Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік

ЛЮДИНА ТА ЇЇ ОРГАНІЗМ

Зустріч 60. ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНЕ ДИХАННЯ?

Мета: формувати в учнів уявлення про органи дихання та їх роль у житті людини, про охорону органів дихання від захворювань; вивчати правила правильного дихання; розвивати творчу активність, уважність; виробляти санітарно-гігієнічні навички догляду за органами дихання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— Наведіть приклади своїх улюблених харчових продуктів рослинного і тваринного походження. З’ясуйте, чи достатню кількість води ви вживаєте впродовж дня.

— Доведіть, що потрібно вживати різноманітну їжу.

— Пофантазуйте: уявіть, що ви спілкуєтеся зі своїм апетитом. Розпитайте, чи йому смакує корисна їжа?

— Яких правил правильного харчування ви дотримуєте? Складіть правильне меню для своєї родини на робочий і вихідний дні.

2. Бесіда

— З чого складається організм людини? (З органів)

— Наведіть приклади органів.

— Яка наука вивчає роботу органів? (Фізіологія)

— Як діють усі органи в організмі? (Разом і злагоджено)

— Що утворюють органи, які виконують спільну роботу? (Систему органів)

— Які органи й системи ви знаєте? (На дошці розташовані закриті картки. Коли учні називають системи органів, вчитель відкриває їх.)

СКЕЛЕТ І М’ЯЗИ

ОРГАНИ ЧУТТЯ

НЕРВОВА СИСТЕМА                   

ОРГАНИ ТРАВЛЕННЯ

ОРГАНИ КРОВООБІГУ    

ОРГАНИ ДИХАННЯ

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроді ви дізнаєтеся про будову органів дихання й попередження їх захворювань.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 155-156)

Пригадайте! Що таке повітря? Який склад воно має?

— Який газ необхідний для дихання? Роздивіться малюнки на с. 155. Назви яких органів дихальної системи ви знаєте?

— Людина вдихає повітря носом. Там воно частково очищається від пилу і мікроорганізмів та зігрівається. З носової порожнини через носоглотку, гортань, трахею та бронхи повітря потрапляє в легені. Усі ці органи утворюють дихальну систему. Вона забезпечує організм киснем і допомагає виводити з організму вуглекислий газ. Як це відбувається?

Трахея і бронхи схожі на трубочки. Кожен з бронхів з’єднується з однією легенею. Легені складаються з величезної кількості маленьких пухирців. У стінках цих пухирців постійно рухається кров. Коли свіже повітря заповнює пухирці, кров бере з повітря кисень, а віддає вуглекислий газ. (Вуглекислий газ утворюється під час роботи всіх органів тіла.) Потім кров несе кисень до кожного органа. Повітря, яке залишилося в легенях, у якому вже мало кисню і багато вуглекислого газу, ми видихаємо.

Поміркуйте! Чому не можна розмовляти під час споживання їжі?

— Для чого потрібне дихання?

Запам’ятайте! Органи дихання потрібно берегти.

— Яких правил потрібно дотримувати, щоб уникнути захворювань?

— Для здоров’я людини дуже важлива чистота повітря. Як її досягти? Насамперед слід робити щоденне вологе прибирання приміщень. Треба регулярно провітрювати свою кімнату і клас.

Бережіть свою дихальну систему! Для цього займайтеся фізкультурою. Пам’ятайте: правильна постава поліпшує дихання. Не пийте холодну воду, особливо після рухливих ігор. У сильні морози на вулиці дихайте лише через ніс, голосно не розмовляйте. Якщо захворіли, не дихайте в обличчя людини, з якою розмовляєте. Коли кашляєте або чхаєте, прикривайте рот і ніс хустинкою.

Висновки

• Дихальна система забезпечує організм киснем.

• Дихальну систему треба берегти.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

— Як побудовано легені? Легені — великі м’які органи. Вся легеня оточена м’яким покриттям, яка має назву «плевра». У легені є маленькі пухирці, і саме сюди повітря надходить з бронхів, причому необхідні гази використовуються, а непотрібні — виштовхуються. Ці маленькі пухирці називають альвеолами.

2. Практичне завдання

— Поклади руку на груди і полічи кількість вдихів і видихів за 1 хвилину, коли сидиш, і після десяти присідань. Коли ти дихаєш частіше?

3. Тестування (додаток)

1. Які органи беруть участь у диханні?

Т серце

М печінка

О бронхи

Р гортань

Г носоглотка

А легені

Щ шлунок

Н трахея

(Ключ до відповіді: слово «орган».)

2. Що відбувається в організмі, коли ми вдихаємо повітря?

В грудна клітка опускається

Д грудна клітка піднімається

И легені розширюються

О легені звужуються

X повітря проникає у пухірці

Ш кров віддає непотрібний кисень

А легені віддають у кров кисень

Т кров віддає легеням непотрібний вуглекислий газ

(Ключ до відповіді: слово «вдих».)

3. Що слід робити, щоб забезпечити свій організм чистим повітрям?

Т займатися спортом

К ламати дерева

П не витирати ноги при вході у приміщення

Р берегти зелені насадження

С дихати прокуреним повітрям

Е робити вологе прибирання приміщення

Б відпочивати на свіжому повітрі

У витрушувати одяг у кімнаті

А садити й охороняти рослини

(Ключ до відповіді: слово «треба».)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 156.

— Які органи утворюють дихальну систему?

— Яку будову мають легені?

— Що відбувається в легенях під час дихання?

— Як треба дбати про органи дихання?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 155-156.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити