Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

СОНЦЕ — ДЖЕРЕЛО ЕНЕРГІЇ НА ЗЕМЛІ

Зустріч 28. ЯК ЗБЕРІГАТИ ТЕПЛО ТА ЕНЕРГІЮ В ПОБУТІ?

Мета: дати учням уявлення про енергозбережувальні технології; навчати застосовувати в житті знання про збереження тепла й електроенергії в побуті, навчати досліджувати, як зменшити втрати тепла та електроенергії в оселях; виховувати береж- лине ставлення до навколишнього середовища.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (додаток)

1. Фронтальне опитування

— Як люди в давнину використовувати енергію рухомої води?

— Дізнайтеся, як використовують енергію води у вашому краї.

— Чому енергію Світового океану називають невичерпною і чистою?

— Якою енергією людині користуватися зручніше та вигідніше: Сонця, вітру чи води? Доведіть свою думку.

2. Робота над загадкою

• По дроту ходить,

Темряву розгонить. (Електрика)

— Людина відкрила дію електрики вже давно. Чи потрібна нам електроенергія? Чи треба її берегти?

— Згадайте, коли ви виходите з кімнати або квартири, то що робите?

— Вимикаючи світло, електричні прилади, ви бережете енергію.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про способи заощадження тепла й електроенергії в оселях.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 76-77)

Пригадайте! Які існують джерела отримання електроенергії?

Робота в групах

Позмагайтеся! Яка група складе найзмістовнішу розповідь про те, як електроенергія потрапляє в оселі?

— Розгляньте малюнок на с. 76. Поміркуйте і розкажіть! Що таке «енергозбереження»? Як ви заощаджуєте електроенергію, тепло й воду в своїй оселі?

Запам’ятайте! Енергозбереження — це дії, спрямовані на доцільне й економне використання електроенергії.

— Які способи збереження тепла, води та електроенергії радить запам’ятати хлопчик Струм?

— Економити тепло не складно. Якщо вашу квартиру чи будинок обладнано індивідуальними лічильниками тепла, то доцільно частково або повністю відключати подачу тепла на ніч або вранці, йдучи з дому. На думку лікарів, сон у прохолодному приміщенні здоровіший, ніж у надто теплому.

Щільно завісивши на ніч вікно шторами з теплої та міцної тканини, можна також зберегти чимало тепла. Пам’ятайте; довгі щільні штори та меблі біля радіаторних батарей помітно зменшують ефективність опалення. Тому бажано, щоб простір навколо радіаторів був вільним.

Щільно зачинені двері кімнат і квартири не дають теплу «втекти». Зберегти тепло допоможе засклений балкон. Це запобігатиме потраплянню холодного повітря у квартиру, а також відтоку теплого повітря назовні.

Багато тепла, що надходить у наші квартири, втрачається через щілини протягами. Вікна на зиму бажано утеплювати, скориставшись поролоном, ватою, шпаклівкою або смужками паперу чи тканини.

Уважно обстежте свою квартиру — вікна, двері, стіни. Можливо, у ній є протяги. Заміна вікон на сучасні склопакети дає змогу значно знизити тепловтрату.

Подвійні двері також допоможуть зменшити втрати тепла в квартирі.

— Які ще заходи для утеплення житлових приміщень ви знаєте?

Висновки

• Енергія, яка використовується в будинках для опалення та отримання гарячої води, виробляється внаслідок спалювання нафти, газу, вугілля.

• На планеті щороку зменшуються запаси паливних корисних копалин. Тому потрібно їх економно використовувати. Для цього не потрібно витрачати значні кошти. Набагато простіше й дешевше зберігати тепло, ніж потерпати від протягів і холоду у власній квартирі.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

1) Дослідницький практикум. Як зменшити втрати тепла у будинку?

— Разом із батьками обговоріть, як ви готуєте житло до зимового періоду. Які ви знаєте заходи щодо утеплення квартири (будинку)? Які з них доводилося проводити вдома? Як це вплинуло на температуру повітря в житловому приміщенні?

• Заклеїти вікна, утеплити двері.

• Не загороджувати опалювальні прилади, не заважати теплому повітрю зігрівати кімнату.

• Закривати штори на ніч — це дозволить запобігти витоку тепла.

• Штори, які не закривають батарею, дають можливість надходити теплу в кімнатний простір.

• Зачиняти вхідні двері та засклити вікна у своїх під’їздах.

• Садити дерева біля будинку. (Дерева довкола будівлі сприяють збереженню тепла всередині приміщення.)

2) Творчий проект. Захисти природу!

Підготуйте та організуйте виставку малюнків на тему «Енергія». Вони можуть відображати діяльність з енергозбереження або охорони навколишнього середовища, певну ситуацію, пов’язану з енергією. Можливо, це буде плакат з нагадуванням про те, як потрібно дбайливо використовувати енергію і паливні корисні копалини.

2. Гра «Знайди помилку»

Учитель описує побутову ситуацію, у якій люди припускаються помилки при використанні енергоресурсів. Учні мають виявити і виправити цю помилку.

• Тато дивиться телевізор, а поруч — увімкнений магнітофон.

• У сонячний день на проспекті горять вуличні ліхтарі.

• Мама розмовляє по телефону, а з крану на кухні тече вода.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 77.

— Як електроенергія надходить у ваш дім?

— Розкажіть, як заощадити електроенергію в побуті.

— Тепер ви знаєте, яких заходів слід уживати щодо економії електроенергії. Чи не хочете випробувати їх у себе вдома? Економія буде набагато ефективнішою, якщо ви зацікавите батьків, братів і сестер.

— Намагайтеся економити електроенергію різними способами впродовж місяця, а наприкінці його знову зніміть показники лічильника, підрахуйте кількість спожитої електроенергії. Порівняйте цей результат з результатом попереднього місяця.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 76-77.

Проект «Облаштовуємо нашу планету»

— Запропонуйте способи економії тепла та електроенергії для збереження природи на нашій планети.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити