ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 4. ПРИРОДА УКРАЇНИ

 

Зустріч 49. ЯКІ ВИДИ ҐРУНТІВ Є В УКРАЇНІ?

 

Мета: формувати уявлення учнів про види ґрунтів, значення ґрунту в житті живої природи; вчити досліджувати причини забруднення ґрунту; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Заслуховування повідомлень учнів

 

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

• Чи вірите ви в те, що вода не входить до складу будь-якого організму?

• Чи вірите ви в те, що вода — це життя, краса і здоров’я?

• Чи вірите ви в те, що вода — помічник людини?

• Чи вірите ви в те, що кількість води необмежена?

• Чи вірите ви в те, що вода не забруднюється?

 

3. Гра «Упізнай мене»

— Сформулюйте тему уроку.

Її називають годувальницею, тому що без неї не було б на столі ані хліба, ані овочів, ані фруктів. Він — один з її шарів. У ньому є живі істоти: мікроби, різні тварини. (Земля. Ґрунт. Тема уроку: «Ґрунт»)

 

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розгадування кросворда

— Що таке ґрунт? (Ґрунт — це верхній родючий шар землі, на якому ростуть або можуть рости рослини. Ґрунт служить домівкою для багатьох тварин.)

— Розгадавши кросворд, ми повторимо склад ґрунту.

 

 

1. Це живі організми, під дією яких із залишків рослин утворюється перегній. (Мікроби)

2. Воно допомагає кореням рослин дихати. (Повітря)

3. Одна із складових частин ґрунту, що є хорошим розпушувачем, забезпечує доступ повітря до коренів рослин. (Пісок)

4. Він утворюється із залишків рослин і тварин, підвищує родючість ґрунту. (Перегній)

5. Вона добре утримує воду. (Глина)

6. Речовина, необхідна для життя і розвитку рослин. (Вода)

7. Ця поживна речовина утворюється з перегною під впливом мікроорганізмів. (Солі)

 

2. Практична робота

На столах учнів — зразки ґрунтів.

— Назвіть основну властивість ґрунту. (Родючість)

— Від чого залежить родючість? (Від кількості перегною)

— Подивіться на зразки ґрунтів. Що помітили? (Ґрунти різного кольору)

— Від чого залежить колір ґрунту? (Від кількості перегною. Чим більше перегною, тим родючіший ґрунт.) Від кількості перегною залежать типи ґрунтів.

— Який ґрунт найродючіший?

— Чорноземні ґрунти — одне з багатств нашої країни. У них найбільша кількість перегною, вони найродючіші. Чорноземний ґрунт рихлий, темний, у ньому багато вологи і повітря. На чорноземних ґрунтах вирощують високі врожаї кращих сортів пшениці, соняшнику, цукрового буряка та інших цінних культур. Чорноземні ґрунти переважають у зоні степів. Під час Великої Вітчизняної війни німці вивозили український чорнозем до Німеччини, оскільки там ґрунт не такий родючий.

Існує безліч видів ґрунтів, але не всі із них придатні до землеробства.

Піщані ґрунти добре пропускають воду, швидше прогріваються навесні і промерзають узимку. Вони майже не затримують вологи і корисних речовин і вважаються бідними. Глинисті ґрунти можуть сприяти застою води, довше прогріваються навесні і довше не промерзають з настанням холодів. Разом із тим глинисті ґрунти затримують добрива і корисні речовини, забезпечуючи високу родючість.

У багатьох із вас є город. Розкажіть, що ви робите, щоб ґрунт був родючішим? (Перекопуємо, розпушуємо, поливаємо, удобрюємо.)

— Правильно, все це робить ґрунт на вашому городі плодороднішим і підвищує врожай. За ґрунтом потрібно правильно доглядати. Він потребує дбайливого ставлення. Якщо ґрунт виснажується, йому слід дати відпочити. Людина до кінця не може відновити ґрунт ані добривами, ані оброблянням. Ґрунт може відновити сама природа, причому дуже повільно: за 250-300 років — 1 см, 20 см — за 5-6 тис. років. Зате зруйнувати ґрунт можна швидко впродовж 1 року.

— Що руйнує ґрунт? Вода, вітер, вирубування лісів, будівництво доріг, будинків, надмірне використання отрутохімікатів і добрив. Якщо вносити отрутохімікати більше норми, вони накопичуються в ґрунті, забруднюють його. У результаті цього гинуть черв’яки, личинки комах, мікроби, без яких ґрунт утрачає родючість.

—       Як запобігти руйнуванню ґрунтів? Висаджувати лісові смуги, правильно відкривати ґрунт на схилах, проводити снігозатримання, помірно використовувати добрива й отрутохімікати тощо.

Люди повинні оберігати повітря і водойми від забруднення, рослини і тварин — від знищення. А чи є небезпека для ґрунту? Чи потрібно його оберігати?

— Чи може одна людина розв’язати екологічні проблеми ґрунту? (Ні, потрібно потрудитися всім людям.)

— Охорона ґрунту — це завдання всього людства. Проблема забруднення ґрунту стосується всіх людей Землі.

 

3. Робота за підручником (с. 146-148)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— З чого складається ґрунт?

— Які живі організми входять до його складу?

— Яке значення вони мають?

— Чому ґрунт водночас належить і до живої природи?

Робота в групах

Учитель пропонує учням пригадати, які організми живуть у ґрунті і як вони впливають на ґрунт.

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Що ви дізналися про види ґрунтів України?

— Від чого залежить колір ґрунту?

— Розкажіть за діаграмою про українські чорноземи.

— Які мудрі народні вислови про ґрунт ви запам’ятали? Поясніть їх.

— Які «небезпеки» загрожують ґрунтам?

— Що виснажує ґрунти?

— Що впливає на родючість?

— До чого призводить нерозумне та неощадливе використання ґрунту?

— Яке значення мають снігозатримання і полезахисне лісонасадження?

Робота в парах

Учитель пропонує учням дослідити, що у даній місцевості шкодить ґрунту та спричиняє його забруднення.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу України ».

 

4. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

— Відтоді, як людина зайнялася землеробством, їй доводилося обробляти ґрунт, щоб створити сприятливі умови для рослин, які висівають.

Першими розпушувачами, що збільшували врожай, були, на думку археологів, примітивні мотики — палиці з прилаштованими до них гострими каменями або кістками. За 4 тисячі років до нашої ери для розпушування ґрунту почали використовувати тварин. Знаряддя, до яких вдавалися досі, не перекидали ґрунтовий шар. Тому наступним знаряддям стала соха.

Трохи пізніше з’явилися перші плуги. їх характерною ознакою була можливість перекидання ґрунтового шару. Відомості про використання плуга можна знайти у Стародавньому Китаї і Стародавньому Римі. Але тривале користування плугом призводило до втрати родючості ґрунту.

Сьогодні людина знову згадала про розпушувачі. Звісно, це не соха, а досить складні агрегати, але принцип їх дії залишився незмінним з давніх часів.

 

2. Робота в групах

— Пригадайте алфавіт — і ви зможете розшифрувати, за допомогою чого удобрюють малородючі ґрунти.

23, 19, 21, 25, 19, 17

20, 7, 21, 7, 4, 18, 19, 8, 17

17, 12, 18, 7, 21, 1, 16, 31, 18, 11, 17, 11

6, 19, 2, 21, 11, 3, 1, 17, 11.

(Торфом, перегноєм, мінеральними добривами)

 

3. Робота в парах

— Вставте пропущені слова.

Найродючіший ґрунт... Від інших ґрунтів він відрізняється тим, що містить багато...

— Продовжіть речення. До складу ґрунту входять: ...

— З’єднайте стрілочками: яким ґрунтам відповідають подані властивості.

Глинистий

багато перегною

 

мало повітря

Чорнозем

добре пропускає воду

добре зберігає вологу

Піщаний

швидко пропускає воду і погано зберігає її

погано пропускає воду, але довго зберігає її

 

4. Гра «Так чи ні?»

• Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називають ґрунтом.

• Родючість — головна властивість ґрунту.

• Чим більше у ґрунті перегною, тим він бідніший.

• Ґрунт буде більш родючим, якщо в нього вносити органічні та мінеральні добрива.

• До складу ґрунту входять лише пісок і глина.

 

5. Розв'язування природничої задачі

Один сантиметр ґрунту утворюється у природі протягом 300 років. Скільки потрібно років, щоб утворився шар ґрунту в 40 см?

 

6. Тестування

1. Найродючіший ґрунт:

а) піщаний;

б) глинистий;

в) чорнозем.

2. У чорноземі багато:

а) глини;

б) перегною;

в) піску.

 

7. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які бувають ґрунти?

— Чому потрібно дбайливо ставитися до ґрунтів?

— Як потрібно охороняти ґрунти?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 146-148.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.