ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 3. МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ

 

Зустріч 20. ЯКА ЧИСЕЛЬНІСТЬ НАСЕЛЕННЯ ЗЕМЛІ?

 

Мета: розповісти учням про чисельність населення світу й України; сформувати уявлення про людські раси та їх зовнішні ознаки; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати повагу до представників усіх рас.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 68)

 

2. Заслуховування повідомлень учнів про розташування населення на Землі

 

3. Гра «Вірю — не вірю»

• Через несприятливі природні умови територій люди слабо освоювали їх.

• Чим краще освоєна територія, розвинена транспортна мережа, промисловість, тим більшою є чисельність населення.

• Зростання населення Землі пояснюється низьким рівнем розвитку медицини.

• Дуже багато людей народжувалося під час воєн.

• Людство розміщується на планеті нерівномірно.

 

4. Читання вірша

Багато країн є на нашій Землі,

І в кожній країні є діти малі.

З волоссям чорнявим, русявим, білявим,

І зовсім гладеньким і кучерявим.

М. Познанська

— Скільки ж людей живе на Землі?

— Чим вони відрізняються між собою?

— Як люди розуміли одне одного, якщо не знали мови інших народів?

— Чи змінюється кількість людей на нашій планеті?

— Як ви вважаєте, скільки людей живуть на Землі?

 

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Через суворі умови життя чисельність населення спочатку зростала дуже повільно. Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише дехто з них доживав до 50 років. Основною причиною цього була значна залежність первісної людини від природних негараздів. Лютували голод, епідемії хвороб, стихійні лиха, небезпеку становили хижі тварини. Крім того численні війни забирали життя людей.

15 тис. років тому на всій планеті жило лише 3 млн чол., майже стільки, скільки зараз у Києві. На початку нашої ери, за різними оцінками, в світі налічувалося 200-250 млн чол., що втричі менше за сучасне населення Європи. За часів існування Київської Русі в світі проживало близько 350 млн чол. А всього 350 років тому населення Землі ледь сягало 550 млн чол.

Як визначають, скільки нині людей на Землі? Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи. Станом на 1 січня 2014 року на земній кулі чисельність населення досягла 7,2 млрд осіб., зокрема чисельність населення України станом на 1 січня 2014 р. складала 45 млн 426,2 тис. осіб. Чисельність населення змінювалась у різні часи по-різному.

Таким чином, близько 15-10 тис. років тому людина розселилася по всім освоєним нині територіям, але дуже нерівномірно. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? На це вплинули природні, історичні та економічні чинники.

— Чи заселена Антарктида? Чому? (Міркування учнів.)

— Де у світі найбільша кількість населення? (У Євразії)

 

2. Читання легенди

Усі люди, які мешкали на планеті Земля, мали чорну шкіру. Доки не знайшли на своїй планеті чудодійне озеро. Вода в ньому була чиста і прозора, як кришталь. Увійшовши до нього, кожна людина освітлювала колір своєї шкіри. Цілі народи приходили до чудодійного озера.

Так тривало роками. Вода в ньому поступово каламутнішала. Тепер ті, що входили в озеро, мали жовтий колір шкіри. З роками озеро зовсім зміліло. Останні, що прийшли до нього, змогли намочити тільки долоні на руках і підошви на ногах.

І по цей день одні народи мають світлу шкіру, інші — жовту, а темношкірі люди — рожеві долоні і підошви.

— Що в цій легенді є правдою?

 

3. Розповідь учителя

— Чому люди, які проживають на Землі, відрізняються між собою за кольором шкіри, волоссям, рисами обличчя тощо? Відповідь на це запитання проста і не викликає суперечностей у вчених: головною причиною є природні умови, в яких жили люди, розселяючись по планеті.

У давнину люди залежали від природи. Вони жили на різних материках і розвивалися в різних природних умовах. Тому й набули відмінних зовнішніх ознак: кольору шкіри, форми й кольору волосся, очей, форми носа, губ тощо.

Ці ознаки називають расовими.

За зовнішніми ознаками виокремлюють білу, чорну і жовту раси.

До білої раси належить майже половина людства планети. У цих людей світла шкіра, м’яке пряме або трохи хвилясте волосся, вузький ніс, тонкі губи, колір очей може бути різним.

В Африці та Америці мешкають люди чорної раси. Для них характерні темний колір шкіри, волосся та очей, волосся кучеряве або хвилясте, на обличчі та тілі волосяний покрив розвинутий слабо, у більшості з них широкий ніс, верхня щелепа виступає вперед, губи товсті.

До жовтої раси належить майже 40% населення земної кулі. У них жовтуватий колір шкіри, чорне пряме волосся, очі вузькі, ніби щілинки, обличчя плоске, широкий ніс, губи трохи потовщені. До цієї раси належать монголи, китайці, японці, корейці та інші народи Азії, а також індіанці — корінне населення Америки.

Зі зростанням населення Землі народи різних рас дедалі тісніше спілкувалися між собою. Тому з’явилися мішані раси — мулати (нащадки негрів та європейців), метиси (нащадки індіанців та європейців), самбо (нащадки індіанців і негрів).

Люди всіх рас рівні між собою. Перелічені відмінні ознаки — це ознаки пристосування організму людини до різних умов життя в довкіллі. У наш час люди дедалі менше залежать від природи, бо самі собі створюють умови для життя.

На Землі майже всюди, крім Антарктиди, мешкають люди. Заселені материки неоднаково. Найбільше людей живе в Азії — понад половина населення Землі. Також густо заселені території в Європі. А найменше населення — в Австралії.

 

4. Робота за підручником (с. 69-71)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Чому люди на нашій планеті розселилися дуже нерівномірно?

— Чому на високогір’ях, у льодових і спекотних пустелях люди майже не живуть?

— Чому рівнини, долини річок і морські узбережжя густо заселені?

— Яка нині чисельність землян?

— Розкажіть про значення й походження слова мільярд.

Робота в групах

Учні працюють за завданнями підручника.

— Чим відрізняються народи світу?

— Скільки рас виділяють серед сучасних людей? Назвіть їх.

— Що спільного у всіх народів?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».

 

5. Фізкультхвилинка

 

VУЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

— Величезні групи людей зі спільною історією та мовою складають народ чи етнічну групу. Іноді в одній країні живуть різні народи.

У Китаї мешкає більше людей, ніж у будь-якій іншій країні світу.

Частина світу, де живе найбільше людей,— це Азія (понад 3 млрд). Європа посідає друге місце, за нею йдуть Африка, Північна Америка, Південна Америка та Австралія. В Антарктиді немає людей, які б жили там постійно.

Населення Землі становить понад 6 млрд осіб.

Кількість населення України, яке має вищу та повну загальну середню освіту, складає 28,9 млн осіб.

За результатами Всеукраїнського перепису населення, кількість чоловіків становила 46,3 % , жінок — 53,7 % .

Особливістю національного складу населення України є його багатонаціональність. За даними Всеукраїнського перепису населення, на території країни проживають представники понад 130 національностей і народностей.

Щорічно кількість населення всього світу зростає більш ніж на 90 млн чол. Це означає, що щосекунди на Землі народжуються троє дітей.

За прогнозами Фонду народонаселення ООН, у 2016 р. народиться семимільярдний житель Землі, а у 2050 р. населення планети складатиме близько 9,8 млрд чол. Надалі, як уважають учені, темпи приросту вповільняться і до 2120 р. на Землі житиме близько 11,6 млрд чол. Якщо ж збережуться існуючі темпи приросту, то подвоєння сьогоднішньої кількості населення відбудеться вже через 70 років.

Питання зростання кількості населення хвилює не лише вчених-демографів, але й економістів, екологів, політиків. Адже разом зі зростанням народонаселення збільшиться й навантаження на обмежені ресурси планети. Так, за останні 70 років кількість населення планети зросла втричі, а об’єми водопостачання — аж у шість разів! Сьогодні від «водного голоду» потерпає близько 30 країн світу. Існує проблема й нестачі продовольства. За даними ООН, на Землі постійно голодують близько 500 млн чол., а близько 1 млрд — постійно недоїдають. Крім продовольчої проблеми, зростання кількості населення Землі призведе до поглиблення проблеми природокористування, бо темпи збільшення обсягів використання мінеральних ресурсів випереджають темпи зростання народонаселення.

— На Землі — безліч жителів, а як вони спілкуються між собою? Де і як вони живуть?

На Землі у наш час проживають, за однією з оцінок, близько 2 тис. різних народів. Існують різні групи народів, у тому числі за чисельністю та мовою. Виявляється, що понад 500 народів мають чисельність понад 100 тис. осіб. Найчисленніші народи (понад 100 млн осіб) — китайці, хіндустанці, американці, бенґальці, японці, бразильці.

Нині у світі існує понад 2000 мов. Майже половина людства розмовляє індоєвропейськими мовами. Більша половина населення Землі розмовляє дев’ятьма мовами. Найбільш поширені з них — англійська, іспанська, російська, французька, арабська, німецька та локальні — китайська, хінді, японська.

 

2. Робота в групах

— Заповніть таблицю, використовуючи подані ознаки: світла шкіра, вузький ніс, широкий ніс, чорне пряме волосся, колір очей може бути будь- яким, очі вузькі, обличчя пласке, шкіра темна, губи великі, волосся темне кучеряве, жовтий колір шкіри.

 

 

 

Біла раса

Жовта раса

Чорна раса

1.

Шкіра

 

 

 

2.

Очі

 

 

 

3.

Губи

 

 

 

4.

Обличчя

 

 

 

5.

Волосся

 

 

 

 

3. Тестування

1. На Землі майже всюди мешкають люди, крім:

а) Австралії;

б) Антарктиди;

в) Антарктики.

2. Найбільше людей живуть:

а) в Африці;

б) в Азії;

в) в Європі.

3. Найменше населення — в:

а) Азії;

б) Австралії;

в) Америці,

4. Будова тіла всіх людей:

а) зовсім різна;

б) різна;

в) однакова.

 

4. Гра «З'єднай»

• Назвіть раси людей за кольором шкіри.

а) Чорна шкіра                       монголоїдна

б) жовта шкіра                       європеоїдна

в) біла шкіра                           негроїдна

• До якої раси належить основне населення цих материків?

а) Азія                                  європеоїдна

б) Європа                                негроїдна

в) Африка                              монголоїдна

• Який колір шкіри в основного населення цих країн?

а) Індія, Японія, Китай                           чорна шкіра

б) Нігерія, Конго, Гвінея                         біла шкіра

в) Україна, Велика Британія, Росія         жовта шкіра

 

5. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших навпаки, дуже мало?

— Які причини призводять до зменшення кількості населення?

— Де живе найбільше людей?

— Пригадайте, де на території України населення найбільше. Чому?

— Що таке людські раси? Чим вони відрізняються одна від одної?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 69-71.

Відшукати цікаву інформацію про раси.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.