Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

ГІРСЬКІ ПОРОДИ. ҐРУНТИ

Зустріч 15. ЩО ТАКЕ ГІРСЬКІ ПОРОДИ?

Мета: формувати в учнів уявлення про гірські породи, значення гірських порід у природі; виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах; виховувати естетичне сприймання об'єктів природи, пізнавальний інтерес до них.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Ми починаємо вивчати нову тему «Гірські породи. Ґрунти». У цій темі ви дізнаєтеся:

• Про гірські породи та корисні копалини.

• Про склад і властивості ґрунтів.

• Як добувають корисні копалини?

• Яке значення корисних копалин для людей?

• Чому потрібно охороняти ґрунти?

• Хто будуть вашими помічниками? Прочитайте про це на с. 42.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність гірських порід.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 44-46)

— Роздивіться фотографії на с. 44 та пригадайте! Що ви знаєте про гори? Яке значення для життя вони мають? Які гори є в Україні?

— Поміркуйте! З чого складаються гори?

— Про що розповів пан Кріт?

— Запам’ятайте! Гірські породи — це природні тіла, які знаходяться в глибинах Землі та на її поверхні.

— Пригадайте, які ви знаєте гірські породи.

— Земля складається з 2000 різних гірських порід. Хоча за ними закріпилася назва «гірські», але розташовані вони скрізь, зокрема й на рівнинах під шаром ґрунту.

Людину здавна цікавило: звідки посеред поля взялися валуни, що за чудернацькі скелети тварин іноді викопували із землі або знаходили відбитки невідомих рослин на гірських породах, як морські черепашки опинилися високо в горах.

— Про що повідомив пан Кріт? Що означає бурити?

— Гірські породи утворилися в різних умовах. Тому вони відрізняються між собою за будовою, твердістю, кольором і багатьма іншими властивостями. Одні з них зустрічаються в природі у твердому стані, інші — у рідкому та газоподібному. Граніт, вапняк, крейда, кам’яне вугілля — це тверді гірські породи. Нафта міститься в надрах Землі у вигляді маслянистої рідини, а природний газ відповідно має газоподібний стан. Вода — це теж гірська порода.

Робота в парах

— Упізнайте гірські породи, зображені на фотографіях на с. 45.

— Що ви прочитати про ці гірські породи на с. 46?

— Місце, де породи залягають у значній кількості, називають родовищем. Пошук родовищ гірських порід проводять геологи за допомогою різної сучасної техніки.

Геолог — це людина, яка вивчає і шукає гірські породи.

Висновки

• Земля складається з гірських порід, які в природі бувають у трьох станах: твердому, рідкому і газоподібному.

• Гірські породи залягають на різній глибині. Місце їх залягання називають родовищем.

• Пошук гірських порід — справа геологів.

• Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб, називають корисними копалинами.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота в групах

— Поміркуйте!

• Гірські породи називають природними скарбами. Чому саме скарбами їх називають?

• Отже, що є скарбницею у природі? (Земля, її надра)

• Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)

• 3 чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)

• Стоять цегляні будинки. А цегла — це... (глина).

• Без неї не може працювати жоден учень, учитель. (Крейда)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 46.

— Наведіть приклади гірських порід. Які з них є у вашому краї?

— У яких станах зустрічаються гірські породи у природі? Наведіть приклади.

— Наведіть приклади використання гірських порід.

— Підготуйте розповідь про професію геолога. Чому її вважають романтичною?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 44-46.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити