Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

РІДНИЙ КРАЙ

Урок 50. Які культурні рослини вирощують у рідному краї?

О. І. Пікуль

Мета: ознайомити з культурними рослинами рідного краю. Зі значенням культурних рослин для людини; формувати інтерес до культурних рослин; учити називати їх; розвивати вміння визначати головне в навчальному матеріалі; показати багатство і красу рослинного світу; виховувати бережливе ставлення до природи.

Методично-дидактичне забезпечення: завдання на картках, музичний матеріал, гербарії, картини, малюнки із зображенням листяних і хвойних дерев; матеріали для ігор; пов’язки із зображенням квітів; дитяча енциклопедія «Рослини», наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: плакати «Фрукти. Що росте в моєму саду»; «Овочі»; «Дерева, кущі, гриби»; «Трав’янисті рослини»; Природознавство»; «Що росте на грядках», Гільберг Т. Г. Природознавство: підруч. Для загальноосвіт. навч. закл.: 1-й кл. / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. - К.: Генеза, 2012. - 112 с.

Хід уроку

І. Етап орієнтації

Сонце встало - запалало.

І дітей всіх привітало.

Доброго ранку, сонечко!

Доброго ранку, діточки!

Доброго ранку, квіточки!

Хай цвіте лужочок

І шумить гайочок.

Хай блищить ставочок.

Хай щебечуть пташечки,

Повзають комашечки...

Хай сміються діточки!

Доброго ранку всім!

II. Етап цілепокладання

1. Визначення теми та мети уроку

- Сьогодні ми ознайомимося з культурними рослинами нашого краю, зі значенням культурних рослин для людини.

2. Ознайомлення з планом уроку

III. Етап проектування

1. Вправа «Синоптики».

2. Відгадування загадок.

3. Знайомство з групами культурних рослин.

4. Робота в парах. Гра «Знайди пару».

5. Робота за підручником.

6. Фізкультхвилинка.

7. Гра «Культурні рослини».

8. Гра «Потрібно - не потрібно».

9. Робота в зошиті.

10. Робота в групах. Гра «Збираємо врожай».

11. Підсумок уроку.

IV. Етап виконання плану діяльності

1. Вправа «Синоптики»

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- Тепло чи холодно?

- Який стан неба?

- Яка температура повітря?

- Чи були протягом дня опади?

2. Робота над загадками

Довгий зелений, добрий солоний,

Добрий і сирий. Хто він такий?

(Огірок)

І печуть мене, і варять мене,

І їдять, і хвалять, бо я добра.

(Картопля)

Сидить баба на грядках,

Вся закутана в хустках.

(Капуста)

Сам червоний, сахаристий,

жупан зелений, оксамитний.

(Кавун)

У золотому решеті

чорних хатинок повно.

(Соняшник)

Є рослина в нас така,

Що від неї кінь скака.

(Овес)

Чи то жовта,

Чи то синя

Соковита господиня.

Чи то сонце,

Чи то злива –

Пригостить нас влітку...

(Слива).

Зелені сережки

На гіллі висіли,

На сонечці підсмажились

І почервоніли!

(Вишня, черешня)

За лісом-лісом синенький вогонь горить.

(Льон)

3. Знайомство з групами культурних рослин

- Чим схожі всі ці рослини?

- Що таке культурні рослини? (Це рослини, які посадила, виростила людина. Вона доглядає за ними, збирає врожай.)

- Культурні рослини можна розподілити на групи. Наприклад, овес, пшениця, жито - це зернові рослини.

- Де вони ростуть, і що з них виготовляють? (Ростуть на полях. З них виготовляють борошно і крупу. З борошна печуть хліб.)

- У нашому краї вирощують багатий урожай пшениці, жита, ячменю, кукурудзи, рису, соняшника.

Слива, вишня, черешня - це фрукти. Вони ростуть у саду. Ці рослини називають плодовими. До них належать не лише фруктові дерева, а й кущі та трави, що дають нам плоди. Це смородина, малина, полуниця.

У нашому краю збирають багатий урожай абрикос, вишень, черешень, персиків, винограду, яблук, груш, айви.

Цибуля, картопля, капуста, огірок - це овочі. Вони ростуть на полях і городах. Ці рослини називають овочевими.

У нашому краї збирають багатий урожай овочевих рослин - помідори, огірки, перець, баклажани, цибуля.

Льон, бавовна - це рослини, з яких виготовляють або прядуть тканину, і тому їх називають прядильними. Це дуже цінні рослини, що дають прекрасне волокно, з якого виробляють нитки, а потім - і тканини: ситець, сатин, бязь. Постільна білизна і вафельні рушники - це льон і бавовна.

Раніше у нашому краю теж вирощували льон і бавовну, а в даний час цими культурами вже не займаються.

Саме наш край - Південь України - прославився вирощуванням кавунів, динь та помідорів. Ці культурні рослини користуються попитом навіть за межами нашої країни.

- Відгадайте загадки.

Я гордо голову тримаю

І перед вітром не схиляю.

Я жовтий, білий, полум’яний,

Наче яблуко, рум’яний.

В саду я квітну навесні.

Скажи, яке ім’я мені?

(Тюльпан)

Я квітка ніжна, як весна,

Я різні сукні маю.

Все літо пишна й запашна,

Я й осінь зустрічаю.

Буваю кольору зорі,

Лимона колір маю,

І снігу зимної пори,

І вишнею палаю.

(Троянда)

- Тюльпан, троянда - це квіти. Ці рослини вирощують для краси, їх називають декоративними рослинами.

4. Робота в парах. Гра «Знайди пару»

- До кожного слова першого стовпчика знайдіть пару з другого стовпчика і з’єднайте лінією, обґрунтовуючи свій вибір.

цибуля льон

груша жито

пшениця картопля

бавовна слива

піон нарцис

- Двоє учнів мають навести лад у цьому кошику і розділити за групами предмети, які в ній лежать (овочі, фрукти і колосок пшениці).

Перевірка виконаної роботи.

- Перевіримо роботу тих, хто працював із предметами.

- Чи все у вас гаразд? Чому? (Овочі поклали в одну тарілку, фрукти - в іншу, а колосок залишився.)

- Де люди можуть вирощувати всі ці культурні рослини? (У саду, в городі, в полі) Яку першу пару ви знайшли? (Цибуля - картопля.)

- Що це? Де їх вирощують? Як називаються ці рослини? Наведіть приклади овочевих рослин.

- Отже, усі ці рослини називаються овочевими культурами.

Наступна пара: груша - слива.

- А це що? Де вони ростуть?

- Усі ці рослини називаються плодовими. До них належать не лише фрукти, але і ягоди. Наведіть свої приклади.

Наступна пара: пшениця - жито.

- Де вирощують ці рослини?

- Щодня ви їсте хліб. Його печуть із борошна, а борошно отримують із зерен пшениці, жита, ячменю, вівса. Як вони називаються? (Це зернові рослини.)

- Хто знає, що це за рослини наступної пари? (Бавовна - льон.)

- А як можна назвати рослини цієї пари? (Піон - нарцис.)

- З якою метою їх вирощують?

5. Робота за підручником с. 106-107

- Пригадайте, які умови потрібні для вирощування рослин?

- Для життя рослин потрібні певні умови. Умови життя залежать від впливу різних факторів природи. Дуже важливу роль у житті рослин відіграють фактори неживої природи: світло, вода, температура, мінеральні солі. На рослини впливають також фактори живої природи: діяльність різних живих організмів, у тому числі й людини.

- Подивіться на малюнок і дайте відповідь на запитання.

- Які рослини зростають у нашому краї на полях....?

- Які рослини зростають у нашому краї на городах ..?

- Які рослини зростають у нашому краї у садках..?

- Поміркуйте чи всім культурним рослинам потрібна однакова кількість сонячного тепла і світла, а також води?

- Наведіть приклади рослин, яким потрібно багато води?

- Подивіться на малюнки на с.106 та прочитайте текст.

- Пригадайте , який шлях проходить хліб, щоб потрапити до нас на стіл? Робота в парах.

- Розгляньте малюнки і розкажіть, які культурні рослини вирощують у нашому краї? (Кавуни, помідори, дині, виноград, персики.)

- Молодці! Всі гарно працювали і запам’ятали, які культурні рослини вирощують на Півдні України.

6. Фізкультхвилинка (Квіти на лужку)

7. Гра «Культурні рослини»

- У кожного парті картки із зображенням рослин. На звороті - загадка. Відгадати її та помістити малюнок туди, де рослину вирощують люди (сад, город чи поле).

Дівка в коморі, а коса надворі.

(Морква)

Що то за голова, що лише зуби й борода?

(Часник)

Без рук, без ніг, а вилізе на пліт.

(Гарбуз)

Сидить Марушка в семи кожушках,

Хто її роздягає, той сльози проливає.

(Цибуля)

Червона, солодка, запашна,

Росте низько, до землі близько.

(Полуниця)

Заглядає у віконечко

Зрощене з зерняток сонечко.

(Соняшник)

Що за ґрона висять і на сонечку блищать,

Прикрашають кожен сад?

Це - солодкий...

(виноград).

Подивіться, що за пан!

Він смуглястий, як кабан,

Любить всяк його ласун.

Це солодкий, що... ?

(Кавун)

Він поважний і огрядний,

він червоний і смачний,

Виглядає як синьйор. Хто це, діти?

(Помідор)

Мене смажать, мене варять,

Хоч отрутою і кроплять,

Всі мене їдять і хвалять,

Бо зовуся я...

(картопля).

Ми цукрові, ми кормові,

є брати у нас столові.

В полі ми зросли рядками.

Люди звуть нас...

(буряками).

Я на грядці сонцем сяю, родичів багато маю,

Гарбузову господиню усі знають. Хто я?..

(Диня)

Плаття шовкове наділа, заплела косу,

Ну-мо, друзі, подивіться на мою красу!

Цю культуру добре знають та і поважають,

Бо із неї молоко, сало, м’ясо мають.

У колгоспі, на городі добре доглядали,

І тому такий високий урожай зібрали!

(Кукурудза)

Що на нашому городі стає першим у пригоді?

Виростають щодоби, як у лісі ті гриби.

(Огірки)

8. Гра «Потрібно - не потрібно»

- «Я хочу посадити овочі на городі. Картопля потрібна?». Діти відповідають: «Потрібна». Учитель називає овочеві рослини, називає також фруктові. Коли закінчили «висаджувати» овочі на городі, гра триває - «саджають» фрукти та ягоди в саду.

Учитель називає фрукти впереміш з овочами. Перемагає той учень, який жодного разу не припустився помилки.

9. Робота в зошиті

10. Робота в групах. Гра «Збираємо врожай»

Дітей об’єднують у команди. Одна з них «збирає» овочі, інша - фрукти. Збирати можна реальні предмети або малюнки з їх зображенням. Перемагає команда, яка швидше виконала завдання.

V. Контрольно-оцінювальний етап

1. Підсумок уроку

- Що таке культурні рослини? Наведіть приклади.

- Для чого людина їх вирощує?

- Які групи культурних рослин ви знаєте? Наведіть приклади.

- Послухайте віршик - пораду. Як ми повинні поводитися у природі!

Метелика ловити я не хочу;

він - квітка неба, хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову не стану рвати,

її додому я не понесу,

бо вдома їй джмеля не погойдати

і не полити ранками росу!

І ні стеблинку, гілку чи травинку я не ображу:

Це - страшенний гріх!

Бо в кожній з них

живе тремка живинка,

що світиться довірою до всіх...

- Дякую всім за роботу!





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити