Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

ГІРСЬКІ ПОРОДИ. ҐРУНТИ

Зустріч 18. ЧИМ ҐРУНТИ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ ВІД ГІРСЬКИХ ПОРІД?

Мета: формувати в учнів поняття про утворення ґрунту і його родючість; розвивати вміння спостерігати, узагальнювати; виховувати допитливість, самостійність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Які види корисних копалин ви знаєте? Наведіть приклади.

— Розкажіть, як і коли використовує корисні копалини ваша родина.

— Обґрунтуйте необхідність охорони корисних копалин. Як де можете робити ви?

— Поміркуйте: чи можуть люди знайти замінники корисним копалинам?

— Які корисні копалини добувають у вашому рідному краї?

— Відгадайте загадку.

• Один ллє, другий п’є, третій росте. (Дощ, ґрунт, рослина)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про утворення ґрунту і його родючість.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 52-54)

Пригадайте! Яке значення мають гірські породи? Що таке ґрунт? Що входить до його складу?

— Роздивіться малюнок на с. 52 і поміркуйте! Чи можуть рослини зростати без ґрунту?

— З ґрунту рослини корінням убирають воду і розчинені в ній поживні речовини. Опале листя, стебла рослин, рештки відмерлих тварин перегнивають, і з них утворюється перегній (гумус).

— Відгадайте загадки.

• Мене б’ють, товчуть, ріжуть, перевертають — я все терплю і всім добром плачу.

• Що найбагатше у світі?

Запам’ятайте! Ґрунт — це природне утворення, верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини. Основна властивість ґрунту — родючість. Це здатність забезпечувати рослини теплом, повітрям, водою з розчиненими в ній поживними солями.

Поміркуйте! Чи властива родючість гірським породам?

— Що розповів їжачок Хитрячок про утворення ґрунтів?

— Ґрунт утворюється століттями. При густому рослинному покриві й за сприятливих умов для виникнення шару ґрунту завтовшки 1-2 см потрібно близько 500 років. Важливу роль в утворенні ґрунту відіграють дощові черв’яки. Поглинаючи разом із ґрунтом величезну кількість рослинних решток, дощові черв’яки пропускають їх через себе і збагачують ґрунт поживними речовинами.

— Роздивіться діаграму і розкажіть, за яких умов утворюються ґрунти?

Робота в групах

— Роздивіться фотографії на с. 54 і порівняйте різні ґрунти, зображені на них. Чим вони схожі, а чим відрізняються? Поміркуйте: від чого залежить склад ґрунтів.

Висновки

• Ґрунт — це верхній, родючий шар землі, на якому ростуть рослини і де живуть різні організми.

• До складу ґрунту входять: пісок, глина, вода, повітря, мінеральні речовини, перегній.

• Основна властивість ґрунту — родючість.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів'ями і приказками про ґрунт

• До першого грому земля не розмерзнеться.

• Як почав орати, то в сопілку не грати.

• Глибше орати — більше хліба мати.

• Добре ґрунт угноїш — урожай потроїш.

2. Робота в парах

Гра «Учитель»

— Виправте помилки.

• Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм.

• Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.

• Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт.

• Ґрунт, у якому мало перегною, називають чорноземом.

• У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький урожай.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 54.

— Що таке ґрунт?

— Чому ґрунт має темний колір?

— Як утворюється перегній?

— Який ґрунт найродючіший? Чому?

— Чи можна пісок на березі річки назвати ґрунтом? Поясніть свою думку.

— Розкажіть, яким є значення ґрунту для рослин і тварин.

— Назвіть основну властивість ґрунту. Від чого вона залежить?

— Якою є роль організмів в утворенні ґрунту?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 52-54.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити