Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

«СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ»

Урок 2. Що потрібно знати про природу

Н. В. Діптан, А. А. Назаренко

Мета: формувати уявлення про природу, її значення в житті людини; розвивати допитливість, бажання вивчати природу; виховувати любов до природи.

Обладнання: репродукції картин відомих художників із зображенням природи в різні пори року; ілюстрації із зображенням природних явищ та речей, зроблених руками людини з природного матеріалу.

Хід уроку

I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Установка на увагу. Створення емоційного фону уроку

(Звучить тиха музика, наприклад із музичного альбому П. І. Чайковського «Пори року». На дошці вивішені репродукції картин із зображенням природи та природних явищ.)

- Послухайте вірш Олександра Олеся й подумайте, про що поет розповідає в ньому.

Все навколо зеленіє,

Річка ллється і шумить.

Тихо, тихо вітер віє

І з травою гомонить.

Як тут всидіти у хаті,

Коли все живе, цвіте.

Скрізь дзвенять пташки крилаті,

Сяє сонце золоте.

О. Олесь

2. Бесіда

- Про що вірш?

- Що з описаного у вірші ви зустрічали у своєму житті?

- Що таке природа?

- Чи любите ви природу? За що?

- Навіщо людина вивчає природу?

- Чи хочете ви навчитися розгадувати загадки природи?

III. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні ми починаємо вивчати новий предмет - «Природознавство», який є основою таких серйозних наук, як ботаніка, зоологія, географія та багато інших.

Назва предмета утворилася від двох слів: природа і знати, тобто він дає знання про природу.

IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

Закрийте очі. Я буду називати слова, а ви спробуйте уявити всі ці предмети: квітка, пісок, кленовий листок, сонце, місяць, синичка, море, дельфін, хмара, небо.

- Чи все ви змогли уявити?

- Як можна всі ці предмети назвати одним словом?

Природа - це повітря, вода, сонце, хмари, камені, пісок, рослини й тварини. Людина - це також частина природи. Віддавна люди прагнуть якнайбільше довідатися про природу, щоб правильно поводитися в ній, щоб не нашкодити їй, не порушити її закони.

Вивчаючи природу, люди дізнаються багато нового про рослини й тварин, про водойми, про зірки, про погоду.

У природі багато таємниць, і відкриває вона їх тільки самим наполегливим, добрим і допитливим. Учіться любити природу, і ви довідаєтеся багато цікавого про неї.

2. Знайомство з підручником та іншими посібниками

- Розгляньте підручник, погортайте сторінки.

- Як ви гадаєте, про що розповість нам підручник?

- Що вас зацікавило?

(Учитель коротко коментує розділи підручника, календар природи. Потім пропонує учням узяти зошити, розглянути їх. Слід звернути увагу дітей на умовні позначки, коротко проінструктувати, які завдання і як виконуються.)

3. Робота з наочністю

На початку нашого уроку ви сказали, що любите природу. Звичайно, як можна не любити тепле сонечко, дзюркотливий струмочок, перші сніжинки, квіти на лузі, кішку, що муркоче на вікні, і багато чого іншого.

Узимку й улітку, навесні й восени, у сонячний або похмурий день природа має свою неповторну красу. Вона заспокоює, радує, дивує, хвилює. Від усіх інших живих істот людину відрізняє те, що вона вміє помічати красу навколишнього світу й радіти їй.

Подивіться, які прекрасні миті природи зберегли для нас художники. Природа завжди викликала бажання розповісти про її красу.

І люди присвячували їй пісні, вірші, картини.

- Чи спостерігав хто-небудь із вас такі миті? Розкажіть про них.

- Якби ви були художниками або фотографами, яку пору року хотіли б зобразити?

4. Слухання уривків із віршів про природу (на розсуд учителя)

- Порівняйте ці описи зі своїми спостереженнями. Розкажіть про свою улюблену пору року.

5. Бесіда «Що природа дає людині»

- Подумайте, що природа дає людині.

- Чи може людина прожити без рослин?

- Розгляньте малюнки. Яку користь дають людині рослини?

(На дошці ілюстрації із зображенням тканини й одягу; виробів з дерева; овочів і фруктів; пляшечки з настойкою із трав. Малюнки можна замінити предметами.)

- Деревні рослини потрібні людині для будівництва житла, виготовлення меблів, різного начиння, дерев’яних виробів. З деяких рослин людина робить тканину, з якої шиють одяг. Інші рослини лікують людину. Є рослини, які людина вживає в їжу. Назвіть такі рослини.

- Розгляньте другу групу малюнків. Ці предмети належать до природи?

(На дошці ілюстрації із зображенням корови, коня, собаки, курки.)

- Що дають людині тварини?

V. Закріплення й осмислення знань

1. Робота з підручником

2. Виконання завдання на с. 1 зошита

- Розгляньте малюнки. Що на них зображено?

- Чи всі зображені предмети належать до природи?

- Які із зображених предметів належать до природи?

- Які предмети ви не назвали? Подумайте чому.

- Із чого людина виготовляє предмети, зображені на малюнку?

- Зробіть висновок, яке значення для людини має природа.

- Позначте предмети, які ми віднесли до природи. Розфарбуйте їх.

VI. Узагальнення й систематизація знань

Розповідь учителя з елементами бесіди

Людина одержує від природи все, що їй потрібно для життя: тепло, повітря, воду, їжу, одяг, меблі, посуд, житло й багато чого іншого.

Вона вивчає природу, щоб уміло використати її для свого блага. Природа, розкривши багато своїх таємниць, навчила людину виготовляти корисні речі. Природа захоплює нас своєю красою. Вона допомагає зняти втому, заспокоює нас. Спілкування із природою робить нас добрішими, допомагає відкривати для себе щось нове.

- Чи зможемо ми прожити без природи? Чому?

- Подумайте, а що ми, люди, даємо природі?

- Як потрібно ставитися до природи навколо нас?

- Як ви вважаєте, потрібно вивчати природу чи досить лише добре до неї ставитися?

- Для чого ми будемо вивчати природу?

- Який предмет нам у цьому допоможе?

- Чи важливий цей предмет?

- До наступного уроку подумайте, які запитання ви хотіли б поставити природі.

VII. Підсумок уроку

Підсумкова бесіда.

- Який предмет ми почали вивчати на цьому уроці?

- Для чого ми будемо його вивчати?

- Про що ви довідалися на уроці?

- Чого навчилися?

- Що з вивченого будете використовувати у своєму житті?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити