Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 33-34. Комахи. Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?

Н. В. Бутенко

Мета: ознайомити учнів з життям комах, дати уявлення про основну будову комахи, розкрити роль комах у природі; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до комах, любов до природи.

Обладнання: Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х. : Вид-во «Ранок», 2012. – 48 с.; ілюстрації комах, макет мурашника, відеозапис фільму, магнітофон.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація знань учнів

Вправа «Синоптик»

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- Тепло чи холодно надворі?

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

- Діти, а чи бували ви коли-небудь у лісі? А хотіли б ще раз там побувати? Віднесе нас туди «чарівний» вітерець. Заплющуємо очі... (Лунає музика, вчитель промовляє):

«Вітре, вітер, вітерець,

Піднеси нас до небес,

На хмаринці погойдай,

Діток наших розважай.

Як опинимось за містом,

Опусти в безлюднім місці

У зелений темний ліс.

Дякуємо, ти нас приніс!»

(На дошці з ’являється картина « У лісі». На ній ілюстрації комах, які учитель відкриває, коли діти відгадають загадку.)

- Ранковий ліс завжди нагадує казку. Усе в ньому чарівне, незвичайне. Під кожним кущиком на вас чекає несподіванка, на кожній галявинці - диво. Не вірите? Тоді відгадайте загадки:

На дорозі лежить квітка,

Пелюстки згортає.

Я хотів її підняти –

А вона літає!

(Метелик)

Ці комашки роботящі,

Серед них нема ледачих.

Цілий день вони працюють

І мурашник свій будують.

(Мурашки)

З квітки на квітку

Летить дуже швидко.

Хвилинок не гає –

Медочок збирає.

(Бджілка)

Ніс довгий, голос тонкий,

Хто його уб’є, той свою кров проллє.

(Комар)

Він чорний, мохнатий,

Великий, волохатий.

Цілий день літає,

Втоми не знає!

Пилок переносить,

Квітам користь приносить.

(Джміль)

Цей жук красивий,

Червоний в крапку кожушок.

Пташки його не зачіпають,

Летить щасливий на лужок.

(Сонечко)

- Молодці діти, впізнали всіх мешканців лісу. Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус.

’ ХИ

(Комахи)

- Сьогодні ми познайомся із чарівним світом комах, дізнаєтесь про істотні ознаки комах, про частини, з яких складається їх тіло, як вони живуть.

Я очікую, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті, як справжні комашки.

Фізкультхвилинка

«Веселі комашки»

Всі прокинулись комашки,

Піднялися бджілки, сонечка, мурашки,

Коники, метелики, мушка і веселі джмелики.

Потягнулись, посміхнулись,

Крильцями змахнули,

Вітерець від них відчули.

Нахилились вправо, вліво,

Постукотіли по колінах.

Всі навколо повернулись.

Знов сусіду посміхнулись.

Тричі сплеснули в долоньки.

Рухи виконали всі,

Ви комашки - молодці!

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Вступна розповідь вчителя про різноманітність комах

- Комахи - невеликі за розмірами тварини. На Землі нараховується близько 1 млн. різноманітних видів комах. А скільки всього комах живе на планеті, неможливо полічити, як неможливо полічити листя на деревах у лісі.

2. Практична робота. Робота з підручником с. 56-57

- Розгляньте комах. Чим вони відрізняються? Що у них спільного? Полічіть, скільки у комахи ніг. Зі скількох частин складається тіло? Що є на тілі у комах?

3. Узагальнююча розповідь вчителя

- Зовні комахи дуже різноманітні. Метелик відрізняється від мухи, жук - від комара, коник - від бджоли. Але спільним для них всіх є те, що:

майже в усіх комах 6 ніг;

тіло поділене на 3 частини: голова, груди, черевце.

На голові у комах є 2 вусики, очі і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запахи. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі. До грудей прикріплені 4 крила і 6 ніг.

4. Бесіда з елементами розповіді про спосіб життя комах. Перегляд відеофільму «Як живуть комахи»

- Де живуть комахи?

Вони живуть всюди: у воді (водомірка, жук-плавунець); у ґрунті (ведмедка); у траві й на деревах (коники, метелики, мурашки); у будинках (таргани, клопи); на тілі тварин і людини (блохи, воші).

- Як пересуваються комахи?

Більшість комах добре літає, плаває у воді, стрибає, бігає по суші.

- Чим живляться комахи?

Серед них є рослиноїдні, що живляться нектаром квітів (метелики), листям і травою (хрущі, сарана, колорадський жук). Комахи -хижаки живляться іншими комахами (сонечко, бабки, жужелиці). Комахи-паразити живляться кров'ю тварин і людини (блохи, воші), смокчуть сік із рослин (попелиці). Деревину їдять терміти, інші - шкіру, шерсть, пір'я тощо.

- В яку пору року багато комах? Куди ж вони зникають узимку? (Одні зимують під корою дерев (сонечко, кропив’янка) або глибоко

у ґрунті (колорадський жук). Інші гинуть, а зимують їхні яйця, личинки чи лялечки - травневий хрущ, яблунева плодожерка.)

- А яке ж значення комах у житті людини?

Комахи приносять велику користь людині. Так, бджола - це перша комаха, від якої людина почала отримувати користь.

- Що отримує людина від бджіл?

Люди отримують від бджіл: мед, віск, прополіс, бджолину отруту, бджолине молочко. За літо бджолина сім’я збирає майже 150 кг меду і З, кг воску. Мед - не тільки смачний продукт харчування, а також цінні ліки, якими лікують багато захворювань людини. Там, де літає багато бджіл, отримують великий урожай овочів і фруктів.

Серед комах є такі, що шкодять людині. Мухи, комарі, блохи є переносниками хвороб. Буряковий довгоносик, яблунева плодожерка, колорадський жук та багато інших - шкідники поля, саду, городу.

Та все ж користь від комах значно більша, ніж шкода, яку вони завдають людині. Тому корисних комах треба охороняти. Корисними є:

• джмелі, оси, метелики - вони запилюють квіти;

• сонечко, бабки, мурахи, жужелиці, золотоочки комахи - хижаки, які поїдають шкідливих комах.

5. Дослідницький практикум «Як живуть мурашки»

Демонстрування макету мурашника в розрізі.

6. Фізхвилинка

Я біжу, біжу по гаю,

Я метелика впіймаю.

А метелик не схотів –

Геть від мене полетів.

Сів метелик на травичку,

Може, думав - не помічу?

Блиснуть крилечка ясні –

Зразу видно вдалині.

Сів метелик на листочок –

Може, там сховатись хоче?

Блиснуть крилечка рябі –

Не сховатися тобі!

Полетів він на лужок,

Заховався між квіток.

Я іду, іду, іду –

Метелика не знайду!

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Яка тварина заблукала?»

- Розгляньте ілюстрації на дошці. Назвіть тварину, що є зайвою у кожному рядку. Поясніть свій вибір.

• Комар, сонечко, павук, оса.

• Муха, рак, бджола, озима совка.

2. Робота в зошиті с. 25

Практична робота.

- З’єднай стрілками частини тіла мухи з їх назвами.

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

Бесіда

- Про кого ми сьогодні говорили?

- Назвіть, яких комах ви знаєте?

- Які істотні ознаки усіх комах?

- Зі скількох частин складається тіло комахи? Назвіть ці частини.

- А які комахи найпрацьовитіші?

- Діти, як ми маємо ставитися до комах?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити