Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

МОЯ КРАЇНА - УКРАЇНА

Урок 63. Південний берег Криму

О. В. Іренчук

Мета. Розказати учням про Південний берег Криму, його розташування, клімат, ріки, формувати уявлення про розмаїття рослинного та тваринного світу та його збереження; дати поняття про Крим як всеукраїнську здравницю; розвивати в них мислення, мову, уяву, увагу; забезпечити власну активність учнів, співробітництво, стимулювати пізнавальну активність учнів; виховувати любов до природи України, її багатств, екологічну культуру та естетичні почуття.

Обладнання. Таблиці із зображенням рослинного та тваринного світу природної зони Криму, картки для індивідуальної перевірки знань, мікрофон, картки різного кольору з інформацією про рослин та тварин Південного берегу Криму, планшети з надписами: «За», «Проти», «Не знаю», фізична карта України, картини природи Південного берегу Криму.

Хід уроку

І. Організація класу

Дзвоник всім нам дав сигнал,

Працювати час настав.

То ж і ти часу не гай,

Працювати починай.

ІІ. Фенологічні спостереження

- Скільки сонячних днів було на минулому тижні?

- Скільки хмарних?

- У який день неділі ішов дощ?

- А як ви, діти, думаєте, у якій частині України найтепліший клімат?

- Так, правильно, у Криму. Як ви же здогадалися, на уроці ми поговоримо про Крим, Кримські гори, рослинний та тваринний світ цієї частини України.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учні стають у коло і називають види транспорту, якими можно подорожувати країною: велосипедом, автомобілем, поїздом, кораблем, пішки...

Гра «Знайдіть помилку»

Послухайте твір Сашка Помилкіна про подорож до Криму. Коли почуєте неправильне твердження, дружно скажете: «Ні!»

«Влітку я подорожував Україною, її степами, пустелями (ні), лісостепами, садами і парками. Цей край багатий глиняним і піщаним ґрунтом. У цій місцевості дуже мало звірів, птахів, комах. Літо дуже холодне, малосніжне, а зима тепла і часто бувають засухи. У цій місцевості багато вологи і мало тепла.

(Навпаки.) Тому дуже багато дерев. (Дерева ростуть лише в долинах річок.)

Восени зацвітають тюльпани, фіалки, незабудки, горицвіти. (Навесні.) Рослини ростуть одночасно (ні). Тваринний світ дуже бідний (різноманітний): сайгаки, ховрахи, черепахи, польові миші і т. д. Комах немає (коники, метелики, оси, джмелі, жуки). Зовсім немає хижих птахів. (Орел, кібчик, боривітер). Велику користь приносять господарству ховрахи, бо вони поїдають багато рослин і роблять великі запаси (ні).

Природу цього краю охороняти не треба (ні).

image119

1. Декламування вірша учнем

У ранню весноньку холодну, нам так хочеться тепла...

Вирушаймо всі до моря, відпочинем, дітвора!

На Південний берег Криму буде подорож у нас.

Це ж куточок України - рідний і близький для нас!

image123

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

1) Постановка запитання класу.

- Що ви знаєте про Південний берег Криму, про Кримські гори?

2) Діти висловлюють свої ідеї, коментарі, наводять фрази, слова, пов’язані з цим питанням.

3) Усі пропозиції записуються на дошці .

- Відповіді дітей можуть бути такими:

«Крим - це півострів», «Південний берег Криму омивається водами Чорного моря...», «В Криму дуже тепло, сонячно...»,

«Південний берег Криму відвідує багато людей...», «Тут побудовано багато санаторіїв, баз для відпочинку», «Неподалік від Ялти знаходиться Никитський ботанічний сад, у якому ростуть рослини з усіх країн світу».

4) Обговорення запропонованих ідей.

image122

Слово вчителя:

- Так, насправді Південний берег Криму - це надзвичайно мальовничий куточок України, де перед кожним, хто ступить на цю землю, відкривається незвичайна картина: золотисто-голубе під сонцем Чорне море, казково-чудова рослинність, мальовничий вид Кримських гір, розмаїття квітників, засаджених рідкісними квітами, кущами.

- Ось погляньте, які чаруючі око краєвиди відкриваються кожному в цій місцевості (вчитель вивішує таблиці, картини

природи).

image121

IV. Оголошення теми уроку та очікування навчальних результатів

Учень зачитує з дошки назву теми уроку.

- Сьогодні ми з вами спробуємо з’ясувати особливості природи Криму; ви дізнаєтесь про розмаїття рослинного та тваринного світу і його збереження. Матимете можливість доводити і обґрунтовувати свою думку, давати власну

оцінку, формувати та висловлювати власне ставлення щодо впливу людини на стан природи Південного берега Криму.

- Ці знання дадуть змогу вам розв'язати кросворд та виконати завдання у зошиті.

image120

V. Розповідь вчителя про Кримський півострів

1. Демонструються уривки відеофільму «Мандрівка по сонячному Криму».

- Зверніть увагу на красу та велич Кримського півострова.

- З якою інформацією ви були вже знайомі, а яка для вас стала новою, про що хотіли дізнатися більше?

image124

2. Читання роздаткового матеріалу.

1) Кримські гори захищають від північних злих вітрів.

Та ще й море ціле літо сонечко пекло.

Потім воно усю зиму віддає своє тепло.

Ось чому зима тут, діти, тепла і коротка.

Ну, а літо вдвічі довше - і жарке, й спекотне.

Ну, звичайно, і рослинам добре тут живеться.

Дуб і бук, граб і ялиця, сосна вгору пнеться...

Добре себе почувають кипариси, лаври,

магнолії, олеандри, і, звичайно, пальма.

Про рослини ми дізнались.

А який тваринний світ?

Є лисиці, і косулі, зайці, дикі кабани,

є олені, білки, чайки, яструби, дрозди, орли,

сови є і мухоловки і, звичайно, солов’ї.

Над квітками і плодами в'ється безліч тут комах:

жук-олень, вусач альпійський, турун й «мертва голова».

(А. Засядько)

2) Південний берег Криму знаходиться на півдні нашої країни, саме слово «південний» говорить про це. Тут сонячні промені падають прямо й прогрівають не тільки сушу, але й море.

Цікаво те, що вода має чудову властивість: повільно нагрівається й повільно віддає тепло. Кримські гори затримують холодні вітри, які дують з півночі.

У лісах на схилах гір можна зустріти каштан, бук, пухнастий дуб, кримську сосну, суничне дерево, а із трав'янистих рослин - шафран, підсніжник.

У парках, на вулицях міста вирощують красиві вічнозелені рослини, привезені з теплих країн: кипариси, магнолії, пальми. У садках стигнуть абрикоси, персики та інші фрукти.

Неподалік від Ялти знаходиться Никитський ботанічний сад, у якому ростуть дерева, чагарники, трав'янисті рослини з усіх країн світу. Особливості кліматичних умов дозволяють вирощувати такі культури як: троянду, лаванду, шавлію, а також високосортні сорти винограду, мигдаль, інжир, оливки.

Дивовижний є світ комах. Часто можна почути стрекотіння цикад, побачити хижака богомола. Дуже цікавими є морські жителі: медузи, краби, дивовижні рибки, морські коники, дельфіни. На березі живуть чайки.

Тут побудовані санаторії та будинки відпочинку, куди приїжджають тисячі людей. Люди не завжди ставляться до природи дбайливо. Вони обривають квіти, ламають гілки дерев та чагарників, вирізають надписи на стовбурах, пишуть на каменях , залишають сміття, ловлять жуків, метеликів, знищують крабів, медуз, риб, забруднюють воду.

VI. Інтерактивна вправа «Навчаючи - учусь»

Вчитель підготував картки різних кольорів з фактами, що стосуються рослинного та тваринного світу Південного берега Криму, по одній на кожного учня (картки можуть повторюватися).

Зразки карток:

1. Ялівець високий - це вічнозелений кущ або деревце 4-6 м заввишки. Він нагадує низькорослу сосну з широкою, схожою на парасольку, кроною. Якщо придивитися зблизька, можна помітити, що гілочки ялівцю покриті дрібними листочками-лусочками. Серед зелені можна помітити багато зелених і чорних ягід. Це шишкоягоди.

2. Чист кримський, або кам’яна троянда, це невисокий (40-80 см) пахучий кущ з красиво опушеним сріблястим листям і великими лілово-рожевими квітками, що нагадують квітки шипшини. З молодих стебел і листків цієї рослини видобувають ароматичну камедь-ладан.

3. Сон-трава - одна з найкрасивіших весняних квітів. На Карадазі росте один з її видів - сон-трава кримська. Ранньої весни на вкритому шовковистими ворсинками стебельці розкривається чарівна квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. Ця квітка не боїться морозу, сріблясті ворсинки, наче шубка, вкривають стебельце від холодів, а квітка на морозі закривається і поникає. У негоду квітка спить також.

4. Підсніжник кримський одним з перших сповіщає про прихід весни. За легендою, богиня Флора дарувала квітам костюми для карнавалу. Підсніжнику подарувала білий-білий костюм.

5. Полин, латиною «артеміда», отримав назву від імені богині Діани, що у греків звалася Артемідою, богині мисливства. Вважали, що ця рослина допомагає людині з’явитися на світ і зберігає від дурного ока й епілепсії. Якщо носити вінок з полину на голові, він збереже людину від нещастя.

6. Жовтопуз - найбільша ящірка з усіх в Україні. Довжина цієї тварини, схожої на змію, 1 м. З цього розміру половина припадає на хвіст.

7. Полоз леопардовий - найрідкісніша і найгарніша на зовнішній вигляд змія. Зустрічається на південному березі Криму, на вузькій смузі суші від Севастополя до Карадагу, на кам’янистих схилах і в сухих долинах з чагарником . Загальна довжина 1 м.

8. Сип білоголовий - осілий птах. Мешкає у важкодоступних скелях, гірських передгірних і степових районах. Живиться падаллю. На території Кримського природного заповідника щороку гніздилося 2-4 пари, в інших районах гірського Криму спостерігалося близько 50 птахів. Гніздо влаштовує на карнизах, у нішах скель. Єдине яйце відкладає в кінці лютого.

Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Учитель перевіряє, чи розуміють діти прочитане.

Ознайомлення зі своєю інформацією однокласників, у яких картки іншого кольору, й отримання нової інформації від іншого учня. Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Упродовж 10 хвилин забезпечується спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повнішої інформації.

V. Відтворення отриманої інформації.

Звіт учнів про набуті ними знання, про що вони дізналися від інших. Узагальнення знань.

VI. Робота з підручником, с. 128-129.

- Роздивіться карту України. Знайдіть на карті гори. Як вони називаються?

Запам'ятайте назви тварин, про яких не йшла мова на уроці.

VII. Робота в зошитах, с. 54-55 та із вкладкою «Природа Кримських гір»

VIII. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».

Відповіді на питання.

- Де знаходиться Південний берег Криму?

- Які особливості пір року на узбережжі?

- Як Чорне море і Кримські гори впливають на погоду Південного берега Криму?

- Назви рослини, які ти запам’ятав.

- Які особливості мають деякі рослини?

- Назви тварин Південного берега Криму.

- Які заповідники створено в Криму?

Гра «Займи позицію».

- Нині вчених хвилює доля природи Чорноморського узбережжя Криму.

1. Постановка дискусійного питання:

- Чи варто дозволяти людині відпочивати на Чорноморському узбережжі Криму?

2. Учні визначають власну позицію щодо цього питання і стають біля відповідного плаката з надписом («За», «Проти», «Не знаю»)

«За»:

- Крим - це надзвичайно чудовий край для відпочинку. Цілюща морська вода і теплий морський вітерець, мінеральні джерела, мальовничі пляжі, розкішна рослинність - все це в комплексі впливає на організм людини, поліпшує її самопочуття, відновлюючи різноманітні функції органів і систем. Крим - оздоровниця міжнародного значення.

- Покращується здоров’я дітей. Вже кілька десятиліть діє дитячий центр «Артек», де діти оздоровлюються.

«Проти»:

- Люди винищують рослини і тварин.

- Полюють на рідкісні види тварин.

- Дії людини стають причинами пожеж у лісах.

- У море потрапляють отруйні речовини, побутові відходи, від яких гинуть рослини, тварини.

- Люди вирізають написи на стовбурах, пишуть на каменях та скелях, ловлять жуків, метеликів, знищують крабів, медуз, риб.

- Люди вирубують ліси.

«Не знаю»:

- Все залежить від самої людини, від її поведінки в природі. Люди бувають різні.

- Людина передбачає багато природоохоронних заходів: бережне господарювання, запобігання забрудненню довкілля, створення заповідників, національних природних парків, заказників.

Після викладу різних точок зору учні, які змінили свою думку, мають можливість перейти до іншого плаката.

Учасники гри пояснюють, чому саме той, а не інший плакат вони вибрали .

ІХ. Хвилинка-цікавинка.

Слово вчителя.

Це завмерлий профіль Кара-Дагу

Над живими дюнами води,

Там орли тримають рівновагу

Між буттям і вічністю біди.

І пускались в шепіт з Кара-Дагом

Тепла і холодна течія,

Де вгорі, на виступі відваги

До сьогодні кров моя сія.

Де загус над кожним кроком риску

Крик чаїний, наче рідний плач,

Тріскається скеля прямовисна –

Свідок горя, щастя і удач.

Л. Закордонець

У перекладі з тюркської мови Карадаг означає Чорна гора. З моря Карадазька вулканічна система зі зрізаними та зубчастими голими скелями має дуже ефектний вигляд. Ця перлина східного Криму вразила уяву юного О.С. Пушкіна. Він на чернетках рукопису малював по пам’яті Золоті Ворота Карадагу в оточенні танцюристів-бісенят та відьми на мітлі.

Можливо, саме ці спогади змусили поета написати чарівні строфи:

Сторожили цих місць вказують на скелю, до якої нібито матроси Одісея пришвартовували своє судно, розповідають про загадковий «храм Миру», що колись височив на Карадазі.

Надзвичайно живописний береговий хребет, утворений окаменілими лавовими потоками, вулканічним попелом, результатами пізніших геологічних процесів, - модель геологічної історії, наочний посібник, створений природою.

Х. Підсумок уроку.

- Діти,що цікавого дізналися ви на уроці?

- Яка частина уроку найбільше сподобалася?

- Назвати тварин, що мешкають в лісах Кримського півострова.

- А які види рослинного світу запам’яталися найкраще?

- Чи потрібно оберігати природу Криму?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити