Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

РОСЛИНИ, ТВАРИНИ І СЕРЕДОВИЩЕ ЇХ ІСНУВАННЯ

Зустріч 51. ЯК ОХОРОНЯТИ ЗНИКАЮЧИХ ТВАРИН?

Мета: ознайомити учнів із засобами збереження й охорони тварин; навчати бачити красу навколишнього світу; виховувати милосердя, співчуття до всього живого, готовність прийти на допомогу природі, охороняти її скрізь і завжди.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— У чому полягає значення рослин?

— Назвіть приклади рослин, яким загрожує небезпека зникнення.

— Дослідіть, які рослини вашої місцевості занесені до Червоної книги.

— Для чого створюють ботанічні сади? Пофантазуйте і розкажіть, яким мав би бути ботанічний сад чарівних рослин з казок.

— Поясніть, як ви особисто можете допомогти природі зменшити кількість рослин, що зникають.

2. Тестування (додаток)

1. Природа — це:

а) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;

б) усе, що нас оточує крім того, що зроблено людиною;

в) усе, що нас оточує.

2. Для життя рослині необхідні:

а) вода, холод, тепло, повітря;

б) вода, поживні речовини, світло, повітря, ґрунт, тепло;

в) вода, повітря, світло, каміння.

3. Ромашка — це:

а) дерево;

б) кущ;

в) трав’яниста рослина.

4. Тварини — живі організми, тому що вони:

а) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають;

б) дихають, живляться, граються, ростуть;

в) дихають, сплять, живляться, ростуть.

5. Тварині для життя потрібні:

а) тепло, світло, ґрунт, вода;

б) тепло, світло, вода, повітря, тварини, рослини;

в) тепло, світло, вода, повітря.

6. Ящірка — це:

а) птах;

б) риба;

в) плазун.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про охорону тваринного світу.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 133-134)

Пригадайте! На які групи розподіляють тварин? Яке значення мають тварини для природи і життя людей? Яких тварин із Червоної книги України ви вже знаєте?

Робота в парах

— Складіть розповідь про те, що могло б статися, якби на Землі зникли тварини.

Робота в групах

— Розгляньте фотографії на с. 133-134. Назвіть тварин, які потребують охорони з боку людини. Обґрунтуйте, чому потрібно охороняти тварин.

— Чому зникають тварини?

— Роздивіться малюнки на с. 134 і розкажіть, про що «розповідають» ці умовні знаки?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

— Ми вже неодноразово переконувалися в тому, що життя — найчарівніше диво. Але диво це — природне, і виникло воно природним шляхом. Ми з вами — родичі не тільки з усіма людьми, а й з тваринами, рослинами.

Повітря, вода, земля, рослини, тварини — все, без чого неможливе життя людини — руйнується самою ж людиною.

Ми часто чуємо, що «природу слід охороняти», особливо наше українське різноманіття. Ми звикли до цього заклику, і навіть не замислюємося над його значенням. Нещодавно до школи надійшов лист, який адресований вам, третьокласники. І для нас він став справжньою несподіванкою.

— Послухайте листа, адже він адресований вам.

ЛИСТ ДО ЛЮДИНИ ВІД РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ

Людино! Розумна істото!

До тебе звертаємось ми,

Бо гинемо, гинемо, гинем!

Будь ласка, ти нас захисти!

Хай будуть в нас цілі дерева,

Рослини, тварини, пташки!

Будь ласка, ти нас захисти!

Людино! Людино! Людино!

Ми просимо: нас бережи!

Нехай твої діти і внуки

Побачать не навпаки —

Землі пророслі і луки,

Озера глибокі, річки,

Бо ти, хоч розумна істота,

Втручаєшся в нас невпопад.

— Як треба поводитися в природі, щоб не завдати шкоди рослинам і тваринам?

Кожна група складає свої гасла.

Орієнтовно вони можуть бути такими:

• Не топчіть, не зривайте трав’янистих рослин — без них збідніє природа, утратять свою привабливість луки, гори, ліси.

• Не знищуйте неїстівних грибів,— вони можуть бути ліками для тварин.

• Не ламайте гілок та кущів. Не пошкоджуйте кору: в свіжу ранку часто потрапляють шкідливі мікроорганізми, і дерево хворіє.

• Не ловіть комах, не руйнуйте мурашників.

• Не займайте пташиних гнізд, бо птахи можуть покинути їх назавжди.

• Не галасуйте в лісі.

• Не залишайте після себе сміття.

• Багаття розпалюйте лише у спеціальних місцях.

2. Робота в парах

— Знайдіть фотографії, які можна було б підписати так: «Забруднення повітря», «Перевірка чистоти повітря на дорозі», «Забруднення води», «Очисні споруди», «Після вирубування лісу», «Насаджування лісу». Які з них зображають, що завдає шкоди природі, а які — роботу з охорони природи?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 35.

— Якої шкоди завдають люди рослинам і тваринам?

— Який наш обов’язок?

— Наш обов’язок — зберегти на Землі повітря і водойми чистими, ґрунти — родючими, рослини — зеленими, а тварин — живими!

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 133-134.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити