Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

РОСЛИНИ, ТВАРИНИ І СЕРЕДОВИЩЕ ЇХ ІСНУВАННЯ

Зустріч 52. ДЛЯ ЧОГО СТВОРЮЮТЬ ЗАПОВІДНИКИ?

Мета: ознайомити учнів із заповідними об'єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивати мислення, мовлення; виховувати діяльнісну любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— У чому полягає значення тварин для природи?

— Яке значення мають тварини в житті людей?

— Назвіть приклади тварин, занесених до «Червоної книги України. Тваринний світ».

— Дослідіть, які тварини вашої місцевості потребують охорони.

— Як ви можете допомогти зберегти рослинний і тваринний світ навколо себе?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про державні заповідники і заповідні території рідного краю.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 135-136)

Пригадайте! Чому зникають рослини і тварини?

Робота в парах

— Обговоріть кроки, які необхідно здійснити для збереження різноманіття рослин і тварин у природі.

Крок перший: складання списків рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення, тобто створення й постійне оновлення Червоної книги України.

Крок другий: збереження природного середовища існування рослин і тварин.

Крок третій: поширення знань про необхідність охорони природи рідного краю.

— Що розповів Мудрий Лісовичок?

— Роздивіться малюнки на с. 136 і розкажіть, чи збереглись у вашому краї недоторкані куточки природи?

— Розкажіть, що ви знаєте про заповідник «Асканія-Нова».

— Вам уже відомо про Міжнародну Червону книгу і Червону книгу України. Ще одним важливим заходом збереження природи є створення заповідників. Заповідники — це ділянки землі, де охороняється вся природа: рослини, тварини, ґрунти, повітря, вода. В Україні перший заповідник Асканія- Нова був заснований у 1898 році у степу на Херсонщині. У заповіднику ростуть 482 види рослин. Це ковила, типчак, тюльпани, півники, люцерна й багато інших.

У ньому зібрано понад 200 видів птахів і майже 50 видів тварин з різних куточків земної кулі. Сюди вперше зі степів Монголії завезено коней Пржевальського. З Біловезької Пущі до заповідника завезли зубрів. Також тут мешкають бізони, зебри, зебу, антилопи гну, лами, муфлони. З птахів зустрічаються страуси, фламінго, лебеді, фазани.

Асканія-Нова — не єдиний центр з охорони природи. Нині в Україні діють 17 державних заповідників.

Висновки

• Для збереження природи створюють заповідники.

• В Україні діють 17 державних заповідників.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Розповідь учителя про заповідні території рідного краю

— У Черкаській області розміщений Канівський заповідник. На його території розташовані гори Княжа, Мар’їна, Чернеча. На Чернечій горі знаходиться могила Тараса Григоровича Шевченка. Канівські гори дуже порізані ярами. Яри тут — найбільші в Україні, їх довжина сягає 2-3 км, а глибина 30-40 м. У заповіднику зростають грабові ліси, є невеликі луки.

У Карпатському заповіднику представлено багату і різноманітну природу Українських Карпат. У ньому найбільшу площу займають ялинові і букові ліси. Тут зростають ягідний тис, широколиста липа, європейська та біла ялина.

Поблизу міста Хуста розташована Долина нарцисів. У ній охороняються унікальні природні зарості вузьколистого білоквіткового нарциса, який у природі трапляється дуже рідко і занесений до Червоної книги України.

У північній частині Українського Полісся створено Поліський заповідник. Основну площу заповідника охоплюють ліси, переважно соснові і березові.

Тут налічують понад 600 видів рослин і 40 видів тварин. Поширені свиня дика, вовк, лісова куниця, козуля, заєць, лось. Біля річок мешкають рідкісні в Україні видри і бобри, у лісі — рись.

На Херсонщині та південному сході Миколаївщини розташовано Чорноморський заповідник. Його засновано 1927 року. Основне його призначення — охорона птахів, які тут масово гніздяться, а також відпочивають під час сезонних перельотів.

У Криму розташований Ялтинський гірсько-лісовий заповідник. Тут найбільшу площу займають хвойні і широколисті ліси, а також рослинність гірських лук — яйли. Водяться звичайний кримський олень, борсук, лисиця, дика свиня. З рідкісних птахів трапляються чорний гриф, соколи сапсан і балабан.

2. Практична робота

— З’ясуйте, який заповідник знаходиться на території області, в якій ви живете. Які рослини і тварини охороняються на його території? Чи зустрічаються вони в тій місцевості, де ви живете? Які з них занесено до Червоної книги? Чи є у місцевості, де ви живете, національний парк? заказник? Які об’єкти природи в них охороняються?

3. Робота в парах

— Оберіть правильну відповідь.

Заповідники потрібні для:

а) заготівлі дерев, квітів;

б) наукових досліджень;

в) відпочинку людей;

г) збереження рідкісних та зникаючих видів тварин.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 136.

— Поясніть, з якою метою створюють заповідники.

— Які заповідники створено в Україні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 135-136.

Проект «Облаштовуємо нашу планету»

— Як можна оберігати природу на нашій планеті? Складіть план корисних дій.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити