Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

РОСЛИНИ, ТВАРИНИ І СЕРЕДОВИЩЕ ЇХ ІСНУВАННЯ

Зустріч 32. ЯКІ РОСЛИНИ НАЗИВАЮТЬ ХВОЙНИМИ?

Мета: ознайомити учнів з особливостями хвойних рослин; розвивати вміння порівнювати, аналізувати і робити висновки, впізнавати рослини на малюнках, гербарних зразках; виховувати відповідальність, шанобливе і дбайливе ставлення до рослин.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— Яку будову мають квіткові рослини?

— Чому квіткових рослин на Землі найбільше? Поясніть.

— Доведіть, що квітки і плоди з насінням дуже різноманітні.

— Розкажіть про будову своєї улюбленої квіткової рослини.

— Розкажіть, для чого потрібні гербарії.

2. Робота над загадкою

• Навесні веселить, влітку холодить,

Восени живить, взимку зігріває. (Дерево, ліс)

• Взимку і літом одним цвітом. (Ялина, сосна)

• Усі пани поскидали каптани,

Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про хвойні рослини та їх значення для природи.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 88-89)

— Пригадайте! Які органи є у квіткових рослин?

Робота в парах

— Розгляньте малюнки на с. 88. Порівняйте яблуню і ялину. Чим вони відрізняються за будовою?

— Про що розповів Мудрий Лісовичок?

Запам’ятайте! Хвойні рослини — це вічнозелені дерева і кущі. Вони мають корінь, дерев’янисте стебло, голчасті листки — хвоїнки і шишки з насінням.

— У природі існує понад 600 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі. Трав серед хвойних рослин немає.

Робота в парах

— Дослідіть і розкажіть! Яке значення хвойних рослин для природи та життя людини?

— Які рослини зображені на картині Івана Труша на с. 89? Поясніть свою думку.

— Хвойні рослини мають велике значення в природі. Разом із іншими зеленими рослинами вони утворюють органічні речовини, поглинають вуглекислий газ із повітря і виділяють кисень.

Хвойні ліси, як і листяні, затримують танення снігу, що збагачує ґрунт вологою.

Хвойними рослинами живляться тварини в лісі. Протягом майже всього року сосновою хвоєю живляться глухарі. Для оленів найкраща їжа взимку — молоді соснові пагони. Білки, бурундуки живляться насінням ялин і сосен.

Сосни виділяють особливі речовини, які пригнічують розвиток хвороботворних організмів, тому соснові ліси вважають цілющими.

Здавна відомо, що там, де вирубують ліси, міліють річки, збіднюються ґрунти. Цю місцевість покидають птахи і звірі. Поступово вона перетворюється на пустелю. Тому ліси потрібно охороняти.

Висновки

• Сосна та ялина — хвойні рослини.

• Основна ознака хвойних рослин: листки-хвоїнки, різні за розмірами і формою шишки, у яких утворюється насіння.

• Хвойні рослини утворюють ліси: соснові бори, темнохвойні ялинові ліси. Хвойні ліси мають важливе значення у природі.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Вірю—не вірю»

— Якщо сказане мною твердження правильне — підніміть зелену картку, якщо неправильне — червону.

• Усі хвойні рослини мають широке листя.

• Насіння хвойних рослин не захищене.

• Хвойні рослини мають квітку.

• Хвойні рослини не бояться холоду.

• У нашій місцевості росте модрина.

2. Гра «Упізнай дерево за описом»

• Це дерево має дуже високий прямий стовбур, не дуже товстий, але дуже міцний. Його використовували в будівництві кораблів. (Сосна)

• Корені цього дерева широко розпластані, глибоко залягають у землі і можуть захистити дерево від сильних ураганів і вітрів. Дуже часто на морських узбережжях, у піщаних дюнах висаджують ці рослини. (Сосна)

• Це дерево з пухнастими гілками, тонкими короткими голками. (Ялина)

3. Робота з гербарієм у групах

— Перед вами лежать гербарні рослини. Розгляньте їх, приберіть «зайве», обґрунтуйте свій вибір.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 89.

— За якими ознаками можна відрізнити сосну від ялини?

— За якими ознаками хвойні рослини відрізняються від інших рослин?

— У яких умовах ростуть сосни?

— У яких умовах ростуть ялини?

— Яким є значення хвойних рослин у природі?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 88-89.

— Дослідіть: які дерева переважають у вашій місцевості — листяні чи хвойні?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити