Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

РІДНИЙ КРАЙ

Урок 48. Які дикі тварини живуть у твоєму краї?

О. І. Пікуль

Мета. Розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю; ознайомити зі способом живлення різних тварин; розвивати мовлення, мислення, увагу; розкривати цінність тварин для людини; виховувати почуття захоплення красою тварин; вчити бережному відношенню до тварин

Методично-дидактичне забезпечення: схеми, предметні малюнки з зображенням тварин, таблиці плакати «Тварини України», «Птахи України», презентація відеоматеріал «Світ тварин», малюнки тварин, фотографії тварин у зменшеному вигляді, загадки, кросворди, ребуси, Гільберг Т. Г. Природознавство: підруч. Для загальноосвіт. навч. закл.: 1-й кл. / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с.

Хід уроку

І. Етап орієнтації

1. Девіз уроку

Продзвенів уже дзвінок

Починається урок

Будем вчитися старанно,

Щоб у самому кінці

Діти 1 - б класу

Були просто - МОЛОДЦІ!!!

Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно,

Не крутитись на уроці як папуга чи сорока.

Сказати хочеш - не кричи, а лише руку підніми.

II. Етап цілепокладання

- Сьогодні до нас на урок завітала моя колега - вчителька з лісової школи Тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато вже знають мої учні. Тітонька Сова припасла для нас багато різних завдань. Готові до їх виконання? Тоді вперед!

- Мудра Сова приготувала наступне завдання. Якщо з поданих складів складемо слово, тоді ми дізнаємось, про що йтиме мова на уроці.

З поданих складів утворити слово.

- Сьогодні ми ознайомимося із тваринним світом рідного краю

ІІІ. Етап проектування

1. Повідомлення синоптиків.

2. Відгадування загадок.

3. Розподіл тварин на групи.

4. Робота за підручником.

5. Фізкультхвилинка.

6. Робота в парах. Гра «Лісові характери».

7. Вікторина «Чи знаєш ти птахів нашого краю?»

8. Робота в зошиті.

9. Гра «Хто де живе?»

10. Підсумок уроку.

IV. Етап виконання плану діяльності

1. Повідомлення синоптиків

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- Тепло чи холодно?

- Який стан неба?

- Яка температура повітря?

- Чи були протягом дня опади?

Мова у нас сьогодні йтиме про тварин.

- А що вам відомо про тварин?

- Тварини, як і рослини, народжуються, дихають, живляться, ростуть, старіють, вмирають. Це означає, що тварини належать до живої природи.

- То ж, до якої природи належать тварини? Чому?

- Тварини - це живі організми, що населяють нашу планету.

- Вони живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.

2. Робота над загадками

- Для того щоб дізнатися про яких тварин сьогодні ми будемо говорити, треба відгадати загадки тітоньки Сови.

По полю гасає,

овечок хапає,

та всіх лякає.

(Вовк)

Прийшла кума із довгим віником

на бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід.

Та й замела мітлою слід.

(Лисиця)

Хто на собі ліс носить?

(Олень)

Він із казки, він із пісні,

в нього зубки, як залізні.

Капустину він гризе,

зветься звір на букву З.

(Заєць)

Влітку медом ласував,

досхочу малини мав,

А як впав глибокий сніг,

він поспати трохи ліг.

(Ведмідь)

Колючий клубочок

прибіг у садочок.

В нього стільки голочок,

як на небі зірочок,

Але не мав, бідний, нитки,

не пошив шапки, свитки,

Рукавичок, чобіток,

сів, та й плаче.

(Їжачок)

Літає крилами, ходить ногами,

Висить догори лапками.

(Кажан)

Хвостик, як ниточка,

сама - як калиточка,

А очі, як - насінинки.

(Миша)

Має круглі очі,

бачить серед ночі.

(Сова)

Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю.

(Дятел)

Які ноги заввишки,

такий ніс завдовжки,

Хату на хаті має,

всім жабам рахунок знає.

(Чорногуз)

Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини.

Та на дудочці одну.

Грає пісню чарівну.

(Соловей)

Я руда і невеличка,

Дуже схожа на лисичку,

Та курей не поїдаю,

По деревах лиш стрибаю.

(Білка)

- Де живуть ці тварини?

- Які ще тварини живуть у лісі?

- Як назвати одним словом відгадки?

Висновок: тварин є дуже багато і всі вони різні.

3. Групування тварин за зовнішнім виглядом

- Чи всі тварини мають однаковий вигляд?

- Давайте у цьому переконаємось.

(У кожного на парті лежить картка із зображенням тварини одного з основних видів.)

- Я запрошую до дошки учнів, у яких на картці тварини, які мають дві ноги. (Виходять діти, у яких на картках птахи.)

- Назвіть своїх тварин. Що ви про них знаєте? Що вони уміють робити?

- Як їх назвати одним словом? (Птахи.)

Доповнення

Тіло птахів вкрите пір’ям. Це ознака, яка вирізняє птахів від інших тварин. Вони мають крила, дзьоб. Люди шанують пташок. Взимку їх підгодовують. Не дарма в народі кажуть: «Де багато пташок - там нема комашок».

- Отже , яку назву має перша група тварин?

- Я запрошую до дошки учнів. Де на картках тварини мають по 4 ноги. (Виходять діти з картками, на яких зображені звірі.)

- Назвіть своїх тварин. Що ви про них знаєте? Який вони мають вигляд? Що вони уміють робити?

- Як їх назвати одним словом? (Звірі.)

Доповнення

Тіло звірів вкрите густою шерстю, тому взимку вони не мерзнуть так, як ми. Звірі мають 4 ноги. Вони швидко бігають, бо треба або рятуватись, або полювати.

- Отже, яку назву має друга група тварин?

- Я запрошую до дошки учнів, у яких на картках тварини із 6 ногами. (Виходять діти, у яких на картках комахи.)

- Назвіть своїх тварин. Що ви про них знаєте?

- Як їх назвати одним словом? (Комахи.)

Доповнення

Більшість тварин на нашій планеті - це комахи. Вони дуже різні: від ледь помітних мошок до жуків, що завбільшки з кулак.

- То як називається наступна група тварин?

- І , нарешті прошу вийти учнів, у яких на картках тварини зовсім не мають ніг. (Виходять діти із зображенням риб.)

- Назвіть ваших тварин. Як їх назвати одним словом? (Риби.)

- То яку назву має ще одна група тварин?

Отже, робимо висновок: тварини - це... (птахи, звірі, риби, комахи).

Які тварини живуть у нашому краї?

-Світ тварин багатий та різноманітний. Як ви гадаєте, де живуть тварини? (Відповіді учнів.)

Отже, тварини живуть усюди: в океанах і морях, у лісах, на луках, у пустелях, горах.

Розгляд малюнків із зображеннями тварин.

- Чим відрізняються дятел, лисиця, бджола, жаба, гадюка?

- Як вони рухаються?

- На Землі відомо близько 2 млн. видів тварин, а в Україні живе понад 50000 видів.

Особливими у тварин є ознаки, яких не мають інші організми. Тварини переміщуються. Як?

4. Робота за підручником с. 102-103

- Яку назву має тема нашого уроку?

- Як ви гадаєте, про що буде мова на цих сторінках?

- Прочитайте перше завдання. Про що ви дізналися? (Що диких тварин не треба турбувати?)

- Пригадайте на які групи поділяють тварин?

- Наступне завдання це змагання.

- Хто знає більше назв комах?

- Хто знає більше назв риб?

- Хто знає більше назв птахів?

- Хто знає більше назв звірів?

- Розкажіть, де вони живуть?

А тепер робота в парах: складіть удвох розповідь про життя однієї із тварин на ваш вибір.

Робота за малюнками

- Кого із зображених тварин можна зустріти у нашому краї? (Жук-рогач, снігур, куниця, шпак, зозуля, білан капустяний, равлик)

- Поміркуй. Яких диких тварин тобі доводилося бачити у твоєму рідному краї?

- Чи можна турбувати диких тварин? Чому?

- Давайте відгадаємо загадку на с. 103.

- Прочитаємо, яке ж завдання підготували для друга природи рідного краю. (Учні читають і розповідають, які добрі справи вони зробили для птахів і звірів узимку та весні.)

- Отже, як ми повинні ставитися до диких тварин?

Фізкультхвилинка

5. Робота в парах. Гра «Лісові характери»

Напишіть на листочках.

1. Хто в лісі найголовніший?

2. Хто в лісі найхитріший?

3. Хто в лісі найсильніший?

4. Хто в лісі найсміливіший?

5. Хто в лісі найдобріший тощо.

Поясніть свої думки. Висновок. У лісі живуть дикі тварини.

6. Вікторина «Чи знаєш ти птахів нашого краю»

- Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)

- У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)

- У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)

- Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозуля)

- Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, адже він знищує шкідників дерев)

7. Робота в зошитах

8. Гра «Хто де живе?»

Діти утворюють коло, вчитель запитує всіх дітей по черзі: які тварини або птахи живуть в лісі (в полі, на лузі, в морі, в пустелі)? Діти по черзі перераховують цих тварин. Той, хто не зміг назвати тварину, залишає коло. Перемагає гравець, який останнім залишився в колі.

V. Контрольно-оцінювальний етап

1. Підсумок уроку

- Що нового дізналися на уроці?

- Які групи тварин ви знаєте?

- Назвіть відомих вам тварин нашого краю?

- Чому потрібно охороняти тварин?

Світ навколо тебе дуже привабливий та цікавий, і ти живеш у ньому, як у рідному домі, бо ти - теж частинка цієї природи. А щоб тобі було тут затишно і добре, то слід поводитися мудро, оберігати довкілля, бо без нього ми не зможемо жити. Потрібно допомагати природі відновлювати свої сили. І ти це можеш!

Тітонька Сова залишилися задоволена Вашими відповідями і роботою на уроці, ви вже дуже багато знаєте, вона вам вдячна за такий цікавий урок.

Молодці! Запам’ятайте, діти, що ми повинні піклуватися про тварин і не можемо бути байдужими до них. Адже любов до природи, до тварин роблять людину добрішою. Будьте до природи уважнішими, вона вам обов’язково віддячить.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити