Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

ВОДА

Зустріч 2. ЯКІ НЕЗВИЧАЙНІ ВЛАСТИВОСТІ МАЄ ЗВИЧАЙНА ВОДА?

Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; виховувати інтерес до предмета.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Наведіть приклади різноманітності рослин, тварин і грибів.

— Назвіть методи пізнання природи.

— Що ви можете дослідити за допомогою мікроскопа та телескопа?

— Чому потрібно вивчати природу?

— Уявіть, що вам із друзями запропонували взяти участь у проекті «Облаштовуємо нашу планету». Обговоріть, які природні умови повинні на ній бути. Чи подобається вам природа на нашій планеті?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості води.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 10-12)

— Пригадайте! Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.

— Про які незвичайні властивості води розповіли Карасик Золотенко та рибка Немо?

— Що таке речовина?

— Роздивіться малюнки на с. 10 та назвіть стани води, які ви знаєте. Що впливає на перехід води з одного стану в інший?

— Тіла живої і неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина — це те, із чого складається тіло. Скло, залізо, цукор, кухонна сіль, глина, деревина — все це речовини. Вода — теж речовина.

Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: «Яка чиста вода!». Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода — морська, річкова, дощова — це розчин.

Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, які потрапляють з повітря. Пригадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.

Морська вода — це розчин значної кількості різних речовин.

Усі розчини прозорі. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною.

Усі речовини можна розподілити на розчинні і нерозчинні у воді.

— Що доповнив Карасик Золотенко?

Роботах в групах

— Спробуйте розчинити у воді різні речовини та зробіть висновки, які з них розчинні, а які — ні.

1) Цукор, сіль, сода — розчинні.

2) Пісок, глина, борошно — нерозчинні.

3) Соняшникова олія, вершкове масло — нерозчинні.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Вставте в текст потрібні слова, користуючись таблицею.

Вода не має ... (запаху, кольору), вона ... і... (прозора і текуча). Вода — рідина. Вода — ... (розчиняє:) багато речовин. Під час нагрівання вода ... (розширюється), а під час охолодження... (стискається).

2. Вікторина «Яка властивість?»

• Яку властивість води використовує людина, коли миє посуд, пере білизну?

• Чому цукор розчиняється в чаї?

• Чому на каструлі, що кипить, «стрибає» кришка?

• Якщо вода має смак, про що це свідчить?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що ви взнали на уроці про воду? Прочитайте висновки на с. 12.

— У яких станах зустрічається вода в природі? Наведіть приклади.

— Розкажіть, як утворюється хмара.

— Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?

— Як довести, що вода кипить при +100 °С?

— Що називають розчином?

— Наведіть приклади розчинних у воді речовин.

— Проведіть дослід і доведіть, що крейда не розчиняється у воді.

— Розкажіть, як властивість води розчиняти деякі речовини люди використовують у житті.

— Але у води є ще одна властивість. Про неї ви дізнаєтеся, якщо проведете вдома такий дослід. Налийте води в пластикову пляшку і покладіть у морозильник. Коли вода замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося з пляшкою.

Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть, що сталося з пляшкою.

Поміркуйте, чому це відбувається?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 10-12.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити