Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

СОНЦЕ — ДЖЕРЕЛО ЕНЕРГІЇ НА ЗЕМЛІ

Зустріч 24. ЯКІ ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ Є НЕВИЧЕРПНИМИ?

Мета: дати загальне уявлення про поновлювані джерела енергії; навчити розпізнавати поновлювані джерела енергії в природі; вчити пояснювати необхідність збільшення використання людиною відновлюваних видів енергії (Сонця, вітру і рухомої води); розвивати творчу активність, уважність; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— Чи впливає Сонце на ваше самопочуття і настрій? Поясніть.

— Що ви можете розповісти про Сонце?

— У якому вигляді сонячна енергія досягає Землі?

— Наведіть докази, що світло й тепло необхідні рослинам, тваринам і людям.

— Чому сонячну енергію вважають невичерпною? Доведіть.

2. Робота над загадками

• Летить коник, басує.

Полем-долем пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає. (Вітер)

• Всі його люблять, всі його чекають,

А хто подивиться, кожен скривиться. (Сонце)

• Без рук, без ніг, а цілий світ пройде. (Вода)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чому енергія Сонця, вітру й води не може вичерпатися.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 68-69)

Пригадайте! Для чого потрібна енергія? Які види енергії ви знаєте? Де ви їх використовуєте у щоденному житті?

— Роздивіться малюнки на с. 68, поміркуйте і розкажіть! Як люди зігрівалися й освітлювали свої оселі в давнину? Що слугувало тоді джерелами енергії? Які джерела енергії використовують у наш час?

— Завдяки чому рухається паровоз?

Робота в парах

— Назвіть, які корисні копалини належать до горючих.

— Що розповів хлопчик Струм про горючі корисні копалини?

— Які невичерпні джерела енергії пропонує нам Матінка Природа?

— Чому їх називають і невичерпними, і відновлюваними?

Висновки

• Джерела енергії бувають поновлювані і непоновлювані.

• Усі поновлювані джерела енергії черпають свої сили від Сонця — головного джерела енергії.

• Без Сонця життя на Землі припиниться.

• За 15 хв Сонце посилає нам стільки енергії, скільки вистачає людству на цілий рік.

• До поновлюваних джерел енергії належать також сила води і сила вітру.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Читання й обговорення казки «Нерозлучні друзі»

Жили-були друзі: Сонце, Вода, Камінь і Вітер.

Одного разу вони посперечалися, хто з них наймогутніший.

Сонце промовило:

— Я даю Землі тепло і світло, можу обігріти або спалити! Без мене немає життя.

Вода зауважила:

— А от і ні, це без мене жодна істота не може жити! Я перетворюю камінь на пісок, з легкістю обертаю велетенські електричні турбіни, і саме я даю людям енергію!

Камінь спинив напір Води і твердо вимовив:

— А я можу перегородити річку і створити повінь, або спинити її.

Налетів Вітер і просвистів:

— От хвальки! Та я на всіх вас знайду управу: зруйную кам’яні гори, нажену хмари і закрию Сонце, підніму хвилі на морі, здійму шторм.

Так вихвалялися природні сили один перед одним, доки не зустріли в пустелі Людину, яку мучила спрага. І попросили, щоб вона їх розсудила. Вислухавши їх, Людина відповіла:

— Дякую тобі, Сонечко, що випарувано Воду з моря. Дякую тобі, Вітре, що приніс хмаринки. Дякую тобі, Каменю, що на тобі сконденсувалася водяна пара. Саме завдяки вам я вгамував спрагу. Всі ви могутні та важливі, кожен — по-своєму.

З того часу Сонце, Вода, Камінь та Вітер стали нерозлучними друзями. А Людина навчилася приборкувати сили природи.

— Про які природні сили йдеться у казці?

— Про що сперечалися Сонце, Вода, Камінь і Вітер?

— Чим вихвалялося Сонце?

— Що розповіла про себе Вода?

— Що може зробити Камінь?

— Яку силу має Вітер?

— Хто розсудив природні сили?

— Як ви розумієте останні речення казки?

— Сонце, вітер і вода — невичерпні джерела енергії. Всі ці джерела енергії існують завдяки енергії Сонця. Річки живляться дощами, які виникають із-за випаровування океанів і озер під дією сонячного тепла. Вітер дме над поверхнею землі внаслідок її нерівномірного нагрівання сонцем.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 69.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Назвіть невичерпні джерела енергії.

— Які джерела енергії люди можуть використовувати у майбутньому?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 68-69.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити