ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 4. ПРИРОДА УКРАЇНИ

 

Зустріч 52. ЯК ПРИРОДА ПОЛІССЯ ВПЛИВАЄ НА ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ?

 

Мета: розповісти учням, як природа Полісся впливає на господарську діяльність людини; розвивати вміння висловлювати власні думки; виховувати любов до рідної землі.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ

1. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

• Чи вірите ви в те, що великі ділянки земної поверхні з однаковою природою називають природними зонами?

• Чи вірите ви в те, що у природній зоні не однакова погода впродовж року, не подібні ґрунти, рослини і тварини?

• Чи вірите ви в те, що на погоду природної зони не впливають форми її поверхні?

• Чи вірите ви в те, що в північній півкулі з півночі на південь розташовані такі природні зони: арктичні пустині, тундра, тайга, мішані ліси, степи, пустині?

• Чи вірите ви в те, що вивчати природні зони допомагає карта природних зон України?

 

2. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 153)

Розгадування кросворда

 

 

1. Обласний центр України. (Житомир)

2. По засніженій галявці ходить хлопчик у білій майці. (Підсніжний)

3. Кущ, який росте в зоні мішаних лісів. (Шипшина)

4. Улітку сіренький,

   А взимку біленький.

   Довгі вуха маю,

   До ліса стрибаю. (Заєць)

5. Ґрунти у зоні мішаних лісів. (Болотяні)

6. Дубово-соснові ліси. (Субори)

7. Лікарська рослина. (Звіробій)

8. Тварина мішаних лісів, яку взято під державну охорону. (Олень)

9. Трав’яниста рослина, яка оплакує подругу весну. (Конвалія)

10. Слово — синонім словосполучення «зонамішаних лісів». (Полісся)

 

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Зона мішаних лісів — це район інтенсивного сільськогосподарського виробництва та лісового господарства.

Яким є значення лісів для людини?

Гектар лісу протягом року очищує 18 млн кубічних метрів повітря. До того ж, він, ніби велетенський пилосос, забирає з повітря 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево — бук — «виробляє» за годину 1 кг 700 г кисню. Денна продукція цього природного «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64 чоловік.

Ліс — не тільки очисник повітря, але й годувальник.

Гектар лісу дає врожай їстівних грибів — у середньому до 80 кг, близько тонни малини і чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарських рослин, а в насадженнях липи, білої акації, інших медоносів бджоли збирають з такої площі майже 300 кг меду.

Ліс — гігантський фільтр і активний учасник такого важливого процесу, як обмін газів у повітрі. Лісові насадження поглинають із повітря вуглекислий газ і збагачують його киснем. Підраховано, наприклад, що чотири дорослих дерева забезпечують добову норму кисню для однієї людини.

Оздоровче значення дерев полягає в очищенні повітря від пилу і шкідливих газів, які виробляють фабрики і заводи. У лісі практично немає пилу. В’яз, липа, бузок — найкращі збирачі пилу.

А чи чули ви що-небудь про фітонциди — небачені лісові «санітари»? Це летючі захисні речовини, які виділяють рослини. Вони наділені здатністю подавляти ріст і розвиток хвороботворних мікробів, бактерій і грибів. Наприклад, збудники таких небезпечних хвороб, як туберкульоз, дизентерія, тиф, швидко гинуть під дією фітонцидів, які виділяють береза, черемха, дуб, клен, береза, осика, черемха, сосна, ялина, за 1,5-3 хвилини знищують небезпечні мікроби.

За даними ООН, щорічно на планеті вирубують понад 3 млрд кубічних метрів лісу. З порушенням кількості лісів виникає значна кількість ураганів, у горах починаються зсуви ґрунтів, від довгих і затяжних дощів, сніги лавинами сходять з гір у ріки, а гірські води сприятимуть значним повеням.

На всесвітньому екологічному форумі було ухвалено рішення щодо використання лісів та участі людей планети в «озелененні світу» і збереженні лісів.

Господарська діяльність людини в зоні мішаних лісів пов’язана із видобуванням корисних копалин. На Поліссі видобуваються корисні копалини — граніт, пісок, нафта, газ, торф.

 

2. Робота за підручником (с. 154-156)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Чи правда, що на Полісся надходить найменша кількість тепла та найбільше опадів порівняно з іншими рівнинними природними зонами нашої країни?

— Чому на Поліссі широкого розвитку набули лісова, деревообробна та паперова галузі промисловості?

— Що виготовляють ці галузі?

— Яким є головне завдання лісового господарства?

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Поясніть вислови із народної мудрості. Чому так говорять?

— У чому полягає користь від збирання макулатури?

— Які поклади корисних копалин зосереджені у зоні мішаних лісів?

— Що виготовляють з торфу? Де використовують граніт?

— Що виготовляють з бурштину?

— Чи сприятливі природні умови Полісся для сільськогосподарського використання?

— Що вирощують у зоні мішаних лісів?

— Що ви дізналися про льон? Що з нього виготовляють?

— Що ще вирощують у Поліссі?

— Чим приваблює Поліський край відпочивальників і туристів з усіх куточків України?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу України».

 

3. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Розгадування кросворда (див. додатковий матеріал вище)

 

2. Гра «Так чи ні?»

• Зона мішаних лісів займає північну частину України. Так чи ні?

• Зона мішаних лісів займає південну частину України. Так чи ні?

• У зоні мішаних лісів випадає мало дощів, часті посухи. Так чи ні?

• У Поліссі багато річок, озер, лук, торфовищ. Так чи ні?

• У Поліссі ростуть дуб, граб, береза, сосна, липа. Так чи ні?

• У зоні мішаних лісів ростуть бамбук, пальма, кипарис. Так чи ні?

• У зоні мішаних лісів живуть черепахи, ховрахи, орел степовий. Так чи ні?

 

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Яким є значення лісу для людей і природи?

— Як люди охороняють ліс?

— До яких наслідків призведе знищення лісів?

— Чому ліси необхідно зберігати і відтворювати?

— Які сільськогосподарські культури вирощують у зоні Полісся?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 154-156.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.