Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік
РОСЛИНИ, ТВАРИНИ І СЕРЕДОВИЩЕ ЇХ ІСНУВАННЯ
Зустріч 49. ЩО ТАКЕ ЛАНЦЮГ ЖИВЛЕННЯ?
Мета: формувати уявлення учнів про ланцюги живлення, вміння їх складати, аналізувати; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять; виховувати гуманне ставлення до тварин.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Яка форма у бактерій, і де вони живуть?
— У чому полягає роль бактерій у живій та неживій природі?
— Назвіть продукти харчування, які з’являються в нас на столі завдяки діяльності бактерій.
— Доведіть, що бактерії можуть бути і друзями, і ворогами людини.
— Доведіть, що бактерії необхідні на нашій планеті.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про розподіл тварин за способами живлення та про ланцюги живлення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 128-129)
— Пригадайте! Чим живляться комахи, риби, птахи і звірі?
— Поміркуйте, якими бувають тварини за способом живлення.
— Яких тварин називають рослиноїдними? Наведіть приклади.
— Яких тварин називають хижими, або хижаками? Наведіть приклади.
— Яких тварин називають усеїдними? Наведіть приклади.
Робота в парах
— Поміркуйте! У чому полягає відмінність у живленні їжака і вовка, синиці і яструба?
— Що пояснив Мудрий Лісовичок?
— Запам'ятайте! Перехід енергії їжі від рослин до рослиноїдних, а потім — до хижих тварин отримав назву ланцюга живлення.
— Розгляньте на с. 128 приклад типового ланцюга живлення: рослинами живиться гусінь метеликів, її поїдають комахоїдні птахи, що стають здобиччю для хижих птахів і звірів. Для кожного з організмів, які складають такий ланцюг, характерний свій спосіб живлення.
— З чого складається ланцюг живлення?
— Які ланки входять до його складу?
— З якої ланки він завжди розпочинається?
— Запам'ятайте! Ніхто і ніщо в природі не буває зайвим.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Практична робота. Складання ланцюга живлення
1) Робота за підручником (с. 129).
2) Оберіть правильний ланцюг живлення.
а) Водорості, риба, лисиця;
б) риба, лисиця, водорості;
в) лисиця, водорості, риба.
— Отже, що таке ланцюг живлення?
3) Складіть ланцюг живлення:
Миша, колос, лисиця, їжак.
(Колос → миша → їжак → лисиця.)
4) Складіть ланцюг живлення в акваріумі.
5) Побудуйте ланцюги живлення (хто чим харчується) за зразком.
Гриби → білка → куниця.
а) Сойка, жолудь, яструб.
б) Дятел, дуб, жук-короїд, тетерев’ятник.
в) Вовк, жолуді, кабан.
г) Коріння дуба, миші, лисиця.
2. Гра «Продовж ланцюжок»
— На які дві групи розподіляються тварини за способом живлення?
а) Вовк, лисиця...;
б) заєць, вівця...;
в) акула, щука...;
г) корова, кінь...;
д) ведмідь, дятел...
3. Гра «Третій "зайвий"»
✵ Кенгуру, ведмідь, верблюд.
✵ Лисиця, тигр, лось.
✵ їжак, куниця, яструб.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 129.
— На які групи розподіляють тварин за способом живлення? Наведіть приклади.
— Що називають ланцюгом живлення? Наведіть приклади кількох ланцюгів живлення.
— Які ланки входять до ланцюга живлення?
— Поміркуйте, чому першою ланкою в ланцюзі живлення завжди є рослина.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 128-129.