Природознавство для 1 класу - Розробки конспектів уроків з навчального предмета 2013 рік

4. Конспекти уроків

«СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ»

Урок 3. Жива і нежива природа

Н. В. Діптан, А. А. Назаренко

Мета: продовжити формувати уявлення про природу, дати поняття про живу і неживу природу, розкрити взаємозв’язок живої і неживої природи; розвивати вміння групувати предмети за певними ознаками, порівнювати предмети живої і неживої природи, доводити свою думку; виховувати дбайливе ставлення до довкілля.

Обладнання: предметні малюнки із зображенням об’єктів живої і неживої природи, таблички зі словами для схеми, сигнальні картки (кружечки зеленого і синього кольорів).

Хід уроку

I. Організація класу. Перевірка знань і вмінь

1. Фронтальне усне опитування

- Який предмет ми з вами почали вивчати на попередньому уроці?

- Хто з вас запам’ятав, що означає назва предмета - природознавство?

- Із чим познайомить нас цей предмет?

- Що таке природа?

- Наведіть приклади предметів, що належать до природи.

- Яке значення має природа в житті людини?

- Наведіть приклади того, що дає природа людині.

2. Індивідуальне усне опитування

На дошці ілюстрації із зображенням різних природних об’єктів: сонця, хмаринки з дощем, дерева, квітки, яблука, колоска пшениці, кози, курки тощо. До дошки виходить учень і описує на вибір природний об’єкт, розповідає, яку користь він приносить людині. Учитель доповнює відповідь, решта учнів також можуть доповнити.

- Які запитання ви хотіли б поставити природі?

- З кожним уроком ви будете все більше й більше дізнаватися про навколишню природу і ми обов’язково знайдемо відповіді на всі ваші запитання.

II. Актуалізація опорних знань

Відгадування загадок.

Під осоку на пісок,

Срібний кинули пасок.

І лежить - та не підняти,

І біжить - та не впіймати.

(Струмок)

Тече, тече - не витече,

біжить, біжить - не вибіжить.

(Річка)

Я вухатий ваш дружок,

В мене сірий кожушок,

Куций хвостик, довгі вуса,

Я усіх-усіх боюся.

(Заєць)

Хто на зиму роздягається,

а на літо одягається?

(Дерево)

(Учитель вивішує на дошці малюнки-відгадки.)

- Чи можна всі ці предмети об’єднати в одну групу? Яку?

- Усі природні об’єкти можна розділити на дві групи.

III. Повідомлення теми й мети уроку

Ви вже переконалися, що навколишній світ різноманітний. Порівняйте маленький камінчик і кленовий листочок, яскраву квіточку й крапельку роси. Одні предмети можуть змінюватися, а інші залишаються весь час однаковими. Природа буває жива і нежива.

Сьогодні ми з вами довідаємося, чим жива природа відрізняється від неживої.

IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

Знайомство із живою і неживою природою.

У ході пояснення вчитель заповнює на дошці заздалегідь підготовлену таблицю. Для її заповнення можна використати предметні малюнки або таблички зі словами, якщо в класі є діти, які зможуть їх прочитати.

Природа

Нежива

Жива

Сонце, Місяць, зірки,

вода, повітря, ґрунт

Рослини, тварини, люди

Природа буває нежива і жива. Сонце, місяць, зірки, вода, повітря, ґрунт, камені - це нежива природа. Людина, тварини, рослини, гриби й мікроби - це жива природа.

Чим же відрізняється живе від неживого? Предмети живої природи можуть рухатися, принаймні частково, можуть рости, дихати, харчуватися, розмножуватися, залишаючи потомство, умирати.

Між живою і неживою природою існує тісний зв’язок. Людина, рослини, тварини не можуть жити без неживої природи. Для їхнього життя необхідні повітря, вода, ґрунт і Сонце, що дає світло й тепло. Але й жива природа впливає на неживу. Наприклад, рослини очищають повітря від шкідливих речовин. Рослини й тварини також пов’язані між собою. Для багатьох тварин рослини є основною їжею. Багато тварин поширюють плоди й насіння рослини.

Ми, люди, теж належимо до живої природи. Природа - наш спільний будинок. Тому ми повинні берегти все, що нас оточує: деревце, травичку, квітку, кожну пташку, комаху, тваринку. Без усього цього буде порожньо на землі, і нас також не буде.

- Розгляньте схему, подану на дошці. Наведіть свої приклади представників неживої і живої природи.

V. Закріплення й осмислення знань

1. Робота з підручником

2. Дидактична гра «Живе - неживе»

Мета гри - установлення відмінностей між предметами живої і неживої природи. Серед карток із предметними малюнками діти мають вибрати предмети живої і неживої природи та пояснити, чому цей предмет належить до тієї чи іншої групи. Уточнюючи відповіді, учитель ще раз підкреслює, що характерними ознаками живого є те, що воно народжується, харчується, росте, дихає, розвивається, розмножується й відмирає.

VI. Узагальнення й систематизація знань

1. Виконання завдання на с. 2 зошита

- Розгляньте малюнки. Розкажіть, що зображено на першому малюнку; на другому.

- Як усі ці предмети можна назвати одним словом?

- У які дві групи можна об’єднати природні об’єкти?

- Назвіть, що належить до живої природи, а що - до неживої.

- На першому малюнку потрібно розфарбувати предмети живої природи. Назвіть, що ви будете розфарбовувати.

- Поясніть, чому ви вибрали саме ці предмети.

- Уважно розгляньте другий малюнок. На ньому потрібно розфарбувати предмети неживої природи. Назвіть, що на ньому належить до неживої природи.

- Якби вам треба було домалювати ще кілька предметів живої і неживої природи, що б ви додали?

- Розфарбуйте потрібні предмети.

2. Бліц-опитування

Учитель називає або показує предметний малюнок із зображенням об’єкта живої або неживої природи. Діти сигнальними картками показують, до якої природи належить цей об’єкт. (Зелений кружечок - жива природа, синій кружечок - нежива природа.)

VII. Підсумок уроку

Підсумкова бесіда.

- Яку тему вивчали на уроці?

- Про що довідалися?

- Чого навчилися?

- Для чого треба берегти природу?

- Що людина одержує від природи?

- Який зв’язок існує між живою і неживою природою?

- Чим ми вже сьогодні можемо допомогти природі?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити