ПРИРОДОЗНАВСТВО 4 клас за підручником І. В. Грущинської - розробки уроків

ТЕМА 4. ПРИРОДА УКРАЇНИ

 

Зустріч 64. ЧОМУ ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ЇХНЬОЇ БУДОВИ?

 

Мета: розповісти учням про розташування молекул у речовинах в різних станах; вчити досліджувати і характеризувати властивості твердих тіл, рідин і газів; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень і простих дослідів; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, мовлення, пізнавальну активність; виховувати спостережливість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 183)

 

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Чи вірите ви в те, що?..

• Тіла складаються з речовин.

• Атомів різних речовин небагато, але їх з’єднань — молекул — багато тисяч.

• Атоми складаються з молекул.

• Молекули складаються з атомів.

• Кожне нове з’єднання атомів створює нову речовину.

• Слово атом з’явилося багато віків назад у Стародавній Греції.

• Молекула означає неділимий.

 

3. Гра «Розподіл»

— Розподіліть слова на три групи.

Вода, камінь, залізо, дим, сік, пара, машина, кухоль, молоко, повітряна куля, м’яч, стіл, ручка, сіль, книга, лимона, природний газ.

— За якою ознакою ви це зробити? (Камінь, залізо — тверді; вода, сік — рідкі; дим, пара — газоподібні.)

— Назвіть будь-які інші речовини, що належать до цих груп.

 

4. Робота за таблицею

 

Тіла складаються з речовин

Речовини складаються з молекул. Молекули складаються з атомів

Речовини можуть бути рідкими, твердими, газоподібними

Проміжки у твердих речовин маленькі, у рідких — великі, у газоподібних — дуже великі

 

— Що із записаного у таблиці ви вже знаєте?

— Що слід дізнатися?

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 184-186)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Яку виняткову здатність має вода?

Робота в групах

Учитель пропонує учням позмагатися, яка група наведе більше прикладів речовин у твердому, рідкому та газоподібному станах.

— Як розташовані атоми або молекули у твердій речовині?

— Унаслідок чого тверді речовини зберігають свою форму?

— Як розташовані атоми або молекули у газоподібній речовині?

— Чому газоподібні речовини не зберігають своєї форми й об’єму?

— Чому рідини зберігають свій об’єм, але не зберігають форму?

Учитель пропонує учням роздивитися репродукцію картини сучасного українського художника Миколи Сироти «Молекули кольору» на с. 186 та пояснити її назву.

— Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу».

 

2. Фізкультхвилинка

— Покажіть, як розташовані молекули в твердих, рідких, газоподібних речовинах.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Практична робота

В учнів — пластилін і аркуш паперу.

— Найдрібніші, невидимі оком частки позначимо пластиліновими кульками. Виліпивши кульки, складіть їх разом. Вийшла модель шматочка цукру. На аркуші паперу намалюйте схематичний контур склянки з водою і помістіть туди «шматочок цукру». Потім, відділяючи від нього одну частку за одною, рівномірно розподіляють їх у склянці з водою. Так поступово увесь шматочок розчинився.

Покажіть за допомогою пластилінових кульок, як розташовані молекули в твердих, рідких, газоподібних речовинах.

 

2. Робота в парах

Тестування

1. Як розташовані молекули у твердих тілах?

а) Рухаються безладно у всіх напрямках, майже не притягуються одна до одної;

б) не розходяться на великі відстані;

в) розташовані в певному (суворому) порядку.

2. У якому стані може перебувати вода?

а) Тільки в рідкому;

б) у рідкому, твердому, газоподібному;

в) тільки в твердому.

3. Як розташовані молекули газу?

а) Рухаються безладно у всіх напрямках, майже не притягуються одна до одної;

б) не розходяться на великі відстані;

в) розташовані в певному порядку.

4. У яких тілах проміжки між частками найбільші?

а) У твердих тілах;

б) у рідких тілах;

в) у газоподібних тілах.

5. Які із зазначених властивостей належать газам?

а) Мають власну форму;

б) зберігають об’єм;

в) не мають власної форми і постійного об’єму.

6. У пляшці знаходиться вода об’ємом 0,2 л. Її переливають у колбу місткістю 0,5 літри. Чи зміниться об’єм води?

а) Не зміниться;

б) збільшиться;

в) зменшиться.

 

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— З чого складаються речовини?

— Чим відрізняються агрегатні стани один від одного? (Відстанню між молекулами)

— Як розташовані молекули у твердих тілах?

— Як розташовані молекули у рідких тілах?

— Як розташовані молекули у газоподібних тілах?

— Доповніть речення.

• Рідкі тіла зберігають об’єм, проте не зберігають...

• Газоподібні тіла не зберігають... і не зберігають...

• Тверді тіла зберігають і..., і об’єм.

— Що відбувається при нагріванні твердої і рідкої речовини? (Відстані між молекулами збільшуються.)

— Що відбувається при охолодженні рідких і твердих речовин? (Відстані між молекулами зменшуються.)

— Чому газоподібні тіла змінюють об’єм, а рідини — ні?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 184-186.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.