Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

МОЯ КРАЇНА - УКРАЇНА

Урок 62. Карпати

О. В. Іречук

Мета: формувати в учнів поняття «гори», формувати уявлення про зміни рослинного і тваринного світу; розвивати просторові уявлення та пізнавальні інтереси, розкривати екологічну та практичну цінність природи; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта України, карта природних зон; краєвиди гір, гербарії, малюнки рослин і тварин.

Хід уроку

I. Організація класу

Добрий день, мої любі діти.

Я щаслива зустріти вас,

Хай вам радісно сонечко світить.

Будем вчитися, в добрий час!

II. Хвилина спостережень

Робота з календарем природи, узагальнення спостережень.

- Який сьогодні день? Чи світить сонечко? Чи є вітер?

- А вранці був туман?

- Що цікавого відбулося в природі за минулий тиждень? Хто з вас, любі дітки, був уважним і спостережливим?

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

III. Перевірка знань здобутих на попередніх уроках

1. Фронтальна перевірка

Гра «Екскурсія на Південний берег Криму».

Клас поділений на 4 групи по 4 учні. Кожна група має свого екскурсовода. Завдання для екскурсоводів.

1 екскурсовод: описати море (за картинкою), розказати про його використання людиною.

2 екскурсовод: розказати про рослинний світ (за ілюстраціями) Південного берега Криму.

Значення цих рослин для людини.

3 екскурсовод: розказати про тваринний світ Південного берега Криму з використанням малюнків.

4 екскурсовод: охорона рослинного і тваринного світу Південного берега Криму. Заповідники Південного берега Криму.

IV. Актуалізація опорних знань

- Розгляньте фізичну карту. Які гори є в Україні? Покажіть їх.

- Із яких частин складається гора?

- За умовними знаками визначити, які гори вищі.

- Хто з вас бував в Карпатах? Розкажіть.

V. Засвоєння нових знань, умінь і навичок

Діти показують на карті Карпати.

- Ми сьогодні вирушимо в заочну мандрівку в Карпати.

Покажіть найвищу вершину Карпат. Як вона називається? Говерла має висоту 2061 м.

image112

- Як утворюються і старіють гори? Пригадайте корисні копалини (гірські породи). Серед гірських порід є радіоактивні. На великих глибинах, у надрах планети під час їх розпаду виділяється значна кількість тепла. Воно поступово нагромаджується і перетворює гірські породи у розжарену масу з температурою в кілька тисяч градусів. При цьому зростає тиск газів і пара води. У надрах землі утворюється величезна сила, здатна спричинювати землетруси, виверження вулканів, раптові та поверхневі коливання поверхні суші й дна морів. Унаслідок цього утворюються гори. Ученими доведено, що на місці гір багато мільйонів років тому було море, заселене безліччю тварин. Мільйони років тому на місцевості, де тепер Карпати, відбувалися землетруси і стиснення поверхні з боків. Місцевість згиналася в складки, утворюючи гірські хребти. Нам здається, гори існують вічно. Справді, їх вік обчислюється десятками мільйонів років, але гори старіють. Карпати - молоді гори, їх утворення ще триває.

image113

- Які ріки течуть у Карпатах?

Коли вони найбільше повноводні?

image114

Робота з підручником (стор. 128-129)

- Які водойми, крім рік, зустрічаються в Карпатах?

Усіх захоплює своєю красою озеро Синевир. У народі його називають «Морським оком» Легенда про озеро Синевир.

image115

Діафільм «Карпати»

Природа Карпат чарує людей своєю незрівнянною красою. У підніжжі гір ростуть листяні ліси, які плавно переходять у хвойні. Там трапляються смерека, гірська сосна, ялиця. На галявинах росте чорниця та брусниця з смачними ягодами.

image116

Чим вище піднімаємось в гори - ліс рідшає, і ми бачимо розкішні луки-полонини.

Тут ростуть: конюшина, звіробій, деревій, гадючник.

Під охороною такі рослини: лілія лісова, нарцис.

image117

Гра «Відгадай слово»

Цієї квітки цвіт красивий

Ніжить сонце золоте.

Той, хто сильний і сміливий

Серед скель її знайде

(Едельвейс)

Піднімаючись від підніжжя гори до її вершини ми спочатку бачили: листяний, потім хвойний ліс і нарешті - полонини. Температура повітря у Карпатах несрізь однакова. Чим вище піднімаємось у гори, тим стає холодніше.

Bисновок: від підніжжя гори до її вершини температура повітря знижується, стає холодніше, тому й змінюється рослинний світ.

На дошці малюнки із зображенням тварин.

Гра «Знайди зайву тварину»

Бурий сайгак, ведмідь, дикий кабан, заєць, рись, зубри.

Яка тварина зайва (сайгак). Чому?

Ця тварина живе в степах. (Іде нагадування учням про заповідник Асканія-Нова.)

Фізкультхвилинка

Сірі зайчики маленькі,

вушка є у них довгенькі.

В лісі грались, веселились,

працювати вже втомились.

А щоб добре працювати,

треба трішки пострибати.

Відпочили, розім’ялись –

й до роботи знову взялись.

Самостійна робота.

I ряд - назвати корисні копалини, які добувають у Карпатах.

II ряд - які мінеральні джерела є у Карпатах.

(Відповіді дітей)

Додаткова інформація.

Нафта, газ, вугілля, камінна і кухонна сіль, ртуть, поліметали, мармур. Чималі запаси сірки, золота.

В Українських Карпатах нараховується понад 500 мінеральних джерел - у Трускавці, Моршині, Сваляві.

У горах займаються вівчарством. На полонинах випасають овець. Заготовляють деревину для будівництва, меблевих фабрик.

VI. Систематизація, узагальнення засвоєних знань

Гра «Це цікаво знати»

Клас поділено на 2 групи.

На дошці записані назви рослин і тварин. Кожен учень першого ряду дає запитання учню другому ряду.

- У яких лісах водиться бурий ведмідь?

- Розказати про нього.

- Де в Карпатах росте конюшина?

- Що відомо про неї?

Наступне завдання: яка група дітей найбільше згадає рослин і тварин Карпат.

Тварини

Бурий ведмідь

Дикий кабан

Козуля

Благородний олень

Карпатська білка

Куниця

Заєць

Рись

Миша лісова

Тритон карпатський

Рослини

Модрина

Смерека

Ялівець

Чорниця

Дуб

Липа

Бук

Малина

Ліщина

Конюшина

VII. Підсумок уроку

- Що цікавого ви дізналися на уроці?

- Яка робота на уроці сподобалась найбільше?

- Чи здійснилися ваші очікування?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити