Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 40. Запитання до природи. Чим снідає їжачок? Виражальні можливості ліній. Практична робота «Їжачок - хитрячок»

(слайд 1)

І. В. Оголюк

Мета

Природознавство: уточнити і розширити уявлення учнів про їжака як представника диких тварин, розповісти про живлення їжака, викликати інтерес до природи; розвивати пам’ять, мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до світу тварин.

Образотворче мистецтво: ознайомити учнів із можливостями графіки у створенні художнього образу, навчити створювати графічними засобами художній образ; розвивати практичні навички роботи з графічними матеріалами, практичні вміння у створенні цілісного образу, зорове сприйняття, фантазію; виховувати в дітей любов до природи та мистецтва, інтерес до художньої творчості.

Обладнання: презентація Power Point, кольорові олівці, альбом для малювання, гумка, простий олівець, аудіо запис, предметні малюнки (лисиця, орел, сова, дощовий черв’як, яблука, гриби, равлик, жук), картки.

Тип уроку: інтегрований.

Хід уроку

I. Організація класу

Емоційний настрій

Дзвоник нам сигнал подав,

Бо уроку час настав.

То ж і ви часу не гайте

До роботи приступайте.

- Діти, погляньте один на одного і посміхніться, подаруйте друзям частинку своєї любові і тепла, побажайте успіхів.

- З яким настроєм прийшли на урок?

- Що від нього очікуєте?

II. Актуалізація опорних знань учнів

1. Гра «Хто зайвий?» (слайди 2, 3, 4)

- Собака, кіт, білка, свиня. (Білка. Це дика тварина.)

- Ведмідь, качка, лисиця, заєць. (Качка. Це свійська тварина.)

- Сонечко, метелик, горобець, бджола. (Горобець. Це птах.)

- Хто є зайвим? Чому?

- Як одним словом назвати ці слова?

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Діти, до нас сьогодні завітав гість. А ось хто це, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

В ліс ми з друзями пішли,

Диво дивне там знайшли.

Як клубочок ця тваринка,

Вся в колючках в неї спинка.

Хай собі затямить всяк:

Зветься дивний звір ... (їжак) (слайд 5)

- Які слова допомогли вам відгадати загадку?

- Хто з вас бачив їжака? Де?

IV. Повідомлення теми та мети уроку

- Діти, сьогодні ми поговоримо про їжачка та дізнаємось багато цікавого про нього. Навчимося передавати його образ за допомогою графічних засобів.

V. Робота над темою уроку

1. Розповідь учителя

- Їжак - це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою.

Його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилися. Голки вкривають все тіло, окрім мордочки, голови і живота. Вони є надійним захистом від нападу.

Їжак може згортатися клубочком, захищаючи таким чином частини тіла, де немає голок.

- Діти, погляньте на дошку і скажіть, хто є ворогами їжачка? (сова, лисиця, орел)

Їжак живиться комахами, дощовими черв’яками, жабами, ящірками, мишами, зміями, ягодами, жолудями, грибами. Виходить із нори із настанням темряви.

Взимку їжак спить. У квітні з’являються маленькі їжаченята. Їх може бути від 5 до7.

Їжаки малочутливі до отрут. З цієї причини вони нападають на гадюк і вбивають їх. А гадюки не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.

А чи знаєте ви, що в морі є морські їжаки. У них, на відміну від звичайних, є три ока. Зверніться до енциклопедій. Там ви знайдете багато цікавого про цю тварину.

(Слайди 6, 7, 8, 9, 10, 11 та розгляд предметних малюнків на дошці.)

У лісі, поблизу села можна часто побачити їжака. При зустрічі з ним у кожного з нас виникає бажання взяти його до себе додому, але цього робити не можна. В неволі їжачок може загинути. Не завдавайте шкоди природі, бо їжак це її частинка!

2. Гра «Уважний слухач»

- Уважно слухай, та плескай в долоні, коли я вимовлю правдиву фразу про їжака.

Він мешкає в будинку людини. Тіло його вкрито голками. Він полюбляє мед, варення. Він любить ягоди, гриби, жолуді. У нього є два крила. Він згортається клубочком.

Гімнастика для очей.

3. Робота в групі. Робота з деформованим текстом (на картках)

Діти об’єднуються в групи. (Вибирають яблука та груші)

1-ша група - працюють без додаткових слів;

2-га група - є слова для довідки

Їжак мешкає в_________________ . Тіло їжака покрито______________________ . Їжак живиться комахами, __________, ______________.

(Слова для довідок: лісі, колючими голками, мишами, черв’яками)

4. Тлумачення слова.

- А чи знаєте ви, що означає слово «їжак»?

Їжака названо їжаком дуже давно.

Давньоруське слово «їжак» означало «колючий».

У старослов’янській мові воно було пов’язане з грецьким «ексіс» - гадюка і означало « той, хто поїдає гадюк» (слайд 12).

5. Інсценізація оповідання В. Росіна «Для кого голки в їжака»

Якось захопив лисицю дощ. Вимокла бідолаха. Коли глянь - кущик стоїть. Лисиця до нього. Підбігає, аж там сидить їжак.

-Посунься! - буркнула лисиця і штовхнула їжака. Та раптом як закричить від болю.

- Ой, до тебе й торкнутися не можна. Чому ти не поголиш свою щетину. Спасибі за пораду, але вона мені потрібна.

- Що в тих голках такого. Ти тільки друзів усіх порозганяєш. А в мене голки не для друзів, а для ворогів.

6. Цікаві відомості про їжака

- Для чого їжак збирає яблука? (Щоб виганяти з під шкіри паразитів.)

Яблука гниють і виділяють кислоту. А почухати себе їжак не може. Йому заважають голочки.

- Чи робить він запаси на зиму? (Ні, бо взимку спить.)

7. Поясни прислів’я

«На ньому покатаєшся, як на їжаку» - говорять про людину, яка вміє за себе постояти.

Фізкультхвилинка

- Раз! Два! Час вставати.

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Трішечки понахилялись.

Їжачок сьогодні в клас.

Завітав у вільний час.

Сім! Вісім! Час настав Повернутися до справ.

8. Бесіда

- Діти на початку уроку я говорила, що ми будемо створювати художній образ їжачка. А створювати будемо за допомогою виражальних засобів графіки - ліній.

Давайте пригадаємо, які бувають лінії? (Прямі, вертикальні, горизонтальні, похилі, хвилясті, ламані.) (Слайд 13)

Читання вірша та розгляд зображень їжака.

Їжачок - хитрячок Вдів кожух із голочок.

Грибочки та яблучка збирає Та в скриньку складає.

- Про кого йде мова у вірші?

- Який їжачок на ваш вигляд?

- Де він живе?

- Чим полюбляє ласувати їжачок?

- Що зробить їжачок, якщо його торкнутися?

- Чому в народі кажуть, що в їжачка сто голочок?

- Погляньте, які образи їжачка створили митці.

- Діти, образ якого їжачка ви будете створювати? (Слайд 14)

VI. Практична робота

1. Послідовність виконання роботи

- Діти, відкрийте підручник на с.80. Розгляньте схему, за якою ми будемо малювати їжачка.

- Що намалюємо спочатку? (Намалюємо овал, який зобразимо вертикально, поряд дугоподібну лінію.)

- Що будемо малювати далі? (За допомогою коротких похилих ламаних ліній зробимо голки, а мордочку, носик, животик, лапки - хвилястою лінією.)

- Діти, а тепер ви намалюйте веселого їжачка - хитрячка. (Слайд 15)

2. Самостійне виконання роботи учнями під керівництвом учителя Використовується музичний супровід. (Слайд 16)

3. Виставка дитячих робіт

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

- Мені цікаво було дізнатися про...

- Чого навчились на уроці?

- Що сподобалось на уроці?

- Який настрій маєте? (Слайд 17)

Додаток





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити