ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 2. ПЛАН І КАРТА

 

Зустріч 14. ЯК ОРІЄНТУВАТИСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМПАСА?

 

Мета: ознайомити учнів з компасом та його будовою; сформувати прості навички роботи з компасом; вчити вказувати напрями сторін горизонту, визначати сторони горизонту за допомогою компаса; розвивати вміння аналізувати результати спостережень, порівнювати і робити висновки; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Відповіді на запитання рубрики (Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 46)

 

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Поміркуйте! Чи завжди можна визначити сторони горизонту за Сонцем? Чому? А за місцевими ознаками?

— Існує прилад, за допомогою якого можна надійніше і точніше визначати сторони горизонту.

Відгадайте загадку.

• Він відшукає шлях будь-де.

   Уміщається в кишені,

   А за собою нас веде.

— Хто знає, що це за прилад? (Компас)

— Правильно. А як ви вважаєте, що таке компас? (Компас — це пристрій для правильного визначення напряму руху поверхнею планети.)

— У вас на столах лежить компас. Розгляньмо його. Найважливіша складова компаса — намагнічена стрілка на сталевій голці. Її кінці забарвлені у синій і червоний кольори. Стрілка поміщена в круглу коробочку, на дні якої знаходиться циферблат, на ньому позначені сторони горизонту. Назвіть їх. (Північ, південь, захід, схід)

— Домовилися, що синій кінець стрілки показує на північ, а червоний — на південь. Синій колір — холодний, на півночі теж холодно. А червоний — теплий, на півдні теж спекотно.

— З яких же деталей складається компас? (Шкала, намагнічена стрілка, сталева голка)

— Порівняємо компас і годинник.

— На що схожий компас? (На годинник)

— Чим компас схожий на годинник? (Кругла коробочка, згори скло, усередині — шкала з діленнями.)

— Ця кругла коробочка у компасі називається корпус.

— Шкала з діленнями в годиннику називається циферблат, а в компасі — лімб.

— Що написано на циферблаті в годиннику? (Цифри) А в компасі? (Сторони горизонту)

— Що всередині годинника рухається? (Дві стрілки) А в компасі? (Одна магнітна стрілка)

— Іноді в компасах є запобіжник, який фіксує стрілку в нерухомому стані, коли компас знаходиться в неробочому стані.

— У годиннику є механізм, а в компасі його немає, оскільки стрілка обертається під дією магнітної сили Землі.

Які ж правила користування компасом?

Щоб визначити напрям за компасом, потрібно покласти його на рівну поверхню (стіл, фанеру) і відтягнути запобіжник — цим ви звільняєте стрілку. Коли стрілка заспокоїться, потрібно повернути корпус так, щоб синій кінець указував на північ, а червоний — на південь, спробуємо це зробити.

— А як ви вважаєте, чому стрілка рухається? (Із-за магніта)

— Спробуємо визначити за компасом, у якому напрямі від вас знаходяться:

•  вікна класу?

•  двері?

•  дошка?

— Які ще предмети є в класі? Визначте за компасом, у якому напрямі вони знаходяться.

— А як же користуватися компасом у лісі?

Існує правило: заходячи до лісу, потрібно визначити його положення по відношенню до знайомого пункту (міста, дороги, аеропорту), щоб при виході з лісу користуватися його зворотним напрямом. Наприклад: ліс знаходиться на півночі по відношенню до річки, при виході з лісу в яку сторону підемо? (На південь)

Заборонено:

•  користуватися компасом, якщо поруч є залізні предмети;

•  користуватися компасом поблизу ліній електропередач і під час грози.

— Як ви вважаєте, яким людям потрібний компас? (Людям, які пересуваються незнайомою місцевістю: морякам, льотчикам, туристам, мандрівникам і геологам.)

— Компас використовують у літаководінні, гірській справі, артилерії, навігації. Як ви вважаєте, які бувають компаси?

— Розрізняють магнітний, механічний, радіокомпас і астрокомпас. Цікаво, що всі люди говорять компас (наголос на 1-му складі), а ось моряки — компас (наголос на 2-му складі).

 

2. Історія виникнення компаса

— Люди з давніх часів шукали способи надійного орієнтування, особливо у відкритому океані або в пустелі. Коли вони відкрили дивовижну властивість магніта, а саме те, що магнітна стрілка завжди показує певний напрям (з півночі на південь або з півдня на північ) — з’явився і компас.

Уважають, що компас був винайдений у Китаї 2,5 тисячі років тому і називався «той, що відає півднем», оскільки спочатку стрілка компаса вказувала на південь.

Він мав вигляд розливальної ложки з магнітного железняка з ретельно відполірованою опуклою частиною. Цією опуклою частиною ложка встановлювалася на відполіровану мідну пластину таким чином, що живець не торкався пластини, а вільно висів над нею, і при цьому ложка могла легко обертатися.

У XI столітті в Китаї з’явилася плаваюча стрілка компаса, виготовлена із штучного магніта у вигляді залізної рибки. Вона нагрівалася до червоного кольору й опускалася у посудину з водою. Тут вона вільно плавала, вказуючи своєю головою в ту сторону, де знаходився південь.

У китайців «плаваючу голку» перейняли європейці. Спочатку компас був намагніченою голкою і шматочком дерева, що плавали в посудині з водою.

Незабаром посудину почали прикривати склом, щоб захистити механізм від дії вітру.

— Куди показувала стрілка компаса у давнину? А зараз?

— Чому стрілка компаса завжди показує на північ?

— На планеті діє сильне магнітне поле Землі. Ця сила і притягує до себе намагнічену стрілку компаса, і вона сама встановлюється паралельно до магнітного поля Землі.

 

3. Робота за підручником (с. 47-49)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте на с. 47 план дій під час нашого уроку-екскурсії, який пропонує козак Подорожник.

— Що нового ви дізналися з розповіді козака Подорожника про компас?

— Розкажіть, як діє компас.

— Розкажіть за малюнком на с. 46, що ви дізналися про китайський компас.

— Як удосконалили компас арабські купці?

— Розкажіть за малюнком на с. 47 про будову компаса.

— Як визначати сторони горизонту за компасом?

— Які різновиди компаса існують у наш час?

— Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».

 

4. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три, чотири — нахилились,

Із струмочка дружно вмились.

П’ять, шість — всі веселі

Крутимось на каруселі.

Сім, вісім — в потяг сіли

Ніжками затупотіли.

Дев’ять, десять — відпочили

Й за навчання дружно сіли.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Учитель»

— Розташуйте пункти роботи з компасом у правильному порядку.

Правила роботи з компасом

• Покладіть компас на рівну поверхню.

• Усі літери вкажуть напрям сторін горизонту.

• Поверніть корпус компаса таким чином, щоб синій кінець стрілки вказував на північ.

• Почекайте, поки стрілка компаса заспокоїться.

 

2. Робота в парах. Орієнтування за компасом

1. Визначте, що в нашому класі знаходиться на:

• півночі;

• сході;

• півдні;

• заході.

2. Визначте, де розташовані окремі предмети в нашому класі:

• двері;

• класна дошка;

• середнє вікно;

• найбільша квітка (фікус);

• плакат з ТБ;

• батареї опалювання.

 

3. Тестування

1. Що таке компас?

а) Прилад для визначення напряму руху;

б) прилад для визначення сторін горизонту;

в) прилад, який використовують туристи і мореплавці.

2. Тінь, що падає опівдні від предметів, постійно вказує на:

а) південь;

б) північ;

в) захід.

3. Якщо стати опівдні обличчям у напрямку своєї тіні і розвести руки, то права рука вказуватиме на:

а) захід;

б) південь;

в) схід.

 

4. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке компас?

— Для чого призначений компас? Яку будову він має?

— Як потрібно користуватися компасом?

— Яких застережень слід дотримувати під час роботи з компасом?

— Де і коли нам можуть стати у пригоді знання, отримані на цьому уроці? (Заблукали в лісі, пішли в похід, змагання за спортивного орієнтування)

— Чи правильно, що синій кінець стрілки компаса вказує на південь, а червоний — на північ?

— Які способи орієнтування на місцевості належать до надійних, а які — до ненадійних?

— У якому напрямку вам потрібно буде повертатися назад, якщо ви йдете у північно-західному?

— У якому напрямку повертатимуться з річки діти, якщо річка протікає на північ від будинку дітей?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 47-49.

За бажанням:

• Використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про орієнтування бджіл.

• За допомогою компаса визначити, у якому напрямі від школи знаходиться ваш будинок. Поміркувати, у якому напрямі ви йдете зі школи додому, а в якому — від дому до школи.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.