Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік
4. Конспекти уроків
СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 40. Запитання до природи. Чим снідає їжачок? Виражальні можливості ліній. Практична робота «Їжачок - хитрячок»
(слайд 1)
І. В. Оголюк
Мета
Природознавство: уточнити і розширити уявлення учнів про їжака як представника диких тварин, розповісти про живлення їжака, викликати інтерес до природи; розвивати пам’ять, мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до світу тварин.
Образотворче мистецтво: ознайомити учнів із можливостями графіки у створенні художнього образу, навчити створювати графічними засобами художній образ; розвивати практичні навички роботи з графічними матеріалами, практичні вміння у створенні цілісного образу, зорове сприйняття, фантазію; виховувати в дітей любов до природи та мистецтва, інтерес до художньої творчості.
Обладнання: презентація Power Point, кольорові олівці, альбом для малювання, гумка, простий олівець, аудіо запис, предметні малюнки (лисиця, орел, сова, дощовий черв’як, яблука, гриби, равлик, жук), картки.
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку
I. Організація класу
Емоційний настрій
Дзвоник нам сигнал подав,
Бо уроку час настав.
То ж і ви часу не гайте
До роботи приступайте.
- Діти, погляньте один на одного і посміхніться, подаруйте друзям частинку своєї любові і тепла, побажайте успіхів.
- З яким настроєм прийшли на урок?
- Що від нього очікуєте?
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Гра «Хто зайвий?» (слайди 2, 3, 4)
- Собака, кіт, білка, свиня. (Білка. Це дика тварина.)
- Ведмідь, качка, лисиця, заєць. (Качка. Це свійська тварина.)
- Сонечко, метелик, горобець, бджола. (Горобець. Це птах.)
- Хто є зайвим? Чому?
- Як одним словом назвати ці слова?
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Діти, до нас сьогодні завітав гість. А ось хто це, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
В ліс ми з друзями пішли,
Диво дивне там знайшли.
Як клубочок ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк:
Зветься дивний звір ... (їжак) (слайд 5)
- Які слова допомогли вам відгадати загадку?
- Хто з вас бачив їжака? Де?
IV. Повідомлення теми та мети уроку
- Діти, сьогодні ми поговоримо про їжачка та дізнаємось багато цікавого про нього. Навчимося передавати його образ за допомогою графічних засобів.
V. Робота над темою уроку
1. Розповідь учителя
- Їжак - це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою.
Його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилися. Голки вкривають все тіло, окрім мордочки, голови і живота. Вони є надійним захистом від нападу.
Їжак може згортатися клубочком, захищаючи таким чином частини тіла, де немає голок.
- Діти, погляньте на дошку і скажіть, хто є ворогами їжачка? (сова, лисиця, орел)
Їжак живиться комахами, дощовими черв’яками, жабами, ящірками, мишами, зміями, ягодами, жолудями, грибами. Виходить із нори із настанням темряви.
Взимку їжак спить. У квітні з’являються маленькі їжаченята. Їх може бути від 5 до7.
Їжаки малочутливі до отрут. З цієї причини вони нападають на гадюк і вбивають їх. А гадюки не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.
А чи знаєте ви, що в морі є морські їжаки. У них, на відміну від звичайних, є три ока. Зверніться до енциклопедій. Там ви знайдете багато цікавого про цю тварину.
(Слайди 6, 7, 8, 9, 10, 11 та розгляд предметних малюнків на дошці.)
У лісі, поблизу села можна часто побачити їжака. При зустрічі з ним у кожного з нас виникає бажання взяти його до себе додому, але цього робити не можна. В неволі їжачок може загинути. Не завдавайте шкоди природі, бо їжак це її частинка!
2. Гра «Уважний слухач»
- Уважно слухай, та плескай в долоні, коли я вимовлю правдиву фразу про їжака.
Він мешкає в будинку людини. Тіло його вкрито голками. Він полюбляє мед, варення. Він любить ягоди, гриби, жолуді. У нього є два крила. Він згортається клубочком.
Гімнастика для очей.
3. Робота в групі. Робота з деформованим текстом (на картках)
Діти об’єднуються в групи. (Вибирають яблука та груші)
1-ша група - працюють без додаткових слів;
2-га група - є слова для довідки
Їжак мешкає в_________________ . Тіло їжака покрито______________________ . Їжак живиться комахами, __________, ______________.
(Слова для довідок: лісі, колючими голками, мишами, черв’яками)
4. Тлумачення слова.
- А чи знаєте ви, що означає слово «їжак»?
Їжака названо їжаком дуже давно.
Давньоруське слово «їжак» означало «колючий».
У старослов’янській мові воно було пов’язане з грецьким «ексіс» - гадюка і означало « той, хто поїдає гадюк» (слайд 12).
5. Інсценізація оповідання В. Росіна «Для кого голки в їжака»
Якось захопив лисицю дощ. Вимокла бідолаха. Коли глянь - кущик стоїть. Лисиця до нього. Підбігає, аж там сидить їжак.
-Посунься! - буркнула лисиця і штовхнула їжака. Та раптом як закричить від болю.
- Ой, до тебе й торкнутися не можна. Чому ти не поголиш свою щетину. Спасибі за пораду, але вона мені потрібна.
- Що в тих голках такого. Ти тільки друзів усіх порозганяєш. А в мене голки не для друзів, а для ворогів.
6. Цікаві відомості про їжака
- Для чого їжак збирає яблука? (Щоб виганяти з під шкіри паразитів.)
Яблука гниють і виділяють кислоту. А почухати себе їжак не може. Йому заважають голочки.
- Чи робить він запаси на зиму? (Ні, бо взимку спить.)
7. Поясни прислів’я
«На ньому покатаєшся, як на їжаку» - говорять про людину, яка вміє за себе постояти.
Фізкультхвилинка
- Раз! Два! Час вставати.
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Трішечки понахилялись.
Їжачок сьогодні в клас.
Завітав у вільний час.
Сім! Вісім! Час настав Повернутися до справ.
8. Бесіда
- Діти на початку уроку я говорила, що ми будемо створювати художній образ їжачка. А створювати будемо за допомогою виражальних засобів графіки - ліній.
Давайте пригадаємо, які бувають лінії? (Прямі, вертикальні, горизонтальні, похилі, хвилясті, ламані.) (Слайд 13)
Читання вірша та розгляд зображень їжака.
Їжачок - хитрячок Вдів кожух із голочок.
Грибочки та яблучка збирає Та в скриньку складає.
- Про кого йде мова у вірші?
- Який їжачок на ваш вигляд?
- Де він живе?
- Чим полюбляє ласувати їжачок?
- Що зробить їжачок, якщо його торкнутися?
- Чому в народі кажуть, що в їжачка сто голочок?
- Погляньте, які образи їжачка створили митці.
- Діти, образ якого їжачка ви будете створювати? (Слайд 14)
VI. Практична робота
1. Послідовність виконання роботи
- Діти, відкрийте підручник на с.80. Розгляньте схему, за якою ми будемо малювати їжачка.
- Що намалюємо спочатку? (Намалюємо овал, який зобразимо вертикально, поряд дугоподібну лінію.)
- Що будемо малювати далі? (За допомогою коротких похилих ламаних ліній зробимо голки, а мордочку, носик, животик, лапки - хвилястою лінією.)
- Діти, а тепер ви намалюйте веселого їжачка - хитрячка. (Слайд 15)
2. Самостійне виконання роботи учнями під керівництвом учителя Використовується музичний супровід. (Слайд 16)
3. Виставка дитячих робіт
VII. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Мікрофон»
- Мені цікаво було дізнатися про...
- Чого навчились на уроці?
- Що сподобалось на уроці?
- Який настрій маєте? (Слайд 17)
Додаток