Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 38. Тварини живого куточка

Н. Ф. Головко

Мета: формувати первинні уявлення учнів про тварин живого куточка, про правила догляду за тваринами; розвивати вміння спостерігати за ними; виховувати любов до тварин.

Обладнання: зображення білочки, папуги, черепахи, акваріумних рибок, морської свинки, карта пересувань. Природознавство: підруч. для загальноосвітн. навч. закл.: 1-й кл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с. Природознавство. 1 кл.: Робочий зошит / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак.- Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 48 с.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Продзвенів дзвінок,

Всіх покликав на урок.

Щоб він був цікавим,

Ми йдемо у мандри.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку

Хвилинка спостережень. Вправа «Синоптик»

- Діти! Сьогодні на уроці я пропоную вам відправитися в подорож у світ живої природи. Щоб дістатися першої зупинки потрібно всім закрити очі, уявити себе рибками і «попливти» до підводного царства, де нас чекає цариця. А щоб ми не заблукали, її вірні слуги доставили карту наших пересувань.

(Показ карти. Діти з учителем читають назви зупинок.)

III. Вивчення нового матеріалу

1. Зупинка № 1 «Акваріум»

Грайливі, казкові,

Різнокольорові.

Плавають, пірнають.

В акваріумі проживають.

Як їх називають?

(Акваріумні рибки)

Розповідь учителя:

- Батьківщина більшості акваріумних рибок - теплі країни. Тому в нас вони можуть жити тільки в акваріумі. Чи спостерігали ви за рибками, які живуть в акваріумі? Розкажіть про свої спостереження.

- Як називаються рибки, які живуть в акваріумі? (Показ ілюстрацій: гупі, мечоносці, золоті рибки, сомики...)

- Що потрібно їм для життя?

- Як доглядають за жителями акваріума? (Потрібно вчасно годувати рибок, слідкувати за чистотою води...)

- Як би ви були царицею акваріума, щоб ви побажали? (Щоб рибки жили дружно - не їли одна одну. Наприклад, рибки - телескопи поїдають всіх інших рибок.)

2. Зупинка № 2 «Жабки та тритони»

Гра «Впізнай за описом»

- Цариця підводного царства надіслала нам опис такої тварини, відгадайте, хто це може бути: « Це представник класу земноводних, має довжину 8-11 см, буро-синього кольору, черевце у самців оранжеве з плямами. В період розмноження у самців на спині з’являється гребінь, забарвлення їхнє стає яскравіше. Самки менші самців і мають світліше забарвлення. Живуть тритони поблизу водойм. Побачити їх можна більше у воді, ніж на суші. Зимують в покинутих нірках звірят, під листям та корчами. Вони корисні тим, що вони поїдають шкідливих комах». Діти, це - тритони.

- Відгадайте загадку і дізнаєтесь, як звуть наступну тварину.

У воді сидить охоче,

Та не риба і не рак.

Вистромляє булькаті очі,

І співає: «Кум - квак - квак!»

- Хто це?

(Жаба)

- Опишіть її, будь ласка.

Фізкультхвилинка

«Ми - жабенята»

Ми веселі жабенята.

Маєм довгі лапенята.

Комашок полюбляємо

І ставок очищаємо.

3. Зупинка № 3 «Царство підводної цариці»

Вчитель:

- Цікаво, хто тут живе? Відгадаймо загадку:

Я - тварина всім відома.

Панцир кістяний –

Це будинок мій міцний.

На камінь схожа моя костомаха.

А звусь я?

(Черепаха)

- Подивіться, це не проста черепаха, це - цариця підводного царства. Ось її корона. (Показ малюнка). Це вона нам дала карту, щоб ми змогли орієнтуватися в її царстві. Царство її велике, а розкажіть мені про неї, будь ласка.

- Де живе черепаха?

- Якого вона кольору?

- Яка будова тіла?

- Як рухається черепаха?

- Що вона їсть?

(Відповіді дітей.)

Розповідь вчителя:

- Черепахи належать до класу плазунів. Черепаха болотна має плоский гладкий темно-бурий панцир довжиною до 25 см, на черевній стороні щит більш світліший. На ногах, шиї і навіть райдужній оболонці очей - жовті плями. Хвіст відносно довгий, на ногах плавальні перетинки. Мешкає на півдні нашої країни в низовинах річок, які впадають в Чорне, Азовське та Каспійське моря. Живе в болотах, озерах, річках з тихою течією, ставках, добре плаває та ниряє, подовгу, залишаючись під водою. Під час небезпеки, черепаха опускається на дно водойми і заривається в мул. Харчується водяними та наземними тваринами, рідко рослинами.

- Чому люди тримають черепах у себе? (Щоб наблизитися до природи.)

- Яка користь від цих тварин? (Краса, затишок.)

4. Зупинка № 4 «Живий куточок»

- Діти, чи є у вас домашні тварини? Розкажіть, будь ласка, як ви доглядаєте за своїми тваринками.

- Чи спостерігали ви за ними? Розкажіть про свої спостереження.

- В одній із шкіл діти зробили живий куточок. Відгадайте, хто живе у них у класі:

Гострі зуби у кота

Відкусить він їй хвоста

А вона йому на те:

Завтра хвіст мій відросте

(Ящірка)

Я веселенький звірок,

Плиг з ялинки на дубок.

Гризу горішки,

Гриби та шишки.

(Білка)

По садочку біг голкатий,

Я хотів його спіймати,

Він злякався, «Фр-р!» - сказав.

І клубком колючим став.

(Їжак)

Як веселка кольоровий,

Має здібності до мови.

Слово птаху лиш скажіть,

Він його повторить вмить.

(Папуга)

- Яких би тварин ви хотіли мати у живому куточку у своєму класі? Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за підручником на с. 64

- Розгляньте фото у підручнику

- Чи знаєте ви цих тварин?

- Які із цих тварин можуть мешкати у живому куточку школи? Які у вас удома?

- Розкажіть, як ви за ними доглядаєте.

- Яких ще тварин можна утримувати вдома?

V. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

1. Робота у парах

Один учень описує тварину, яка живе у них удома, не називаючи її. Другий учень з пари відгадує, хто це.

2. Робота в зошиті з природознавства. с. 29

V. Підсумок уроку. Рефлексія

- Ось і закінчилася наша мандрівка.

- Яких тварин можна тримати в живому куточку?

- Як доглядати за ними?

- Яких тварин можна тримати вдома?

- Як ви гадаєте, де краще жити тварині: у людини чи на волі?

Гра «Продовж речення»

«Вдома батькам я розкажу... »





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити