Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

РОСЛИНИ, ТВАРИНИ І СЕРЕДОВИЩЕ ЇХ ІСНУВАННЯ

Зустріч 38. ЧОМУ КОМАХИ Є НАЙЧИСЕЛЬНІШОЮ ГРУПОЮ ТВАРИН НА ЗЕМЛІ?

Мета: продовжити формувати поняття «комахи»; формувати вміння описувати комах, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до комах.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Доведіть, що тварини належать до живої природи.

— На які групи поділяється світ тварин?

— Наведіть приклади тварин, які різняться своїми розмірами.

— Розкажіть про роль тварин у житті рослин.

— Уявіть, що змінилося б у житті людей, якби на Землі зникли тварини.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя комах, їх розмноження і розвиток.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 101-103)

Пригадайте! У чому полягають особливості будови дорослих комах? Як відбувається розвиток комах?

— Комахи — найчисельніша група тварин на Землі. Вони живуть у ґрунті, повітрі, воді. Комахи повзають, бігають, літають, стрибають, плавають. Комахи живуть поодинці або великими сім’ями. Шість ніг — це істотна ознака комах. Більшість комах має крила.

Комахи мають гарний слух, зір і нюх. Завдяки особливим органам тіла вони вловлюють найтонші запахи і найменший рух повітря. Комахи можуть захищатися, жалячи своїх ворогів.

Запам'ятайте! У комах є твердий зовнішній покрив. їхнє тіло складається із трьох частин: голови, грудей і черевця. Вони мають три пари ніг (кінцівок). У переважної більшості комах є крила.

— Що розповів Мудрий Лісовичок?

— Які групи комах розрізняють за способом живлення?

— Роздивіться малюнки на с. 102 та знайдіть комах, про яких ідеться в тексті нас. 101-102.

Висновки

• Основна ознака комах — шість ніжок.

• Більшість комах мають крила.

• Це найчисельніша група тварин на Землі.

• Комахи живляться різною їжею. Серед них є рослиноїдні, хижаки.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над загадками

• Шість ніг без копит,

Ходить, не стукотить. (Комаха)

• Літає, а не птиця,

Може догори ногами вчепиться. (Комаха)

• Ну й нахабна птиця,

Що літає в хаті —

Навіть на боїться

Вам на ніс сідати! (Муха)

• Маленький сам,

А довгий ніс

Гостріший,

Аніж голка.

Летів —

Кричав,

А сів —

Мовчав.

По нім рукою ляснув я!

Убив, а кров тече моя. (Комар)

• Чорний, як ворон,

Рогатий, як бик,

А крила розправить —

Реве, як ведмідь. (Жук)

• У темній темниці

Сидять працівниці,

Не знають ні сну,

Ні постелечки.

В’язаночку в’яжуть,

Немов чарівниці,—

Ніде ні вузла,

Ні петелечки. (Бджоли)

2. Робота в парах

— Із поданих назв тварин оберіть і позначте комах (літерою К).

метелик

джміль

оса

окунь

горобець

зозуля

павук

жук

ворона

ластівка

сонечко

соловей

сокіл

дятел

крук

мураха

коник

пугач

бабка

чапля

сойка

3. Цікаво знати!

— Скільки очей у комах? Майже у всіх комах очі складаються з маленьких очок. І чим більше у комах цих очок, тим краще і чіткіше вони бачать.

Мурашки, наприклад, не дуже добре бачать. їхні очі складаються з кількох сотень очок. Але вони чудово розрізняють запахи. За ними комахи знаходять дорогу в свій дім — мурашник.

Набагато більше очок у мух — у кожному оці їх близько чотирьох тисяч.

Якщо порівняти, хто з комах бачить краще, то «чемпіонами», напевне, будуть бабки. У них у кожному оці може бути двадцять вісім тисяч очок.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 103.

— Яка ознака комах є істотною?

— Які частини тіла є в комах?

— Якою їжею живляться комахи?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 101-103.

— Складіть план розповіді про життя і розмноження комахи, яку ви вважаєте корисною.

— Вигадайте сценарій пригодницького мультфільму «У світі комах».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити