Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

ГІРСЬКІ ПОРОДИ. ҐРУНТИ

Зустріч 19. ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЮТЬ ҐРУНТИ У ПРИРОДІ І ДЛЯ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ?

Мета: формувати в учнів уявлення про склад (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі), властивості і значення ґрунтів; розвивати вміння спостерігати, узагальнювати; виховувати допитливість, самостійність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Як відбувається утворення ґрунтів?

— Чому родючість уважають основною ознакою ґрунтів?

— Що надає ґрунтам чорного забарвлення?

— Порівняйте гірські породи та ґрунти. Чим вони схожі, а чим — відрізняються?

— Поміркуйте, що відбувалося б на Землі, якби зникли ґрунти.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про склад, властивості і значення ґрунтів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 55-56)

Пригадайте! З чого складається ґрунт? Яка його основна особливість?

Дослідницька лабораторія. Вивчення складу та властивостей ґрунту

Дослід 1

— Покладіть у склянку з водою грудочку ґрунту. Що ви помітили? (Почали виділятися дрібні бульбашки. У ґрунті міститься повітря.)

Дослід 2

Покладіть у банку з водою трохи ґрунту і розмішайте. Коли вода встоїться, злийте її. На дні банки залишаються частинки піску і глини. (Ґрунт складається з гірської породи, піску, глини та перегною.)

Дослід 3

— Разом з учителем нагрійте ґрунт на вогні в бляшанці. Потримайте над ним шматочок скла або дзеркало. Що ви помітили? Чому на склі або дзеркалі з’явилися краплини води? Який висновок можна зробити із цього досліду? (У ґрунті міститься вода.)

— Який можна зробити висновок про склад ґрунту? (Він складається з води, повітря, піску, глини та інших домішок.)

— Роздивіться малюнки на с. 56, поміркуйте і розкажіть! Як ґрунти забезпечують сприятливі умови для життя рослин?

— Що розказав про ґрунт пан Кріт?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Замісіть з грудочки ґрунту «тісто». Розкачайте його і зробіть невеличке кільце діаметром 3 см. Якщо ґрунт складається тільки з піску, кільця з нього не вийде.

Якщо кільце з ґрунту зробити можна, але воно тріскається, то це означає, що в ґрунті є глина і пісок, але більше піску.

Якщо кільце не тріскається, то в ґрунті більше глини.

2. Тестування

1. Головною ознакою ґрунту є:

а) наявність поживних речовин;

б) наявність каміння;

в) родючість;

г) світлий шар піску;

д) різні за кольором шари землі.

2. Основні властивості ґрунту — це:

а) його колір;

б) його вологість;

в) його родючість.

3. Як охороняти ґрунт?

а) Будувати більше заводів, фабрик;

б) удобрювати, саджати дерева, боротися з ярами;

в) закопувати сміття, надмірно поливати, застосовувати отрутохімікати.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 56.

— З чого складається ґрунт?

— Чому ґрунт має темний колір?

— Який ґрунт найродючіший? Чому?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 54-56.

Проект «Облаштовуємо нашу планету»

— Оберіть ґрунти, які відзначаються найбільшою родючістю.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити