ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 4. ПРИРОДА УКРАЇНИ


Зустріч 46. ЧОМУ ЧОРНЕ Й АЗОВСЬКЕ МОРЯ НЕПОВТОРНІ?


Мета: розповісти учням, чому Чорне й Азовське моря неповторні; розвивати мислення, комунікативні навички; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ


II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Тестування

1. Місце, де починається річка, називається;

а) притокою;       

б) руслом;

в) витоком.

2. Заглиблення, яким тече річка, називається;

а) гирлом;           

б) руслом;

в) притокою.

3. Частиною океану є:

а) річка;              

б) озеро;

в) море

4. Які річки протікають територією України?

а) Нева;              

б) Дністер;

в) Дніпро

5. Які водойми називають штучними?

а) Водосховище;  

б) озеро;

в) море.

6. Морська вода не придатна для пиття, тому що:

а) вона холодна;

б) у ній розчинено багато солей;

в) вона брудна.

Ключ: 1в; 2б; 3в; 4б-в; 5а; 6б.


2. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 139)

 

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)


IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Чорне море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, населеного рослинами і тваринами, та потужного глибинного шару, позбавленого життя. Солоність води із глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1256 м, а найбільша — 2245 м. Верхній шар води Чорного моря багатий на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна — 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, одна з най- багатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі мешкають безліч видів риб.


2. Робота за підручником (с. 140-142)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Доведіть, що наша Батьківщина — Україна — дійсно морська держава.

— Чому важливо знати про наші моря якомога більше?

— Що ви дізналися про Чорне море?

— Береги яких країн вони омивають?

— Як Азовське море сполучається з Чорним морем?

— У чому полягає особливість Азовського моря?

— Що ви про нього дізналися?

— Прочитайте розповідь рибки Немо.

— Які види риб мають промислове значення?

— Які непромислові риби мешкають у Чорному морі?

— Які види дельфінів живуть у Чорному морі?

— Що може подарувати людям природа узбережжя наших морів для оздоровлення та літнього відпочинку?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу України».


3. Фізкультхвилинка


V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

— Усе, що довго пролежить на дні Чорного моря, через деякий час чорніє. Це відбувається тому, що у придонній товщі води міститься сірководень — газ із неприємним запахом. Він і забарвлює всі предмети у чорний колір.

Чорне море у північно-західній частині синьо-бузкове, у центральній і східній — зеленувато-синє. Там, де впадають річки, вода майже жовта.


2. Гра «Так чи ні?»

• Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)

• Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)

• Вода може перебувати лише в двох станах. (—)

• Життя на Землі можливе без води. (—)

• Вода входить до складу живих організмів. (+)

• Водойми бувають природними і штучними. (+)

• Водосховище, ставок — це природні водойми. (—)

• Річка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)

• Дунай — «інтернаціональна» річка. (+)

• Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)

• Азовське море глибше за Чорне. (—)

• Водойми не потребують охорони. (—)


3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.


VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового ви дізналися на уроці?


VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 140-142.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити