Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

РІДНИЙ КРАЙ

Урок 47. Як захищати рослини рідного краю? Червона книга

О. М. Ситарук

Мета: ознайомити учнів з Червоною книгою України; збагачувати знання дітей про охорону і збереження природи рідного краю, охорону рослин; спрямувати практичну діяльність учнів, пов'язану з охороною та збереженням природних багатств; виховувати бережливе ставлення до рослин.

Методично-дидактичне забезпечення: Плакат «Наш обов’язок - зберегти на Землі повітря і водойми чистими, ґрунти - родючими, рослини - зеленими, а тварин - живими!», «Правила поведінки в природі». Таблиці із зображенням рідкісних та зникаючих рослин, що занесені до Червоної книги України; Червона книга України. Диски: записи голосів птахів на фоні музики. Гільберг Т. Г. Природознавство: підруч. Для загальноосвіт. навч. закл.: 1-й кл. / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с.

Хід уроку

I. Етап організації

II. Етап цілепокладання

Дивний світ навколо мене,

Хочу я його пізнати.

Буду старанно у школі

Всі науки я вивчати.

III. Етап проектування

1. Вправа «Синоптик».

2. Розповідь вчителя.

3. Робота над загадками.

4. Фізкультхвилинка.

5. Робота з книжкою.

6. Рольова гра в групах «Лісова лікарня».

7. Підсумок уроку.

IV. Етап організації виконання плану проектування

1. Вправа «Синоптик»

- Який місяць?

- Що ви можете сказати про стан неба?

- Надворі світить сонце, чи хмарно?

- Сьогодні тепло чи холодно?

- Чи є надворі вітер?

- Як поводять себе звірі, птахи?

2. Актуалізація опорних знань учнів

- Що таке довкілля?

- На які частини поділяється природа?

- Що належить до неживої природи?

- Що належить до живої природи?

- Доведіть що рослини і тварини живі організми?

- Ви вже багато знаєте про рослини.

- Як ви вважаєте, чи потрібно охороняти рослини? Навіщо?

3. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

- Послухайте вірш П. Сиченка. З яким проханням звертається до нас поет?

Вмійте природу любити

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти!

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави.

Цвіту не рви задаром,

Гілки не втни для забави!

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї,

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

- Які поради дає автор?

- Чому потрібно оберігати квіти, дерева і трави?

- Як ви розумієте слова: «Вмійте природу любити»?

- Як добре, що є рослини! Без рослин не було б життя на нашій планеті Земля.

- Яке значення мають рослини для тварин? (Рослини дають кисень, є притулком, їжею, ліками.)

- А яке значення мають рослини для людини? (Людина отримує від рослин кисень, їжу, ліки, тканини - льон, бавовну, деревину.)

На жаль, господарська діяльність людей змінює умови життя рослин. Наприклад, на місці лісу люди будують завод або риють кар’єр, на місці лугу влаштовують ферму. Багато дикорослих рослин гине. Так поступово людина нібито наступає на природу. Тому рослини потребують охорони.

- Отже, як або чим завдає шкоди рослинам людина?

Запис на дошці:

Людина завдає шкоди рослинам:

• господарською діяльністю;

• збиранням букетів;

• витоптуванням.

- Дуже багато рослин стають рідкісними через те, що люди рвуть їх заради гарних квіток. Такі рослини не дадуть плодів і насіння. Зірвані рослини швидко в'януть, а в природі вони ще довго могли б радувати нас!

- Буває, що люди, навіть не зриваючи рослини, гублять їх. Причина цього - витоптування. Іде людина лісом і не помічає, як у неї під ногами ламаються, втоптуються в землю крихкі трави. До того ж, під ногами людей ущільнюється ґрунт. У такому ґрунті залишається мало повітря, води, і рослини на ньому жити не можуть, вони гинуть.

- Що може зробити людина для охорони рослин? (Саджати більше дерев і кущів.)

- Недарма народна мудрість свідчить: «Людина недаремно прожила життя, якщо вона виростила хоча б одне дерево». Пам’ятайте, з одного дерева можна виготовити мільйон сірників, а одним сірником - спалити мільйон дерев. Будьте обережні з вогнем!

- Не можна розпалювати вогнищ у лісі в пожежонебезпечний час, необхідно ретельно перевірити перед поверненням із місця, де горіло вогнище, чи добре воно загашено.

3. Робота над загадками

А зараз будьте уважні та відгадайте загадки

Що то за рослина,

Що вбиває звіра?

(Звіробій)

Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло.

(Кульбаба)

У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби - чудовий засіб від опіків.

На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять,

Мов шматочки неба голубого

Виграють, виблискують, горять.

(Волошки)

Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.

Хоч трава дуже гірка,

З неї користь неабияка.

(Полин)

У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину покращує апетит.

- З яких рослин не можна складати букети, плести віночки?

Висновок. Конвалії, сон-трави, дзвіночків, підсніжників, пролісків у наших лісах мало, вони занесені до Червоної книги.

Нині зникає велика кількість рідкісних рослин. Інформацію про них заносять до Червоної книги. Що ж це за книга? Хто знає?

Ідея її створення належить відомому англійському зоологу, професору Пітеру Скотту. Червона книга - це зібрання фактів про унікальних представників флори і фауни нашої планети, над якими нависла загроза зникнення.

До Червоної книги України занесено 224 види рослин, 382 тварин. Перебуваючи у природі, не можна зривати рослини для букетів. Букети можна складати тільки з тих рослин, які вирощені людиною.

Чудове багатство природи - лікарські рослини. Деякі види лікарських рослин через надмірне збирання стали рідкісними. Ці рослини зовсім не потрібно збирати.

Збирати лікарські рослини можна тільки в тих місцях, де їх багато. Частину рослин слід обов’язково залишати в природі.

Не можна ламати гілки дерев і кущів. Нехай рослини, дерева залишаються в природі.

У природі, особливо в лісі, потрібно намагатися ходити по стежинах, щоб рослини не загинули від витоптування.

Фізкультхвилинка

4. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

а) Робота за малюнками

- Що загрожує зеленому другу? Розкажіть.

- Що робить лисенятко?

- Що робить мишенятко?

- Що роблять поросята?

- Що робить людина?

- Як ви розумієте вислів: «Будь рослинам другом»?

- Що загрожує зеленому другу?

б) Робота з підручником (ст. 100-101)

- Як впливає діяльність людей на дикорослі рослини?

- Подивіться на малюнки і скажіть які рослини, що зображені на марках ви знаєте? (Розгляд ілюстрацій на ст. 100)

- Чому рослини називають природним багатством?

- Від кого і від чого потрібно охороняти рослини?

Висновок. Деякі рослини та тварини можуть зникнути. Тому їх занесено до Червоної книги України. Усі охороняються законом.

Діти милуються фотографією з зображенням квітів та вивчають, які занесені до Червоної книги України.

в) Рольова гра в групах «Лісова лікарня»

- Ми зараз перебуваємо в лісовій лікарні. Незабаром почнеться прийом пацієнтів. Кожному з них ви - лікарі - призначите лікування, щоб лісові мешканці одужали. Тільки працювати потрібно уважно й акуратно, адже лікування - це дуже серйозне заняття.

Запрошуємо першу пацієнтку - берізку.

Виходить «береза», їй вручають картку з текстом. Береза «скаржиться»:

- Допоможіть мені, будь ласка, шановні лікарі! Щовесни приходять до лісу люди і ріжуть гострими ножами мою кору. Я так і страждаю від болю. З ранок витікають мої соки. Я слабшаю, насилу стою під вітром. А в ранки так і намагаються потрапити бактерії різних деревних хвороб.

- Звісно, ми тобі, берізко, допоможемо! Наступною на прийом запрошують «ялину».

- Я - найнещасніше дерево в лісі! Людям подобаються мої волохаті запашні гілочки. Вони так і намагаються їх обламати. А гілочки мої гнучкі, відразу не ламаються. Усе одно люди намагаються їх викрутити, відірвати з корою, відламати відразу декілька. Якби вони знали, як це боляче!

- Але ще гірше мені взимку, напередодні новорічного свята. Щороку чекаю на свою погибель від гострої пили або сокири. Людям заманулося прикрасити своє свято пухнастою ялиночкою. Тільки не думають вони, що гинемо ми цього святкового дня.

З'являється «конвалія».

- Будь ласка, конваліє, проходьте!

- Я - красива квітка і дуже запашна. Від цього страждаю. Рвуть нас люди без ліку. Продають букетики і ставлять їх у вазони. Чи надовго вистачить нашої краси і запаху, якщо ми без основи нашої, без кореневища, без живлення стоїмо в затхлій воді? Я повсякчас намагаюся сховатися чимдалі від людей у заростях кущів, вологих і похмурих місцях. Але боюся, що і там знайдуть. Адже скільки користі від нас, конвалій, як від лікарських рослин! Не хоче людина над цим замислитися.

У лікарів на столі - картки.

• Не можна рвати квіти!

• Не ламайте гілки дерев!

• На новорічне свято краще наряджати штучну ялиночку.

• Не робіть надрізів на корі дерева, не зривайте її.

• Прийшовши до лісу, бачите багато красивих квітів. Слід зібрати величезний букет і подарувати матусі!

• З лікарських рослин можна збирати тільки ті, яких багато в нашій місцевості!

• Коли зриваєте квітку, то обов’язково потрібно вирвати її з коренем, щоб не псувати галявини!

• Не збирайте березовий сік, адже це шкодить дереву!

• Не ламайте гілки дерев і кущів! Не ушкоджуйте кору дерев! Через пошкоджену кору у деревину потрапляють мікроби і паразитичні гриби.

Учням - «лікарям» слід обирати лише ті картки, що відповідають за змістом.

V. Контрольно-оцінювальний етап

- Ще раз прочитайте «рецепт», що ми склали у нашій лісовій лікарні.

- Кому він стане в більший пригоді - людям або мешканцям лісу? Чому?

- Чи можна вилікувати природу, якщо дотримуватися цього рецепта?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити