Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

СОНЦЕ — ДЖЕРЕЛО ЕНЕРГІЇ НА ЗЕМЛІ

Зустріч 26. ЯК «ПРИРУЧИТИ» ВІТЕР?

Мета: розширити уявлення учнів про використання енергії вітру людиною; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати бажання обережно ставитися до природи, її багатств.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— У чому полягають недоліки спалювання горючих корисних копалин для отримання електроенергії?

— Назвіть переваги використання сонячної енергії.

— Поміркуйте, чому наймогутніша сонячна електростанція побудована у Криму.

2. Робота над загадками

• Що летить і не здоженеш? (Вітер)

• Хоч не літак, а крилатий,

Без крил не може працювати. (Вітряк)

• Він шепоче: «Шу-шу-шу...

Листя обірвать спішу.

З ним я у осіннім гаї

У таночку покружляю». (Вітер)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про використання людиною енергії вітру.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 72-73)

Пригадайте! Як виникає вітер? Якими бувають вітри?

Поміркуйте! Як сонячна енергія перетворюється на енергію вітру?

Запам'ятайте! Сонце спричиняє виникнення вітру на Землі.

Робота в парах

— Роздивіться картини К. Айвазовського та складіть розповіді про використання вітру людьми в давнину.

— Ще з давніх-давен, спостерігаючи за руйнівною силою ураганів, людина замислилася над тим, як можна використати енергію вітру для власних цілей. Так, у Давньому Єгипті вітрові двигуни застосовували для підйому води і розмелювання зерна. Вітряки з крилами-вітрилами із тканини першими почали споруджувати давні перси.

Минуло понад п’ятдесят століть, але вітряні млини майже не змінили свого вигляду. Споконвіку в Україні на них мололи зерно.

— Розгляньте малюнки на с. 73.

— Розкажіть, що на них зображено.

— Чому найчастіше вітри дмуть на узбережжі морів, у горах і степах?

— Енергія вітру дуже потужна. Її можна отримувати, не забруднюючи навколишнє середовище. Але у вітра є істотні недоліки. Вітер непередбачуваний, бо часто змінює напрямок. Іноді затихає навіть у найбільш вітряних районах земної кулі, а іноді досягає такої сили, що ламає вітряки.

Робота в групах

— Проаналізуйте свої записи спостережень за погодою, щоб установити приблизну кількість вітряних днів у році. Зробіть висновок: чи доцільно встановлювати вітрові установки у вашій місцевості.

Висновки

• Вітер — нетрадиційне джерело енергії.

• Енергія вітру дуже потужна. Її запаси у світі значні.

• Енергія вітру не забруднює навколишнє середовище.

• У світі нині працює понад 30 тисяч вітроустановок. В Україні також є вітрові установки.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

— Вітроелектростанції завдають шкоди птахам, якщо розташовані у напрямку масових міграцій і місцях гніздування.

2. Робота в парах

— Уявіть, що ви — спеціалісти, яким доручили будівництво вітрової електростанції. Що ви врахуєте, вибираючи місце для її спорудження?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 73.

— Розкажіть, як людина підкорила вітер.

— Чому енергія вітру дешева?

— Чи можна назвати вітрові електростанції екологічно чистими?

— Якої шкоди завдають електростанції природі?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 72-73.

Проект «Облаштовуємо нашу планету»

— Сплануйте, як і де можна використовувати енергію вітру на нашій планеті.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити