Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

ГІРСЬКІ ПОРОДИ. ҐРУНТИ

Зустріч 20. ЗАПИТАЄМО В МАТІНКИ ПРИРОДИ: ЯК ПОЛІПШИТИ РОДЮЧІСТЬ ҐРУНТУ?

Мета: ознайомити учнів із засобами збереження та поліпшення родючості ґрунту; розвивати мислення, допитливість; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— Доведіть, що у ґрунті містяться повітря, вода, пісок, глина і перегній.

— Яка речовина «зафарбовує» ґрунти в чорний колір?

— Поясніть: для чого люди обробляють ґрунти?

— Роздивіться різні світлини із зображенням різних ґрунтів, поширених в Україні.

— Поміркуйте: чим вони відрізняються?

— Які ґрунти відзначаються найбільшою родючістю? (Проект «Облаштовуємо нашу планету»)

2. Вікторина «Склад ґрунту»

• Одна зі складових частин ґрунту, ним полюбляють гратися діти. (Пісок)

• Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт)

• Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина).

• Що ви виявите у ґрунті, коли кинете його грудочку в склянку з водою? (Повітря)

• Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній)

• Рідина, що входить до складу ґрунту. (Вода)

• Головна ознака ґрунту. (Родючість)

— Ви, напевно, чули вислів «родючий ґрунт». Як ви його розумієте? (Від повіді учнів.)

Родючий ґрунт — це такий, на якому добре ростуть рослини. Такий ґрунт містить багато перегною, воду і повітря. Найбільш родючим ґрунтом є чорнозем. Наша країна багата на чорноземи.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, як зберегти та поліпшити родючість ґрунту.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 57)

— Пригадайте! Що ви знаєте про родючість ґрунту?

— Що порадив пан Кріт, щоб допомогти ґрунтам зберігати родючість?

Робота в парах

— Роздивіться фотографії на с. 57 і поміркуйте! На яких полях землероби отримають вищий урожай? Свою думку доведіть.

2. Розповідь учителя

Утворення ґрунту — складний і довготривалий процес. Гори руйнуються і розсипаються на каміння. На камінні спочатку оселяються лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, поряд селяться тварини. Значну роль в утворенні ґрунту відіграють тварини. Вони розпушують ґрунт. Щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють на перегній.

Отже, верхній родючій шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років, а для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Порахуйте, скільки ж потрібно років, щоб утворився ґрунт такої товщини! Якщо невміло або недбало господарювати, то родючий ґрунт може загинути швидко і безповоротно.

Щоб родив багатий ґрунт, його необхідно добре обробляти. У пухкий ґрунт добре проникають повітря та вода. Малородючі ґрунти удобрюють торфом, перегноєм, мінеральними добривами. Удобрення потребує і чорнозем, бо рослини для росту і розвитку поглинають із нього безліч поживних речовин.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Чи знаєте ви, що...

• Один сантиметр родючого ґрунту природа накопичує за 250-300 років (якщо їй ніхто не заважає).

• Гниє в ґрунті: папір — 2-3 роки, консервна банка — 50 років, поліетиленовий пакет — 200 років, скло — понад 1000 років.

2. Пам'ятайте!

— Пам’ятайте: не можна спалювати опале листя ані в садах, ані в парках. Опале листя захищає коріння дерев узимку від морозу, влітку — від спеки, служить притулком для багатьох корисних організмів. Розкладаючись, воно стає добривом для ґрунту. Спалене листя — це забруднене повітря, знищене життя на ділянці землі під вогнищем.

— Чому ґрунти потребують охорони і догляду?

3. Робота над прислів'ям

Краще один раз добре розпушити ґрунт, ніж два рази погано полити. Висновки

• Ґрунт руйнують вода, вітер, вирубування лісів, будівництво доріг, будинків, надмірне використання отрутохімікатів і добрив.

• Для того, щоб запобігти руйнуванню ґрунтів, необхідно висаджувати лісові смуги, правильно розорювати ґрунт на схилах, проводити затримання снігу, помірно використовувати добрива та отрутохімікати.

• Ґрунти потребують охорони і захисту.

• Охорона ґрунту — це завдання всього людства.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке ґрунт? (Верхній родючий шар землі.)

— Що таке перегній? (Найродючіший шар землі.)

— Який ґрунт називають родючим?

— Поміркуйте, чому землю називають коморою? Наведіть свої приклади з життя. (Саджаємо в землю навесні 1 відро картоплі, а збираємо 20 відер.)

— Як покращити властивості ґрунту?

— Ще за старих часів наші предки називали землю годувальницею, матінкою. Її брали із собою в далекі мандри, адже вважали, що вона надає сили і допомагає в усьому в чужих краях. Люди завжди дбайливо ставилися до землі, складати про неї вірші і пісні. Давайте ж і ми з вами любити, цінувати землю, піклуватися про неї. Тоді вона радуватиме нас багатим урожаєм, густими лісами, квітучими полями.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 57.

— Доберіть загадки, приказки та прислів’я про землю-годувальницю.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити