Діти, сталося лихо: наша Фея захворіла. Їй негайно потрібні ліки від кашлю та нежиттю. Але у нас в класі ліків зовсім немає. Чим же ми зможемо допомогти нашій Феї? А які кімнатні рослини можна використовувати замість ліків? (Герань, каланхое, алое.) Якими рослинами вас лікує вдома мама?

- Фея дякує вам за допомогу. Вона одужала.

Фізкультхвилинка

V. Закріплення й осмислення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником на с. 51 «Упізнай рослину за фрагментами»

2. Робота в зошиті. Завдання 2 на с. 23: намалюйте свою улюблену кімнатну рослину.

3. Хвилинка фантазії

- Якби вам запропонували побути один день кімнатною рослиною, якою саме ви хотіли б бути?

- Чи є у нас в класі рослини, які нагадують вам друзів та знайомих?

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

- Чи сподобалась вам подорож?

- Отримали ви відповіді на свої запитання в країні квітів?

- Фея кімнатних рослин дякує вам за роботу на уроці і на наступний урок знову запрошує до себе в гості.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити