ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 4. ПРИРОДА УКРАЇНИ


Зустріч 56. ЯКІ ГАЛУЗІ ГОСПОДАРСТВА КРАЩЕ РОЗВИВАТИ У СТЕПОВІЙ ЗОНІ?


Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості господарської діяльності людини в степу; розвивати мовлення, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ


II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 164)


2. Гра «Вірю — не вірю»

• Зима в степу тепла, зі значною кількістю снігу. (Ні)

• Найкращою порою року в степу є весна. (Так)

• Зона степів займає північну частину країни. (Ні)

• У степах можна зустріти деркача і дрохву. (Так)

• Основне багатство степу — соснові ліси. (Ні)

• Улітку в степу часто випадають дощі. (Ні)

• Навесні в степу зацвітають тюльпани, фіалки, горицвіти, півонії. (Так)

• Тварини степу мають яскраве забарвлення. (Ні)

• Майже всі степи розорані. (Так)

• У зоні степів знаходяться промислові міста Київ, Чернівці, Тернопіль. (Ні)


III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)


IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— У зоні степів зосереджені родовища рудних і паливних корисних копалин: залізні та марганцеві руди, кам’яне вугілля.

У містах споруджені великі машинобудівні заводи та потужні металургійні комбінати, на яких виплавляють чавун і сталь.

Степова зона України — найбільш освоєна територія. Понад половину території степової зони займають сільськогосподарські угіддя. Тут на родючих ґрунтах вирощують зернові культури: озиму пшеницю, кукурудзу, рис, на півночі — цукрові буряки. Значні площі засаджені соняшником, кавунами, динями, гарбузами й кабачками. Розвинуте також садівництво й виноградарство. У садах вирощують вишні, сливи, абрикоси, персики, черешні. На фермах розводять велику рогату худобу, свиней, овець, птахів; у водоймах — рибу.


2. Робота за підручником (с. 165-166)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Чим відрізняються природні зони України одна від одної?

— Як ви розумієте твердження про те, що кожній природній зоні притаманна своя «спеціалізація»?

— Які поклади корисних копалин містяться у степовій зоні?

— Які області степової зони розвинені в промисловому відношенні?

— Які галузі виробництва степової зони ви можете назвати?

— Що ви дізналися про сільське господарство у степах?

— Як діяльність людини змінила природу степової зони?

— Що вирощують у степах?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу України ».


3. Фізкультхвилинка


V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Тестування

1. У зоні степів ростуть такі рослини:

а) конвалія, суниця, чорниця, брусниця, копитняк, барвінок;

б) фіалки, незабудки, тюльпани, ковила, типчак, тонконіг;

в) підсніжники, магнолія, суничне дерево, олеандр, пальма, кипарис.

2. У зоні степу є заповідник:

а) Розточчя;

б) Поліський;

в) Асканія-Нова.

3. У заповіднику Асканія-Нова мешкають такі птахи:

а) тетеруки, глухарі, жайворонки, перепілки, орли;

б) дрохви, страуси, жайворонки, фламінго, пелікани;

в) качки, куріпки, тетеруки, дятли, кулики, лелеки, трясогузки.

4. Великі міста зони степів:

а) Ялта, Запоріжжя, Львів;

б) Миколаїв, Херсон, Запоріжжя, Донецьк, Луганськ;

в) Черкаси, Полтава, Суми.

5. Які заповідники створені у степовій зоні?

а) Асканія-Нова, Медобори;

б) Асканія-Нова, Луганський, Український степовий, Чорноморський;

в) Поліський, Ялтинський.

6. Які з поданих тварин є типовими для степу?

а) Ховрах, тхір, перепілка, степова гадюка, одуд;

б) рябчик, вусач альпійський, бурий ведмідь;

в) зебра, кіт лісовий, пелікан, глухар.

7. Родовища яких корисних копалин зосереджено в зоні степів?

а) Торфу;

б) глини, мармуру;

в) залізних, марганцевих руд, кам’яного вугілля.

8. Які форми земної поверхні є в степовій зоні?

а) Рівнини, горби;

б) рівнини, горби, яри, балки.


2. Робота в парах

Заповнити таблиці: 1 — «Лісостеп»; 2 — «Степ».


Особливості пір року

Рослини

Тварини

Праця людей

Зима

Літо

 

 

 

 

 

 

 

 


3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.


VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Чим лісостеп відрізняється від степу? Чому?

— Які корисні копалини видобувають у степовій зоні?

— Чим займаються люди в зоні степу?


VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 165-166.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити