Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

ПОВІТРЯ

Зустріч 9. ЯКІ ВЛАСТИВОСТІ МАЄ ПОВІТРЯ

Мета: продовжити формувати в учнів уявлення про повітря; ознайомити з властивостями повітря (пружність, теплопровідність, розширення під час нагрівання); виховувати дбайливе ставлення до багатств природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Відгадайте загадку.

• Де не ступиш — всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)

— Чим ми дихаємо?

— Що є необхідним для існування людини?

— Як довести, що нас оточує повітря?

— Як довести, що воно не тільки навколо нас, воно є й у воді? (Якщо подивитися на банку з водою, бачимо на її стінках невеличкі бульбашки. Це повітря.)

— А хто дихає повітрям у воді? (Риби)

— Як довести, що повітря є і в землі? (Якщо кинути грудочку землі у воду, із неї виходитимуть бульбашки повітря.)

— Хто дихає повітрям у землі? (Черв'яки, комахи)

— Повітря є і в нас самих.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про властивості повітря.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 26-30)

— Ми починаємо вивчати нову тему «Повітря». Розгляньте фотографії на с. 26-27 та прочитайте, про що ви дізнаєтеся в цій темі.

— Роздивіться, пригадайте і розкажіть! Чи вам доводилося бачити повітря? Як можна довести існування повітря навколо нас? Які властивості повітря вам відомі? Розгляньте малюнки на с. 28 і розкажіть про це.

— Правильно, повітря безбарвне, прозоре і, отже, невидиме. Повітря не тільки огортає Землю, а й міститься в усьому, що нас оточує. Порожня пляшка, тобто звільнена від рідини, яка в ній містилася, насправді заповнена повітрям.

Повітря є в шафі, тріщинах, щілинах, воді, ґрунті тощо. Товстий шар повітря має блакитний колір завдяки вмісту в ньому краплинок водяної пари, освітлених Сонцем.

Повітря оточує нас скрізь. Але ми його не бачимо, адже воно прозоре. А чому ж тоді небо блакитне?

Як на це запитання відповіли Повітряні Дракончики?

— Розгляньте картини Олексія Леонова і Андрія Соколова «Люди у космосі» у художній галереї Матінки Природи.

Робота у парах

— Поміркуйте! Чому космонавти, які виходять у відкритий космос, і водолази, які спускаються в морські глибини, вимушені вдягати спеціальні скафандри?

— Що вам підказали Повітряні Дракончики?

— Тепер зайдемо у дослідницьку лабораторію та ознайомимося з іншими властивостями повітря.

— Розгляньте фотографії на с. 30.

— Чому кулька, заповнена повітрям, не тоне?

— Чому м’яч після удару відскакує?

— Як це пояснив Повітряний Дракончик?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота в групах

— Поміркуйте!

• Чому птахи настовбурчують пір’я під час морозів?

• Чому вікна в будинках мають подвійне, а іноді — потрійне скло?

• Коли краще зберігається тепло в кімнаті: якщо вікно засклене товстим склом чи коли воно з подвійними рамами?

• Чому взимку в шубі тепліше, ніж в осінньому одязі? Чому в морозну погоду люди надівають речі зі штучного або натурального хутра?

• Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?

— Наведіть власні приклади практичного використання людиною знань про властивості повітря.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте висновки на с. 30.

— З якими властивостями повітря ви ознайомилися? (Повітря безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне. Під час нагрівання повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору; під час охолодження повітря стискається, стає важчим і опускається вниз.)

— Поясніть, чому взимку під снігом можна побачити зелені рослини. Яка властивість повітря сприяє цьому?

— Доведіть, що повітря пружне.

— Поясніть, як нагрівається повітря. Що при цьому відбувається?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 28-30.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити