Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік
ГІРСЬКІ ПОРОДИ. ҐРУНТИ
Зустріч 18. ЧИМ ҐРУНТИ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ ВІД ГІРСЬКИХ ПОРІД?
Мета: формувати в учнів поняття про утворення ґрунту і його родючість; розвивати вміння спостерігати, узагальнювати; виховувати допитливість, самостійність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Які види корисних копалин ви знаєте? Наведіть приклади.
— Розкажіть, як і коли використовує корисні копалини ваша родина.
— Обґрунтуйте необхідність охорони корисних копалин. Як де можете робити ви?
— Поміркуйте: чи можуть люди знайти замінники корисним копалинам?
— Які корисні копалини добувають у вашому рідному краї?
— Відгадайте загадку.
✵ Один ллє, другий п’є, третій росте. (Дощ, ґрунт, рослина)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про утворення ґрунту і його родючість.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 52-54)
— Пригадайте! Яке значення мають гірські породи? Що таке ґрунт? Що входить до його складу?
— Роздивіться малюнок на с. 52 і поміркуйте! Чи можуть рослини зростати без ґрунту?
— З ґрунту рослини корінням убирають воду і розчинені в ній поживні речовини. Опале листя, стебла рослин, рештки відмерлих тварин перегнивають, і з них утворюється перегній (гумус).
— Відгадайте загадки.
✵ Мене б’ють, товчуть, ріжуть, перевертають — я все терплю і всім добром плачу.
✵ Що найбагатше у світі?
— Запам’ятайте! Ґрунт — це природне утворення, верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини. Основна властивість ґрунту — родючість. Це здатність забезпечувати рослини теплом, повітрям, водою з розчиненими в ній поживними солями.
— Поміркуйте! Чи властива родючість гірським породам?
— Що розповів їжачок Хитрячок про утворення ґрунтів?
— Ґрунт утворюється століттями. При густому рослинному покриві й за сприятливих умов для виникнення шару ґрунту завтовшки 1-2 см потрібно близько 500 років. Важливу роль в утворенні ґрунту відіграють дощові черв’яки. Поглинаючи разом із ґрунтом величезну кількість рослинних решток, дощові черв’яки пропускають їх через себе і збагачують ґрунт поживними речовинами.
— Роздивіться діаграму і розкажіть, за яких умов утворюються ґрунти?
Робота в групах
— Роздивіться фотографії на с. 54 і порівняйте різні ґрунти, зображені на них. Чим вони схожі, а чим відрізняються? Поміркуйте: від чого залежить склад ґрунтів.
Висновки
✵ Ґрунт — це верхній, родючий шар землі, на якому ростуть рослини і де живуть різні організми.
✵ До складу ґрунту входять: пісок, глина, вода, повітря, мінеральні речовини, перегній.
✵ Основна властивість ґрунту — родючість.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів'ями і приказками про ґрунт
✵ До першого грому земля не розмерзнеться.
✵ Як почав орати, то в сопілку не грати.
✵ Глибше орати — більше хліба мати.
✵ Добре ґрунт угноїш — урожай потроїш.
2. Робота в парах
Гра «Учитель»
— Виправте помилки.
✵ Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм.
✵ Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.
✵ Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт.
✵ Ґрунт, у якому мало перегною, називають чорноземом.
✵ У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький урожай.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 54.
— Що таке ґрунт?
— Чому ґрунт має темний колір?
— Як утворюється перегній?
— Який ґрунт найродючіший? Чому?
— Чи можна пісок на березі річки назвати ґрунтом? Поясніть свою думку.
— Розкажіть, яким є значення ґрунту для рослин і тварин.
— Назвіть основну властивість ґрунту. Від чого вона залежить?
— Якою є роль організмів в утворенні ґрунту?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 52-54.