Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік
ЛЮДИНА ТА ЇЇ ОРГАНІЗМ
Зустріч 56. ЯК ПРАЦЮЄ НАШ ОРГАНІЗМ?
Мета: систематизувати і розширити знання учнів про організм людини як єдине ціле; розвивати інтерес до пізнання власного організму; виховувати інтерес до предмета, ціннісне ставлення до власного здоров'я і прагнення до здорового способу життя.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
— Ми завершили вивчати великий розділ «Рослини, тварини і середовища їх існування», дізналися багато чого про навколишню природу, про рослини і тварин.
— Що ж таке природа?
— Якою буває природа?
— Назвіть царства природи.
— Чи можна сказати, що людина — частина живої природи? Доведіть свою відповідь.
— Чим людина відрізняється від тварин?
— Ми починаємо вивчати новий розділ «Людина та її організм».
До вас у гості завітала пані лікар Калина Пігулко, щоб розповісти про найбільше диво природи — людину та будову її тіла. А допомагатиме їй веселе Сонечко Семикрапочка.
— У цій темі ви дізнаєтеся:
✵ Про системи органів тіла людини та їхнє значення в житті людини.
✵ Чому потрібно берегти органи тіла людини і як запобігти їх захворюванню?
✵ Що таке здоровий спосіб життя і які його основні правила?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про організм людини, системи органів та їхнє значення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 144-146)
— Пригадайте! Що називають організмом? До якої групи організмів належить людина?
— Як і всі організми, людина народжується, живиться, дихає, рухається, росте, розмножується. Від тварин людина відрізняється тим, що вона ходить на двох ногах. Її руки виконують різну роботу. У неї добре розвинений головний мозок, завдяки цьому вона розмовляє, уявляє, мислить, здатна свідомо відповідати за свої вчинки.
— Запам'ятайте! Організм людини складається із частин — органів.
— Прочитайте тлумачення слова орган на с. 144.
— Про що розповіла пані Калина Пігулко?
— Доведіть, що ввесь організм становить єдине ціле.
— Ознайомтеся із таблицею і поміркуйте! Яке значення мають основні системи органів в організмі людини?
Висновки
✵ Людині властиві всі ознаки організмів.
✵ Організм людини складається з органів, які працюють злагоджено, узгоджено.
✵ Органи, які виконують спільну роботу, складають системи органів.
✵ Злагодженою роботою всього організму керує нервова система.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
— Головний мозок — «командний пункт» усього нашого організму. Він складається з мільярдів особливих нервових клітин, їх там більше, ніж людей на земній кулі. Кожна група нервових клітин виконує свою роботу. Так, одні клітини допомагають нам співати, другі — танцювати, треті — малювати тощо. А ще в нас у голові є «справжній комп’ютер». Клітини мозку пам’ятають те, що ми колись вивчили, побачили, почули.
2. Гра «Я назву, а ти — покажи»
Учитель називає органи зовнішньої будови людини (ніс, очі, вуха, рот, руки тощо), а діти їх показують. Потім називає один з внутрішніх органів, наприклад, серце.
— Чому ви не змогли показати цей орган? (Це внутрішній орган, він знаходиться всередині людського організму, прихований щільним і непрозорим по криттям — шкірою.)
— Які ще внутрішні органи вам відомі?
— Спробуйте знайти їх на моделі людини.
— Як ви вважаєте, як будується робота внутрішніх органів: кожен з них має своє призначення чи вони працюють спільно, взаємозв’язано? (Відповіді дітей.)
— Навіщо треба знати свій організм? (Відповіді учнів.)
Учитель додає: необхідно знати особливості свого організму, прислухатися до нього і розуміти, коли йому потрібна допомога, зберігати і зміцнювати своє здоров’я.
3. Робота над прислів'ями
— Прочитайте прислів’я про здоров’я та поясніть їх зміст.
✵ Дав би бог здоров’я, а щастя знайдемо.
✵ Здоров’я не купиш — його розум дарує.
✵ Здоров’ям слабкий, так і духом не герой.
✵ Не радий хворий і золотому ліжку.
✵ У кого що болить, той про те і говорить.
✵ Швидкого і спритного хвороба не наздожене.
4. Робота в групах
— Роздивіться фотографії незвичайного музею людського тіла, що працює в Голландії. Здогадайтесь, яким системам органів присвячені зали, зображені на фотографіях. А яким уявляєте такий музей ви?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 146.
— Чому людина належить до живої природи?
— Наведіть приклади органів людини. Яку роботу вони виконують?
— Що таке система органів? Наведіть приклади.
— Яка система керує діяльністю організму?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 144-146.