Розробки уроків - ПРИРОДОЗНАВСТВО 3 клас - за підручником І. В. Грущинської - 2014 рік
ЛЮДИНА ТА ЇЇ ОРГАНІЗМ
Зустріч 63. ПРО ЩО ПОВІДОМЛЯЮТЬ ОРГАНИ ЧУТТЯ?
Мета: формувати уявлення учнів про органи чуття, пояснити їх значення у житті людини; розвивати творчу активність, уважність; виховувати бережливе ставлення до власного організму, прагнення берегти здоров'я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
— У чому полягає значення шкіри та її похідних для тварин і людини?
— Розкажіть про значення для людини шкіри та її похідних.
— Як ви розумієте вислів: «Поранена шкіри — це ворота для мікробів»?
— Поясніть, чому люди мають різний колір шкіри.
— Складіть корисні поради: як потрібно доглядати за своєю шкірою.
2. Тестування
1. Як називається лікар, який лікує шкірні захворювання?
а) Шкіряник;
б) дерматолог;
в) окуліст.
2. Шкіра — це орган:
а) слуху;
б) дотику;
в) нюху.
3. Шкірний жир:
а) лікує ранки;
б) забруднює шкіру;
в) робить шкіру гладкою, м’якою.
4. Шкіра дихає через:
а) пори;
б) волоски;
в) жир.
5. Щоб на шкірі не було мікробів, потрібно:
а) мити все тіло милом і мочалкою не рідше за один раз на тиждень;
б) змащувати кремом;
в) укривати шкіру одягом.
6. При забитті потрібно:
а) змастити шкіру зеленкою;
б) прикласти холодну ганчірочку;
в) приклеїти лейкопластир.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про те, яке значення мають органи чуття в житті людини, та як вони повідомляють про небезпеку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 163-164)
— Пригадайте! Назвіть органи чуття та розкажіть про їх значення у вашому житті.
— Розгляньте малюнки на с. 163. Скільки органів чуття є у кожної людини?
— Яке їх значення для людини?
— Чому їх порівнюють із вікнами у світ?
— Що ви прочитали про очі?
— Що ми можемо визначити за допомогою зору? (Колір, розмір, форму, де розташований предмет)
— Що ви дізналися про вуха?
— Що розрізняємо завдяки органу слуху? (Звуки, мовлення, голоси)
— Про що може розповісти ніс?
— Як ніс сприймає запахи? Пахучі речовини разом з вдихуваним повітрям потрапляють в носову порожнину. У верхній частині носової порожнини знаходяться чутливі закінчення нюхових нервів. Пахучі речовини дратують ці закінчення, збудження передається у головний мозок, і людина відчуває запахи.
— Що ви дізналися про язик?
— Які ще якості їжі розрізняє язик? (Гаряче і холодне, тверде і м’яке, рідке і густе.)
— Що є органом дотику?
Висновки
✵ Очі, вуха, ніс, язик, шкіра — це органи чуття. Вони допомагають нам сприймати навколишній світ.
✵ Органи чуття потрібно берегти.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Колективна робота. Робота за таблицею
— Яку роботу виконують органи чуття?
Орган тіла |
Орган чуття |
Що сприймає |
Очі |
Орган зору |
Колір, розміри, форму, відстань, рухомі чи нерухомі предмети, де розміщені |
Вуха |
Орган слуху |
Звуки (музику, голоси, шуми) |
Ніс |
Орган нюху |
Запахи (приємні та неприємні) |
Язик |
Орган смаку |
Солодке, гірке, кисле, солоне |
Шкіра |
Орган дотику |
Холод, тепло, біль, дотик, твердість, форму |
2. Робота в групах
— Поміркуйте!
— Який зв’язок існує між органами чуття і мозком?
— Учені говорять: «Не око бачить, не вухо чує, не ніс відчуває, а мозок!». Як це зрозуміти?
Учитель уточнює:
— Усіма органами чуття керує головний мозок. Усю інформацію, яку отримують органи чуття, вони посилають у головний мозок. Мозок аналізує повну інформацію, а потім дає наказ на виконання. Наприклад: людина побачила яблуко. Ця інформація поступила в головний мозок. Він дає наказ узяти його і відкусити. Головний мозок здійснює контроль, а органи виконують його накази. Кожен орган має своє представництво в головному мозку — це певні центри, які відповідають за той або інший орган.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 164.
— Назвіть органи чуття людини.
— Яке значення для людини має нюх?
— Які смаки розрізняє людина?
— Що відчуває людина за допомогою шкіри?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 163-164.