ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 1. ВСЕСВІТ І СОНЯЧНА СИСТЕМА

 

Зустріч 5. У ЧОМУ НЕПОВТОРНІСТЬ ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ ТА ЇЇ ПРИРОДНОГО СУПУТНИКА МІСЯЦЯ?

 

Мета: охарактеризувати особливості планети Земля та її природного супутника Місяця; вчити спостерігати за Місяцем; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, вибирати головне, робити висновки; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 21)

 

2. Презентація робіт учнів

• Казка про наших космічних «сусідів» і «гостей».

• Чому комета Галея отримала таку назву? Чим вона цікава для вчених?

• Інформаційний проект «Вивчення небесних тіл за допомогою наземних телескопів та космічних апаратів».

 

3. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Чи вірите ви в те, що?..

• Температура на поверхні Сонця сягає 6 тис. градусів, а в глибині — до 15 млн градусів.

• Усі речовини, з яких складається Сонце, перебувають у твердому стані.

• Сонце постійно випромінює багато світла і тепла.

• Сонячним світлом і теплом освітлюються й обігріваються планети, які рухаються навколо Сонця.

• Планети випромінюють світло і тепло.

• Планети — холодні космічні тіла. Їх освітлює й обігріває Сонце.

• Планети світяться відбитим сонячним світлом.

• Шлях, яким планета рухається навколо Сонця, називається орбітою.

 

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра «Відгадай планету за описом»

• Я — єдина планета в Сонячній системі, на якій існує життя. Я — третя від Сонця планета. На мені склалися сприятливі умови для життя рослин, тварин і людей. Атмосфера, що закутує мене блакитнуватим серпанком, має придатний для дихання кисень та захищає мене від перегрівання, охолодження й ударів небесних тіл. Окрім цього, значну частину моєї поверхні займають водойми. А вода потрібна всім живим організмам.

 

2. Розгадування кросворда

 

 

1. Планета — сусідка Землі. (Марс)

2. Небесне тіло, яке само світиться. (Зірка)

3. Космічне тіло, яке обертається навколо планети. (Супутник)

4. Слов’янський бог Сонця. (Ярило)

5. Зоря, навколо якої обертається Земля. (Сонце)

— Отже, яке слово вийшло по вертикалі? (Місяць)

— Чи бачили ви Місяць?

— Що ви про нього знаєте?

— А чи все ви знаєте про нього?

— Чи хочете дізнатися більше?

 

3. Бесіда за малюнком «Планети Сонячної системи»

— Знайдіть на малюнку орбіти кожної планети. Яка з планет має найдовшу орбіту? Яка — найкоротшу? Чому?

— У більшості планет є природні супутники — космічні тіла. Вони рухаються навколо планет по своїх орбітах.

Супутник Землі — Місяць.

Діти, перед вами — наша планета Земля і Місяць. Що ви можете про них сказати?

— Якими є розміри Місяця порівняно з розмірами Землі?

— Місяць, виявляється, у чотири рази менший за Землю.

— Яка відстань від Землі до Місяця?

— Відстань до Місяця — приблизно 400 тис. км. Це найближче до Землі космічне тіло.

Літак, який має швидкість 1000 км/год, міг би при безперервному польоті досягти Місяця за 16 діб. Сучасні космічні кораблі досягають поверхні Місяця за 15-18 год.

Виявляється, Земля і Місяць, як двоє братів, завжди нерозлучні. Місяць рухається навколо Землі, а разом із Землею — навколо Сонця. Тому Місяць називають супутником Землі.

Щоб це уявити, краще самі ненадовго перетворимося на Сонце, планету Земля і Місяць. Ми спробуємо показати рух Землі навколо Сонця, а Місяця — навколо Землі. (Діти демонструють, як рухаються Сонце, Земля і Місяць. Учень «Сонце» обертається навколо себе. Учениця-«Земля» — навколо себе і дуже повільно навколо Сонця. Учень «Місяць» обертається навколо себе і навколо Землі.)

— Ось ми наочно побачили рух супутника Землі Місяця.

— Розгляньте на фотографії поверхню Місяця.

— Якої він форми? (Його форма куляста.)

— Подивіться на поверхню Місяця і скажіть, яка вона?

— Поверхня Місяця кам’яниста і дуже нерівна. Гори чергуються з рівнинами, покритими пилом. Ґрунт Місяця забарвлений у бурий та оранжевий кольори. На Місяці багато западин, що утворилися від ударів метеоритів об його поверхню.

Ці западини називаються кратерами, або «місячними морями».

Люди навіть дали назви цим морям: море Спокою, море Дощів, океан Бурь.

Отже, що таке «місячні моря»? (Кратери, утворені в результаті падіння метеоритів,— каменів, що впали з космосу.)

— Першим спостерігав Місяць у телескоп Галілей, він помітив темні ділянки і назвав їх морями. Ця назва за традицією збереглася, хоча відомо, що у місячних морях немає води. Моря — це рівнинні ділянки місячної поверхні. Світлі ділянки — материки — займають 60 % поверхні. Це нерівні, гористі райони, пересічені гірськими хребтами. Більшість із них мають земні назви Карпати, Кавказ, Альпи тощо.

— Діти, як ви вважаєте, чи мріяли люди побувати на Місяці?

— Люди здавна мріяли побувати на Місяці. Справжній штурм Місяця почався з 1959 року. У 1966 році радянська станція «Луна-9» прибула на Місяць і передала телевізійне зображення місячного ландшафту. У 1970 році станція «Луна-16» зробила буріння і доставила місячний ґрунт на Землю. Вивченням Місяця також займалися й інші країни.

А чи вдалося людині побувати на Місяці?

— У 1969 році американські астронавти Ніл Армстронг і Едвін Олдрін побували на Місяці. їм навіть вдалося поїздити на місячному всюдиході. У результаті вивчення Місяця вчені довели, що на Місяці немає повітря і води, тому там не можуть жити рослини й тварини. Замість повітря — досить розріджена газова оболонка.

 

4. Робота за підручником (с. 22-24)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

Робота в парах

Учні працюють за завданнями підручника.

— Що розповів козак Подорожник про Місяць?

— Чому Місяць завжди обернений до Землі одним боком, а інший його бік із Землі побачити неможливо?

— Що зацікавило Повітряних Дракончиків?

— Прочитайте інформацію, яку надав козак Мандрівник.

— Який вплив здійснює Місяць на нашу планету?

— Чому вигляд нашого космічного супутника постійно змінюється: то ми бачимо Місяць повністю, то — половину, а то — молодик?

— Як прийнято називати різні форми Місяця?

— Чому люди поділяють рік на певні періоди — місяці?

— Що означає слово «місяць»?

— Яку пораду дала розумниця Дзвіночка?

— Що ви дізналися про значення й походження слова «планетарій»?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».

 

5. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Слухання казки «Чому в Місяця немає сукні»

— Послухайте казку і поміркуйте, чому вона має таку назву.

 

ЧОМУ В МІСЯЦЯ НЕМАЄ СУКНІ

(Сербська казка)

Вирішив Місяць зшити собі сукню. Зняв з нього кравець мірку і сів за роботу. У призначений термін прийшов Місяць за сукнею. А сукня вузька і коротка.

— Вочевидь, я помилився,— сказав кравець. І знову сів за роботу.

У призначений термін прийшов Місяць за сукнею. Знову сукня мала.

— Вочевидь, і тепер я помилився,— сказав кравець. І знову почав кроїти і шити.

Утретє Місяць прийшов до кравця. Побачив кравець: йде по небу круглий Місяць, удвічі ширший, ніж сукня, яку він тільки-но зшив. Що було робити кравцеві? Ударив він навтікача. Шукав його Місяць, шукав, та не знайшов. Так і залишився Місяць без сукні.

— Яку таємницю розкриває ця казка?

— Чому ж у Місяця немає сукні? (Місяць буває різний.)

— А ви знаєте, від чого залежить різний вид Місяця?

— Різний вид Місяця залежить від того, як він освітлений невидимим нам уночі Сонцем. Вид Місяця впродовж місяця змінюється, адже він займає різне положення відносно Сонця і Землі. Ще в давнину люди помітили, що Місяць увесь час змінює свою форму. То він схожий на круглу тарілку, то на серп, який назвали місяцем. Усьому цьому є пояснення. Сонце — це палаюча куля. Воно випромінює світло. А Місяць не випромінює світла; він — немов дзеркало, що відбиває світло Сонця. Промені Сонця освітлюють його тільки з одного боку. Тільки цю освітлену сторону Місяця і видно із Землі. У міру того, як Місяць рухається навколо Землі, Сонце освітлює його по-різному. Залежно від того, яка частина Місяця освітлена, ми бачимо на небі його то цілком, то половинкою, то вузьким серпиком. Якщо спостерігати за Місяцем, ви помітите: серп «молодого», «зростаючого» місяця відрізняється від Місяця «старіючого». Для цього потрібно з’єднати відрізком прямої лінії кінчики ріжок і трохи продовжити цю лінію вниз. Вийде літера «Р», тобто перша буква слова «росте». Тобто ми намалювали молодий Місяць. А «старіючий» серпик сам про це говорить, адже він схожий на літеру «С» — першу літеру слова «старіючий».

 

2. Робота в групах

— Викладіть на партах висловлювання, використовуючи подані слова. Але зважайте на те, що не всі слова стануть вам у пригоді.

1-ша група

Марс, Сонце, Місяць, штучний, природний, супутник Землі, Нептун.

(Місяць — природний супутник Землі).

2-га група

Перші, люди, тварини, Армстронг, Гагарін, що підкорили, Олдрін, Місяць. (Перші люди, що підкорили Місяць,— Армстронг і Олдрін.)

3-тя група

Кратери, утворені, комет, від ударів, западини, це, метеоритів.

(Кратери — це западини, утворені від ударів метеоритів.)

— Прочитайте отримані висловлювання.

— В одній із груп зустрілося прізвище Гагарін. Хто це? (Перша людина, яка полетіла в космос.)

— Назвіть його повне ім’я. (Юрій Олексійович Гагарін)

— А хто зможе назвати рік, коли Юрій Гагарін здійснив свій політ? (12 квітня 1961 року)

— Яких українських космонавтів ви знаєте?

 

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про Сонячну систему та її склад.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке Місяць?

— Що таке Сонце?

— Чим розрізняються Місяць і Сонце?

— Як рухається Місяць?

— Як обертається Земля?

— Чим для Землі являється Місяць?

— Яка поверхня Місяця?

— Що ви знаєте про місячні моря? (Місячні моря — сухі, кам’янисті рівнини, на яких немає ані краплини води.)

— Чому їх назвали морями? (Названі вони так тому, що люди лише не так давно дістали змогу послати на Місяць літальні апарати і сфотографувати його поверхню. А до цього спостереження проводилися лише візуально, і великі темні плями на Місяці нагадували людям моря.)

— Яку форму має Місяць?

— Що називають орбітою Місяця?

— Що ближче до Землі: Сонце чи Місяць? (Місяць)

— Місяць чи хмари ближче до Землі?

— Чому не можна жити на Місяці?

— Чому не можна жити на Сонці?

— Чому Місяць називають багатоликим?

— Які форми Місяця можна бачити на зоряному небі?

— Чому різні за розмірами Сонце і Місяць виглядають на небі однаково?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 22-24.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.