Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 35. Риби

Т. М. Бочарова

Мета: ознайомити з характерними ознаками в будові риб, з пристосуванням риб до життя у воді, з окремими представниками риб місцевої водойми, вчити розрізняти риб серед інших тварин, розвивати пізнавальні здібності, допитливість, виховувати бережливе ставлення до живої природи.

Обладнання: Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 48 с.; наочний демонстраційний матеріал, мультимедійна презентація «Риби»; кольорові олівці.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Разом ми йдемо в країну знань.

Ти зі мною поруч стань.

Повернись, обернись

І кожному посміхнись.

Вправа-енергізатор «Передай імпульс»

- А тепер візьміть один одного за руки і передайте свою позитивну енергію один одному.

II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

Хвилинка фенологічних спостережень

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Сьогодні тепло чи холодно?

- Який стан неба?

- Чи були сьогодні опади?

- Якої сили вітер сьогодні?

(Черговий учень проставляє відповідні позначки в календарі природи).

1. Гра «Долоньки»

Учитель називає тваринку, якщо це птах - учні плескають у долоньки один раз, якщо комаха - два рази, якщо тварина - тричі. Учитель називає такі слова: білка, ластівка, їжачок, бджола, ведмідь, синичка, мурашка, муха, горобець, корова, коза, заєць, лелека.

- Дітки, ми так голосно плескали в долоньки, що розбудили Нептуна.

(Учитель вивішує на дошці малюнок Нептуна).

- Скажіть, будь-ласка, хто такий Нептун? Він приніс нам загадку.

2. Відгадайте загадку

В лусці мої боки,

Вони холодні і слизькі.

Плавать можу досхочу,

Та усе життя мовчу.

(Риба)

- Про кого піде розмова на уроці?

III. Повідомлення теми і завдань уроку

- Сьогодні ми вирушаємо у підводну експедицію на батискафі, для спостереження за рибами, вивчення їх будови та визначення їхніх характерних ознак. Будемо вчитися розрізняти прісноводних і морських риб, більше дізнаємося про акваріумних рибок. Наша експедиція буде проходити під девізом: «Спостерігай і захоплюйся, вивчай та бережи».

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від експедиції?

IV. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

1. Спостереження за рибками в акваріумі з елементами бесіди

- До якої природи ми відносимо риб? Чому? (До живої, тому що вони народжуються, ростуть, живляться і помирають.)

2. Вивчення будови тіла риб. (Учителем демонструються малюнки морських тварин).

- Діти, подивіться, як багато мешканців морських глибин ми зустріли. А чи всі вони є рибами? Тому нам необхідно ознайомитися із будовою та характерними ознаками риб.

3. Розповідь вчителя про світ риб з елементами бесіди і мультимедійною презентацією

- Дуже багатий і різноманітний світ риб на нашій земній кулі.

- Чим вкрите тіло риби? (Лускою.) Риба дихає киснем, який розчинений у воді , вона вдихає її ротом, а видихає зябрами.

- Чим риба харчується? (Черв’яками, личинками, водоростями та ін.) Де живуть рибки?

- Яка вода в річках і озерах? А в морях і океанах?

Риби, які живуть у річках і озерах називаються прісноводними, або річковими.

(Показ слайдів із зображенням щуки, окуня, сома, коропа.)

Щуку називають річковим вовком. Вона полює із засідки, нападає на меншу рибку та може напасти і на більшу за себе, якщо зголодніє. Щуку називають річковим санітаром, тому що вона нападає на хворих риб і тим самим очищує водойму.

Найбільшою річковою рибою вважають сома. Живиться сом хробаками, раками, жабами.

Риби, які мешкають у морі називаються морськими (Демонстрація слайдів із зображенням камбали, китової акули, риби-меча, риби-молота.)

4. Робота в парах

Практична робота «Моделювання»

- Діти, вам необхідно побудувати із окремих частин свою рибку, назвати усі її частини тіла та дати їй ім’я. (Голова, тулуб, хвіст, плавці.)

Фізкультхвилинка

Рибки плавають в водиці,

Рибкам весело гулять.

Хочемо ми з рибками разом попірнать.

Раз - прогнулись, потягнулись,

На носочки піднялись.

Вліво, вправо повернулись,

Один одному всміхнулись.

Рибки хвостиком махнули,

Рибки воду сколихнули

І на дно морське пірнули.

Добре всі ми відпочили

І за парти тихо сіли.

(Вправи для очей: прослідкувати за рухом рибки.)

V. Закріплення і осмислення знань учнів

1. Робота за підручником на с. 59

Учитель пропонує учням розглянути малюнки у підручнику, назвати зображених риб.

- Яку рибу ви впізнали ?

- Яка вона на вигляд?

- Однією відмінністю риб від тварин є ще те, що у риби плоске тіло та вона має плавці. Риби, щоб піднятися на поверхню, або опуститися на глибину мають плавальний міхур , який розміщений у середині риби.

Риба має важливе господарське значення. Населення земної кулі задовольняє свої потреби в тваринних білках за рахунок рибної продукції.

2. Робота у зошитах з друкованою основою на с. 26

Учні за малюнками називають зображених риб, розфарбовують їх.

Фізкультхвилинка

VI. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

1. Мозковий штурм

- Яких акваріумних рибок ви можете назвати?

2. Практична робота

(Догляд за рибками в акваріумі.)

- Є місце, де живуть самі малесенькі рибки і ми ними милуємося. Це акваріум. Хто може сказати, для чого в акваріумі водорості?

Водорості виділяють кисень, яким дихають рибки. А щоб водорості не дуже розросталися, в акваріум поселяють маленьких равликів, які живляться водоростями. Для деяких рибок водорості теж є смачною їжею. Крім того, майже всі рибки полюбляють ховатися в водоростях. Щоб рибки не хворіли, слід стежити за чистотою в акваріумі.

3. Робота в групах

Створення колективного панно в техніці «колаж». Клас ділиться на три групи: море, річка, акваріум.

- Перед вами малюнки різних риб. Ви повинні розселити їх у потрібне водне царство.

I група - у річку;

II група - в море;

III група - в акваріум.

- Подивіться, який гарний підводний світ ми створили сьогодні у класі.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Бесіда

- Яку будову мають риби?

- На які групи поділяються риби?

- Як потрібно доглядати за акваріумними рибками.

- Чи сподобалася вам наша підводна подорож на батискафі?

- Збулися ваші очікування від уроку?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити