ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків
ТЕМА 3. МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ
Зустріч 32. У ЧОМУ ВИЯВЛЯЮТЬСЯ ОСОБЛИВОСТІ РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ?
Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Євразії; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ
1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 106)
2. Гра «Так чи ні?»
✵ Береги Північної Америки омивають води двох океанів. (Трьох)
✵ Північна Америка омивається водами Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного океанів.
✵ У морях Північної Америки плавають айсберги.
✵ У Північній Америці є гори Анди.
✵ На заході Північної Америки простяглися високі гори Кордильєри.
✵ Північною Америкою протікає одна з найменших річок світу Міссісіпі.
3. Презентація цікавих фактів про особливості природи Північної Америки
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя (або підготовлених учнів)
— Тваринний світ материка різноманітний. У тундровій зоні можна зустріти північного оленя, білого ведмедя, песця. Там також мешкають полярний вовк і ласка. У тайговій зоні численні хутрові звірі: видра, скунс, соболь. Серед хижих тварин зустрічаються ведмеді, вовки, рисі, росомахи; з гризунів: щур ондатра і канадський бобер. Примітний великий гризун — поркупайн, який живе на деревах. У широколистяних лісах мешкає сумчастий щур — опосум. На південному сході материка можна зустріти алігатора та алігаторову черепаху. Із земноводних цікава жаба бик, довжина якої сягає 20 см. Степи і лісостепи населені антилопами-вилорогами, койотами, бізонами, борсуками і степовими тхорами.
У Північній Америці близько 600 видів птахів. Тут можна зустріти зграї ібісів, пеліканів, фламінго, каліфорнійського грифа і куріпку, а також десятки видів колібрі, ареал проживання яких досягає Аляски.
Загальна кількість рослин Північної Америки становить 300 видів. Вони вражають розмірами і швидкістю зростання. Тут багато унікальних видів: тюльпанове дерево, гікорі, туя, секвойя, магнолія. У північній частині материка поширені карликові верби, ягідні чагарники і берези.
Флора і фауна Північної Америки вражає своєю різноманітністю й унікальністю.
Більшість рослин і тварин цього материка поширені й на інших материках, зокрема в Євразії. Рослиною, яка зустрічається тільки в Північній Америці, є дерево-гігант секвойя, а твариною — бізон.
2. Робота за підручником (с. 107-109)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.
— У яких поясах Землі розташована Північна Америка?
— З яким материком схожі природні умови Північної Америки?
— Що ви прочитали про зону арктичних пустель?
— Що ви прочитали про зону тундри?
— У яку зону переходить тундра?
— У якому тепловому поясі розпочинаються хвойні ліси?
— Розкажіть про рослинний і тваринний світ цієї зони.
— Яку область займають мішані хвойно-широколисті ліси?
— Які дерева тут зростають?
— З якого дерева виробляють смачний кленовий сироп?
— Яке неповторне високоросле дерево росте на тихоокеанському узбережжі?
— Що ви прочитали про степи Північної Америки?
— Як називається перехідна смуга між лісами та степами в Північній Америці?
— Розкажіть про значення й походження слова прерії.
— Які дерева можна побачити на спекотному південному сході материка?
— Які птахи тут гніздяться?
— Хто такі алігатори?
— Які культурні рослини походять із Центральної Америки?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Вірю — не вірю»
Чи вірите ви в те, що?..
✵ Флора і фауна Північної Америки вражає своєю різноманітністю й унікальністю.
✵ У Північній Америці не вирощують пшеницю, кукурудзу. (Вирощують)
✵ У Північній Америці є дерево-гігант секвойя.
✵ У Північній Америці не живе сумчастий щур — опосум.
✵ Північна Америка — четвертий за розміром материк на Землі.
✵ У Північній Америці є величезні озера.
2. Робота над загадками
✵ Любить спеку він і воду.
Дуже схожий на колоду.
Зачаїться і лежить.
Може носа відкусить
Тим, хто пильність загубив.
Бо на те він... (крокодил).
✵ У савані проживає,
Чорно-білі смужки має.
І весела, і пригожа,
На конячку нашу схожа. (Зебра)
✵ Він із вовчих істот.
Живе у преріях... (койот).
✵ Знову чути дикий рев?
Це в савану вийшов... (лев).
3. Гра «П'ять речень»
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про рослинний і тваринний світ Північної Америки.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Назвіть представників рослинного світу Північної Америки.
— Назвіть представників тваринного світу Північної Америки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 107-109.