Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік
РОСЛИНИ, ТВАРИНИ І СЕРЕДОВИЩЕ ЇХ ІСНУВАННЯ
Зустріч 50. ЯК ОХОРОНЯТИ ЗНИКАЮЧІ РОСЛИНИ?
Мета: ознайомити учнів із заповідними об'єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивати мислення, мовлення; виховувати діяльнісну любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда за матеріалами підручника (с. 128-129).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про «Червону книгу України» та ботанічні сади.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 130-132)
— Пригадайте! Яке значення мають рослини для природи і життя людей? Які рослини з Червоної книги України ви вже знаєте?
— Як зберегти живу природу? Над цим питанням замислюються люди всіх країн. Учені збирають відомості про стан та охорону різних видів рослин і тварин. Рослини і тварин, що можуть зникнути назавжди з нашої планети, вносять до Міжнародної Червоної книги. Багато країн мають свою Червону книгу.
Червона книга України — офіційний документ про сучасний стан рослин і тварин України, що перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і відтворення.
Уперше Червону книгу України було видано в 1980 році. До неї було внесено 151 вид рослин 85 видів тварин. У 2009 році вийшло нове видання Червоної книги України, до якої вже ввійшло 826 видів рослин і грибів та 542 види тварин. Ці дані свідчать про те, що чисельність видів рослин і тварин у нашій країні постійно зменшується.
Червоний колір — сигнал небезпеки. Тому відомості про види рослин і тварин, що зникають, друкують на червоних сторінках.
Робота в парах
— Складіть розповідь про те, що могло б статися, якби на Землі зникли рослини.
Робота в групах
— Назвіть рослини, що потребують охорони. Обґрунтуйте, чому потрібно охороняти рослини.
— Про що розповів Мудрий Лісовичок?
— Розгляньте малюнок на с. 130. Розкажіть, що ви прочитали про Червону книгу.
Робота в парах
— Розглядаючи в підручнику зображення рослин і тварин, занесених до Червоної книги, звертайте увагу на кольорові кружечки біля них. І тоді зрозумієте, який рівень небезпеки загрожує даній рослині чи тварині у природі.
— Що радить Сойка Синьокрила?
— Запам'ятайте! Ботанічний сад — це «музей» живої природи на свіжому повітрі.
— Розгляньте фотографії на с. 132. Які ботанічні сади ви відвідували? Розкажіть про свої враження.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота в групах
— У вас на столі в групі е малюнки, інформація, рослини з ботанічного саду. Ваше завдання — спробувати розповісти про рослину своїми словами так, щоб це було цікаво. Треба виступити кожному членові групи, не повторюючись.
1-ша група
Банан в дикому вигляді росте в Китаї, Індії, Африці. Це одна з перших культурних рослин тропічної Азії. Зараз вирощується не лише в Азії, але й у Центральній і Південній Америці, на Антільських островах. Ці гігантські трав’янисті рослини з величезним листям дуже швидко ростуть. Кожне стебло приносить Гроно плодів тільки один раз, потім гине, а від кореня йдуть нові пагони. На Чорноморському узбережжі широко застосовується в садово- паркових ландшафтах. Там він цвіте, але не плодоносить.
2-га група
Пальми. Особливе значення для жителів південних країн має кокосова, фінікова і віялова пальми. Віялова пальма у ботанічних садах Чорноморського узбережжя і в садово-парковому ландшафті використовується набагато частіше за інших.
3-тя група
Юка — уродженка пустель півдня Північної Америки. У неї довге вузьке шкірясте листя, зібране в широкі розетки на невисоких стволах. При цвітінні утворює на довгому квітконосі пишну кисть білих квітів, що за формою нагадують конвалії. Листя розходиться вгору, найчастіше віялом, і нагадують гострі списи. Тому індійці Мексики часто використовують юку як живопліт. Деревина ствола юки йде на виготовлення газетного паперу, з коренів отримують крохмаль. Мексиканці використовують юку при укусі змій: гострий кінець листа вганяють у ранку, що викликає сильну кровотечу, разом із кров’ю виходить отрута.
4-та група
Суничник дрібноплодий — красиве вічнозелене дерево. Назву дерево дістало із-за деякої схожості плодів, які ростуть на рихлих звисаючих кистях, з ягодами суниці. Ці плоди їстівні, з них варять варення, виготовляють вино. Улітку дерево скидає кору. Листя тримається один рік і обпадає разом з корою. Якщо стоїть сильна посуха, то листя залишається на дереві ще на рік.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що таке ботанічний сад? (Ботанічний сад — це живий музей для усіх, хто цікавиться життям рослин.)
— Які рослини ми можемо там побачити?
— Чому необхідно оберігати природу?
— Для чого створено Червону книгу України?
— Які рослини і яких тварин вашої місцевості занесено до Червоної книги України?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 130-132.